Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Στα μυθιστορήματα του Νορβηγού συγγραφέα, Jo Nesbo, βλέπουμε τον ντετέκτιβ Harry Hole να γίνεται μάρτυρας κάθε είδους τρομακτικών και βίαιων θανάτων. Σε μια υπόθεση του Harry Hole το θύμα βρίσκεται κολλημένο στον πάτο μιας μπανιέρας, και οδηγείται σιγά σιγά στον πνιγμό, καθώς αυξάνεται η στάθμη του νερού. Σε μια άλλη υπόθεση, το πρόσωπό μιας γυναίκας διαλύεται από την έκρηξη μιας μεταλλικής σφαίρας που τοποθετήθηκε στο στόμα της. Παρά τα στυγερά εγκλήματα που εδράζονται στη φαντασία του Nesbø, ο ίδιος δεν είναι καθόλου τρομακτικός. Αν τον συναντήσει κανείς από κοντά, θα διαπιστώσει ότι είναι ήπιων τόνων. Μοιάζει με ορειβάτη. Φοράει παπούτσια, που μοιάζουν, σαν να έχουν αγοραστεί από το REI, και έχει ατημέλητα, αλλά ομοιόμορφα κατανεμημένα γένια. Αυτός ο εξαιρετικά παραγωγικός συγγραφέας, δεν έχει γράψει μόνο αστυνομικά βιβλία, αν και έχει γράψει πάνω από μια ντουζίνα απ’ αυτά. Έχει γράψει, επίσης, μια σειρά παιδικών βιβλίων, που ονομάζεται  ”Doctor Proctor’s Fart Powder”. Αυτή την περίοδο γράφει μια νέα σειρά αστυνομικών, χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο Tom Johansen, για τον οποίο δημιούργησε μια πολυσύνθετη ιστορία. Ανάμεσα στις συμβουλές που δίνει παρακάτω, μας μιλά για την ικανότητά του να εργάζεται παντού. Επίσης, αναφέρει, πώς η αφήγηση μοιάζει με την σύνθεση τραγουδιών (ο Nesbo εξακολουθεί να γράφει τραγούδια για την ταινία Di Derre), καθώς και για τη χαρά του να γράφει ως κάποιος άλλος.  

Γράψτε για εσάς

«Όταν γράφω, φαντάζομαι ότι έχω μπροστά μου ένα ακροατήριο του ίδιου μου του εαυτού. Συγγραφή δεν σημαίνει να επισκέπτεσαι μόνο τους ανθρώπους, αλλά να τους προσκαλείς, οπουδήποτε κι αν βρίσκεσαι. Και αυτό σημαίνει, ότι ξέρεις πού ακριβώς βρίσκεσαι. Αν, για παράδειγμα, διασχίσεις ένα σταυροδρόμι, και ακολούθως σκεφτείς, “πού θα ήθελε να με δει ο αναγνώστης να κατευθύνομαι;”, τότε χάθηκες. Πρέπει να ρωτήσεις πρώτα τον εαυτό σου: “τι είναι αυτό που θα με κάνει να ξυπνήσω αύριο το πρωί και θα με κάνει να τελειώσω αυτή την ιστορία;”. Μερικές φορές η υπόθεση της ιστορίας θα δείξει  την κατεύθυνση από μόνη της. Ο συγγραφέας, βέβαια, είσαι εσύ που αποφασίζεις, αλλά συχνά, νιώθεις ότι υπάρχει ένα είδος βαρύτητας μέσα στο ίδιο σου το βιβλίο».  

Χρησιμοποιήστε στοιχεία από τη ζωή σας

«Είναι καλό να αντλείς στοιχεία από αληθινές εμπειρίες. Όταν γράφω βιβλία, χρησιμοποιώ τις μεθόδους της Αστυνομικής Λογοτεχνίας, αλλά παράλληλα χρησιμοποιώ και στοιχεία από τον ίδιο μου τον εαυτό. Στη ζωή μου έχω κάνει πάρα πολλά διαφορετικά πράγματα. Εργάστηκα ως αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας. Συνέθεσα αρκετά μουσικά τραγούδια. Εργάστηκα, επίσης, ως χρηματιστής, για πολλά χρόνια. Έτσι, είχα την έμπνευση να γράψω τους ”Κυνηγούς Κεφαλών”. Τη γραφή μου βοηθά αρκετά και η προσωπική μου ζωή, επομένως μπορώ να ταυτιστώ πολύ εύκολα και με τις ζωές των άλλων ανθρώπων».  

 

Να κάνετε λογοτεχνικές ληστείες  

«Μπορώ να πάρω ιδέες από άλλα βιβλία; Σίγουρα μπορώ. Όμως, δεν μπορείτε να γνωρίζετε από ποια βιβλία παίρνω αυτές τις ιδέες. Εντάξει, λοιπόν, θα σας πω ένα παράδειγμα: από τον Μαρκ Τουέιν (τον Τομ Σόγιερ και τον Χάκλμπερι Φιν). Αυτά ήταν, σίγουρα, πολύ σπουδαία βιβλία. Για μένα, το γράψιμο είναι μια αντίδραση στο διάβασμα. Μοιάζει, σαν να είσαι σε ένα τραπέζι με φίλους. Κάποιος θα πει μια ιστορία, έπειτα ο επόμενος θα συνεχίσει, μετά κάποιος άλλος. Στη συνέχεια, θα πρέπει να φέρεις κάτι νέο στο τραπέζι. Είχα την τύχη να μεγαλώσω σε ένα σπίτι στο οποίο αποκόμισα πολλές εμπειρίες, ως ακροατής, αλλά και ως αναγνώστης. Τώρα, ήρθε η σειρά μου».  

Φτιάξτε ένα τέλειο σχέδιο

«Αν έχετε μια σπουδαία ιστορία να πείτε, τότε είναι μια εξαιρετική ιδέα, και δεν έχει καθόλου σημασία πώς θα τη γράψετε. Μου αρέσει, όταν γνωρίζω καλά την ιστορία που θα αφηγηθώ. Όταν αρχίζω να γράφω, προσπαθώ ξανά και ξανά, και έτσι δε νιώθω, σαν ιστοριογράφος εν εξελίξει. Είμαι απλώς ένας αφηγητής ιστοριών. Η ιστορία είναι έτοιμη εκεί πέρα και δεν χρειάζεται να την δημιουργήσω στην πορεία. Αυτό συμβαίνει, όταν έχεις το θάρρος να πεις στους αναγνώστες σου: “Ελάτε να καθίσετε εδώ κοντά μου, γιατί έχω να σας πω μια πολύ ωραία ιστορία. Απλά, χαλαρώστε, ξαπλώστε πίσω, και εμπιστευτείτε με”. Το ίδιο ακριβώς συναίσθημα νιώθω κι εγώ, καθώς διαβάζω τα έργα των μεγάλων λογοτεχνών».  

Ξεκινήστε δυναμικά  

«Οι Αμερικανοί συγγραφείς ξεκινούν τις ιστορίες τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στις πρώτες σελίδες των βιβλίων τους, μπορούν, με έναν μαγικό τρόπο, να δημιουργήσουν αδημονία στους αναγνώστες τους. Είναι μια μακρά παράδοση. Ο Τζον Ίρβινγκ το έκανε, και ο Φρανκ Μίλερ επίσης. Προσπαθούν, δηλαδή, μέσω του χειρισμού του θέματός τους, να ωθήσουν τους αναγνώστες τους να γυρίζουν γρήγορα τις σελίδες του βιβλίου. Οτιδήποτε μπορεί να ωθήσει τους αναγνώστες να θέλουν να συνεχίσουν την ανάγνωση είναι πολύ καλό. Και μη σκέφτεστε μόνο βάσει κανόνων. Απλά, να πάτε σύμφωνα με το ένστικτό σας. Αν μια ιδέα σας συναρπάζει, και ακούγεται ως πρόκληση, τότε είστε στο σωστό δρόμο».  

Δουλέψτε οπουδήποτε κι αν βρίσκεστε

«Γράφω παντού, αλλά το καλύτερο μέρος είναι τα αεροπλάνα και τα τρένα. Όταν κάθεστε σε ένα τρένο ή ένα αεροπλάνο, διαθέτετε μόνο ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα για να γράψετε. Αυτό θα σας κάνει να καταλάβετε, πόσο πολύτιμος είναι ο χρόνος. Αν, αντίθετα, ξυπνήσετε το πρωί, και σκεφτείτε, “ωραία, σήμερα πάω να γράψω δώδεκα ώρες”, είναι πολύ δύσκολο να το καταλάβετε αυτό. Μου αρέσει να σκέφτομαι ότι θα πετύχω το μέγιστο από αυτό που μπορώ μέσα στο χρονικό διάστημα που θα διαθέσω».  

Παρακολουθήστε αστυνομικές ταινίες

«Η δική μου γενιά έχει δει, πιθανότατα, τις περισσότερες ταινίες από κάθε άλλη γενιά. Ο Syd Field λέει: “Η δράση είναι χαρακτήρας”. Αυτό μπορείτε να το προσαρμόσετε στα μυθιστορήματά σας: Όλα σχετίζονται με την παράσταση, έτσι δε λένε; Και για να το κάνετε αυτό χρειάζεστε δράση. Οι άνθρωποι εν βρασμώ ψυχής, όπως στην ταινία «Seven», παραδείγματος χάρη, αποκαλύπτουν πολλά στοιχεία του εαυτού τους. Αν έχετε δει την ταινία ”Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους”, θα παρατηρήσετε ότι όλα όσα εμπεριέχονται στο βιβλίο υπάρχουν και στην ταινία. Η γλώσσα των ταινιών λειτουργεί τέλεια, όταν μεταφέρεται και στις ταινίες. Τα μυθιστορήματα δανείζονται, συχνά, τη γλώσσα των ταινιών, και τοιουτοτρόπως, οι ταινίες δανείζονται, συχνά, τη γλώσσα των μυθιστορημάτων.  

Αφήστε τον τίτλο να διαλέξει τον εαυτό του  

«Δεν υπάρχουν κανόνες για τους τίτλους των μυθιστορημάτων. Οι ιδέες έρχονται από πολλούς διαφορετικούς δρόμους. Στην περίπτωση του “Χιονανθρώπου”, το μυθιστόρημα ξεκίνησε από την αρχή έχοντας έναν τίτλο. Και, τότε, άρχισα να σκέφτομαι τι ώθηση μπορεί να δώσει ο τίτλος σε όλόκληρη την ιστορία του βιβλίου. Έτσι, λοιπόν, ο τίτλος αποτέλεσε την αρχή. Μερικές φορές ο τίτλος έρχεται στη μέση του βιβλίου. Σε άλλες περιπτώσεις, βέβαια, ο τίτλος είναι το τελευταίο πράγμα που με απασχολεί να κάνω. Όπως είπα, δεν υπάρχουν κανόνες. Στους ”Κυνηγούς Κεφαλών” ο τίτλος ήταν προφανής, λόγω της διττής του σημασίας. Ήταν κάτι που ήρθε αρκετά γρήγορα, και ήταν, ομολογουμένως, μια πολύ εύκολη σκέψη.

Να είστε ψυχοπαθείς

«Οι συγγραφείς λειτουργούν, συνήθως, σαν ηθοποιοί. Πρέπει να μπορούν, ανά πάσα στιγμή, να ταυτιστούν με τον χαρακτήρα του βιβλίου τους. Ακόμη και αν περιγράφετε έναν ψυχοπαθή, θα πρέπει να βρείτε μέσα σας εκείνο το μικρό κομμάτι του ψυχοπαθή, και, ακολούθως, να το μεγενθύνετε ακόμα περισσότερο. Σας φαίνεται τρομακτικό; Λοιπόν, αυτό πρέπει ακριβώς να κάνετε. Όλοι οι άνθρωποι είμαστε πολυσχιδείς. Διαθέτουμε τόσο πολλά διαφορετικά στοιχεία, και μπορούμε να αντλήσουμε οποιαδήποτε ιδιότητα από τον εαυτό μας. Απλά πρέπει να χρησιμοποιούμε τη φαντασία μας. Το Αστυνομικό Μυθιστόρημα εκτυλίσσεται σε ένα σκοτεινό σύμπαν, οπότε είναι επίπονο να γράφει κανείς ένα τέτοιο είδος. Γράφω παιδικά βιβλία αυτή τη περίοδο. Το πρώτο μου βιβλίο ονομάζεται ”Doctor Proctor’s Fart Powder”. Αληθινά με κάνει να νιώθω απέραντη αγαλλίαση>>.  

Γράψτε για αυτό που υπάρχει εκεί κοντά σας  

«Το ζητούμενο δεν είναι να γράψετε ένα μπεστσέλερ. Το ζητούμενο είναι να γράψετε αυτό που εσείς θέλετε, και με λίγη καλή τύχη, να μοιραστείτε την ευχαρίστηση της αφήγησής σας με το ευρύ κοινό». Δεν μπορούσα ποτέ να φανταστώ ότι οι ιστορίες μου θα έφταναν στο ευρύ κοινό. Νόμιζα ότι ήταν μόνο για ένα μικρό ακροατήριο. Έμεινα έκπληκτος, όταν απέκτησα ξαφνικά τόσους πολλούς ανθρώπους μέσα στο σπίτι μου>>.  

Δεν υπάρχουν τυπικές εργάσιμες μέρες

Σήμερα σηκώθηκα στις 4 το πρωί, πήγα σε ένα κατάστημα ”ντελικατέσεν” έξω από το ξενοδοχείο, πήρα καφέ, και εργάστηκα μέχρι τις 8. Πήγα στο γυμναστήριο του ξενοδοχείου μου, και, μετά, πήρα πρωινό με τον ατζέντη μου. Θα δώσω συνεντεύξεις μέχρι τις 4:00, μετά θα πάω στο αεροδρόμιο, και στο τέλος θα πάρω το αεροπλάνο για να επιστρέψω στο Όσλο. Θα γράψω μέσα στο αεροπλάνο, ίσως για πέντε ώρες. Στη συνέχεια, όταν ξυπνήσω, θα έχω φτάσει στο Όσλο. Το γράψιμο είναι αυτό που κάνω, όταν δεν έχω άλλα πράγματα να κάνω. Δεν έχω κανόνες. Ξυπνάω σε διάφορες χρονικές στιγμές, ανάλογα με το πρόγραμμα της προηγούμενης ημέρας.  

Η αφήγηση μοιάζει με τη σύνθεση ενός τραγουδιού  

Και πάλι θα το πω ότι δεν υπάρχουν κανόνες για την ολοκλήρωση ενός έργου. Θα μπορούσα να γράφω με ένα σχεδιάγραμμα ή μια περίληψη για ένα ολόκληρο χρόνο, ή μια εβδομάδα. Μερικές φορές, η ιστορία θα έρθει από μόνη της, σαν να είναι προγραμματισμένο να γίνει κάτι τέτοιο. Μερικές φορές, θα φανεί μέσα από ένα τραγούδι, σαν να ξεχωρίζει στιγμιαία μέσα στο πλήθος. Το ίδιο ακριβώς πράγμα συμβαίνει και με τις ιστορίες. Μερικές φορές, περιτριγυριζεσαι από προβλήματα, και μία ιστορία που έχεις σχεδιάσει να ξεκινήσεις σε ένα ή δύο μήνες, ξαφνικά  σου έρχετα να τη γράψεις μετά από ενάμιση χρόνο. Η μέθοδος είναι η ίδια, είτε γράφω παιδικά βιβλία είτε αστυνομικά μυθιστορήματα. Ένα βιβλίο της σειράς Χάρι Χόλε μοιάζει, σαν μια συμφωνική ορχήστρα. Αντίθετα το παιδικό βιβλίο μοιάζει, σαν να παίζεις με την δική σου μπάντα. Είναι πιο άμεσο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι πιο εύκολο, ή λιγότερο απαιτητικό. Είναι σίγουρα, όμως, πιο ευχάριστο.  

Η συγγραφή αστυνομικής λογοτεχνίας είναι ένα είδος πανκ ροκ  

Η Πανκ μουσική ήταν ένα είδος μουσικής που όλοι θεωρούσαν ότι γνωρίζουν τους κανόνες της. Μπορούν να παίξουν τις τρεις συγχορδίες στην κιθάρα, τη στιγμή που είναι στη σκηνή. Σε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα ο αναγνώστης παίρνει μέρος σε αυτή την ιστορία. Είναι, σαν ένα διάλογο, το στενό διάλογο, μεταξύ του συγγραφέα και του αναγνώστη. Είναι μια διαλογική διαδικασία. Ο συγγραφέας θα προσπαθήσει να σας χειραγωγήσει, αλλά θα σας δώσει, επίσης, αρκετές πληροφορίες για την επίλυση της υπόθεσης, έτσι ώστε να αισθάνεστε, σαν να συμμετέχετε κι εσείς στην ιστορία του βιβλίου.  

Την καλύτερη δημιουργική εργασία δεν την αισθάνομαι σαν εργασία  

Όταν μιλάμε για δημιουργική εργασία, εννοούμε την εργασία που την έχουμε κάνει από ευχαρίστηση. Η δουλειά μου είναι να γράφω βιβλία, και είναι κάτι που θέλω να το κάνω με ευχαρίστηση. Μερικοί από τους καλύτερους συγγραφείς, όχι μόνο στη Νορβηγία, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, σίγουρα κάνουν και άλλες δουλειές. Για τους περισσότερους ανθρώπους, όμως, η δημιουργική εργασία είναι το καλύτερο μέρος της ημέρας τους, γιατί κάνουν αυτό που πραγματικά θέλουν .  

Το Alter Ego μπορεί να κρατήσει διασκεδαστική τη γραφή  

Συνήθως έχω ένα προσχέδιο, το οποίο δουλεύω ανά πάσα στιγμή. Αυτή τη στιγμή δουλεύω με δύο προσχέδια. Το ένα είναι το ” Αίμα στο χιόνι΄΄(Blood on Snow). Εκει μπορώ να χρησιμοποιήσω το ψευδώνυμο του Tom Johansen. Αρχικά, είχα προγραμματίσει να το εκδώσω, χωρίς να το αποκαλύψω σε κανέναν. Αλλά ο δικηγόρος μου είπε ότι δεν μπορούσα να το κάνω. Εξακολούθησα, όμως, να θέλω να το χρησιμοποιήσω ως ψευδώνυμο. Προσπάθησα να εποφεληθώ από την επιτυχία αυτού του βιβλίου, με το ”Αίμα στο χιόνι. Περισσότερο αίμα”. Έτσι, σήμερα, εργάζομαι με το προσχέδιο ”Αίμα στο χιόνι. Περισσότερο αίμα”(Blood on Show 2), το ίδιο καλά. Το να δουλεύεις με την φωνή κάποιου άλλου, είναι πολύ διασκεδαστικό.  

ΠΗΓΕΣ

http://www.shortlist.com/entertainment/jo-nesbo

Pantelis Liakas

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular