Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Το  Literature.gr  επικοινώνησε με τους μεγαλύτερους εκδοτικούς οίκους στην Ελλάδα:  Εκδόσεις Μεταίχμιο, Εκδόσεις Πατάκη &  Εκδόσεις Ψυχογιός και ρώτησε τους αξιολογητές τους ερωτήσεις  που ενδιαφέρουν επίδοξους συγγραφείς.

metexmio_logo

Γιατί ζητείται το βιογραφικό του επίδοξου συγγραφέα ενώ αξιολογείται μόνο το γραπτό του; 

Εκδόσεις Μεταίχμιο:  Το βιογραφικό ζητείται για να έχουμε μια εικόνα για τον συγγραφέα και όχι για να κριθεί αυτό καθεαυτό. Ακριβώς όπως ένας αναγνώστης, όταν ξεφυλλίζει βιβλία στο βιβλιοπωλείο, μπορεί να ρίξει μια ματιά και στο βιογραφικό του συγγραφέα στο αυτί του βιβλίου. Δεν είναι αυτό που θα καθορίσει την απόφαση για ένα λογοτεχνικό βιβλίο, αν και ακόμα και ο τρόπος που συντάσσει κάποιος το βιογραφικό του (ή και την περίληψη του βιβλίου του) μπορεί στο έμπειρο μάτι να δώσει σημαντικές επικουρικές πληροφορίες. Και έχοντας διαβάσει ένα χειρόγραφο, προσπαθώντας να το αποτιμήσεις, μερικές φορές σε διαφωτίζει κάπως το βιογραφικό: π.χ. αλλιώς βλέπεις ένα κείμενο που διαβάζεται σαν πρωτόλειο, με κάποιες αδυναμίες αλλά και ενδιαφέροντα στοιχεία, όταν προέρχεται από έναν νέο συγγραφέα που δεν έχει ξανααποπειραθεί να γράψει και αλλιώς όταν προέρχεται από συγγραφέα που έχει ήδη άλλα βιβλία στο ενεργητικό του.

Εξυπακούεται ότι στα επιστημονικά κ.λπ. βιβλία υπάρχει διαφορά. Εκεί το βιογραφικό μπορεί να δώσει πολύτιμα εχέγγυα για την αξιοπιστία του συγγραφέα (χωρίς βεβαίως να αποτελεί από μόνο του εγγύηση ότι το έργο είναι καλό). Οι αναγνώστες ας σκεφτούν, για παράδειγμα, μεταξύ δύο βιβλίων περί ιατρικής, ποιο θα προτιμούσαν να διαβάσουν: αυτό ενός συγγραφέα που έχει πράγματι σπουδές και εμπειρία στην ιατρική, ή ενός συγγραφέα που προέρχεται από έναν τελείως άσχετο κλάδο;

 

Ο αξιολογητής είναι συγγραφέας ή κριτικός λογοτεχνίας;

Εκδόσεις Μεταίχμιο:  Η βασική ιδιότητα είναι αυτή του αναγνώστη με εμπειρία, αισθητήριο και αγάπη. Ο ρόλος ενός αξιολογητή εκδοτικών προτάσεων, εξάλλου, δεν είναι ταυτόσημος του κριτικού λογοτεχνίας. Ο συγγραφέας που αξιολογεί εκδοτικές προτάσεις βρίσκεται συχνά σε δυσκολότερη θέση, καθώς θα πρέπει διαβάζοντας το βιβλίο να «βγει» από τον ρόλο του συγγραφέα: να μην το διαβάσει έχοντας κατά νου αυτό που θα έγραφε εκείνος, με βάση το δικό του συγγραφικό «πρόγραμμα», αλλά ως αυτό που είναι το ίδιο το έργο.

 

Πόσο επεμβατικοί είναι οι επιμελητές των βιβλίων, εφόσον  εγκριθούν για έκδοση;

Εκδόσεις Μεταίχμιο:  Υπάρχει ένας διαδεδομένος μύθος γύρω από την επιμέλεια, που σχεδόν την εξισώνει με αυθαίρετη, αν όχι και κακόβουλη, παρέμβαση στο έργο του συγγραφέα. Δουλειά του επιμελητή είναι να εντοπίσει τυχόν αδυναμίες σε ένα έργο που έχει ήδη κριθεί άξιο προς έκδοση και να το βοηθήσει να είναι όσο το δυνατόν αρτιότερο και πληρέστερο, πάντα σύμφωνα με το όραμα του συγγραφέα του. Με άλλα λόγια ο επιμελητής δεν είναι εχθρός του συγγραφέα ή ανταγωνιστής του αλλά σύμμαχός του. Το πώς θα παρέμβει στο έργο εξαρτάται από τις ανάγκες του ίδιου του έργου και προκύπτει μετά από συζήτηση με τον ίδιο τον συγγραφέα — και σε κάθε περίπτωση δεν αποτελεί προσβολή προς το έργο: ο επιμελητής δεν προσπαθεί να το μειώσει, αλλά να αναδείξει τα δυνατά του σημεία και να λειάνει τυχόν προβλήματα.

 

patakis_logo

 

Συγχωρείτε συντακτικά λάθη σε ένα μυθιστόρημα που λαμβάνετε;  

Εκδόσεις Πατάκη: Μια επιτροπή αξιολόγησης λογοτεχνικών κειμένων δεν έχει ως στόχο της να τα υποβάλει σε ιερά εξέταση, ούτε να υποδυθεί τον άχαρο ρόλο του κήνσορα. Δεν τίθεται, λοιπόν, ζήτημα «συγχώρεσης» ή «τιμωρίας», αλλά λελογισμένης κρίσης και αποτίμησης των κειμένων. Επιπλέον, ανάμεσα στην έγκριση ενός υποβαλλόμενου κειμένου και στην τελική έκδοσή του, μεσολαβούν αρκετά στάδια, με βασικότερο εκείνο της επιμέλειας και τυπογραφικής διόρθωσής του, που προβλέπεται ακριβώς ώστε να απαλείφονται τυχόν φραστικές αστοχίες ή ορθογραφικές αβλεψίες. Από την άλλη, βέβαια, είναι αυτονόητο –ή τουλάχιστον θα όφειλε να είναι– ότι το εργαλείο ενός συγγραφέα είναι η γλώσσα του, πράγμα που σημαίνει ότι θα έπρεπε να έχει μαθητεύσει στη λογοτεχνική της χρήση και να είναι σε θέση να τη χειριστεί με ορθότητα και ακρίβεια

 

Η αξιολόγησή σας, θετική ή αρνητική, επηρεάζεται από τις τάσεις της αγοράς;

Εκδόσεις Πατάκη: Είναι αυτονόητο ότι η εκδοτική δραστηριότητα δεν μπορεί να λειτουργήσει εν κενώ και ότι καθορίζεται μέσα από τη διαλεκτική της σχέση με το κοινωνικό και ιστορικό της περικείμενο. Όπως, λοιπόν, και οι υπόλοιποι τομείς της παραγωγής πολιτισμού, έτσι και ο χώρος του βιβλίου στην αγορά εντάσσεται και είναι φυσικό να επηρεάζεται από τις τάσεις της, προσπαθώντας ταυτόχρονα, στο μέτρο του δυνατού, και να τις διαμορφώνει. Δεν είναι, όμως, μόνον η αγορά που επιδρά στην αξιολόγηση: είναι, πρωτίστως, το ίδιο το κείμενο, με την αξία και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα, κρινόμενο, το καθένα, ανάλογα με τις συμβάσεις του είδους που υπηρετεί. Είναι, επίσης, η ιδιαίτερη ιστορία και φυσιογνωμία του εκδοτικού οίκου, η πολιτική και το πρόγραμμά του. Αυτά είναι που συνδιαμορφώνουν, στο σύνολό τους, το πρίσμα και τα κριτήρια της αξιολόγησης.

 

Όταν απορρίπτετε ένα βιβλίο, γιατί δεν δίνονται  γραπτώς οι λόγοι στον επίδοξο συγγραφέα;  

Εκδόσεις Πατάκη: Μακάρι να μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο, είναι, όμως, πρακτικά αδύνατο. Αφενός, υπάρχει μια συχνότατη ροή υποβαλλόμενων κειμένων και η ίδια η ανάγνωση και αξιολόγησή τους είναι μια διαδικασία τόσο χρονοβόρα, που καθιστά δύσκολη την οποιαδήποτε, πέραν της προφορικής απάντησης, επικοινωνία με τους επίδοξους συγγραφείς. Αφετέρου, το έργο μιας επιτροπής αξιολόγησης είναι, όπως είπαμε, η κρίση και η αποτίμηση ενός κειμένου και η εξέταση του κατά πόσο πρόκειται για κάτι το εκδόσιμο. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να υποκαταστήσει τη λειτουργία ενός εργαστηρίου δημιουργικής γραφής, ούτε να παίξει τον ρόλο του δασκάλου και επιμελητή.


 psichogios_logo

Πόσα βιβλία λαμβάνετε για αξιολόγηση κάθε μήνα;

Εκδόσεις Ψυχογιός: Συνολικά, ελληνικά και ξένα, για ενηλίκους και παιδιά, γύρω στα 170-200 μηνιαίως.

 

Πόσα στελέχη αξιολογούν ένα  βιβλίο πριν εκδοθεί;

Εκδόσεις Ψυχογιός: Υπάρχουν ομάδες αξιολόγησης που απαρτίζονται από διαφορετικά στελέχη, ανάλογα με το είδος του βιβλίου. Άλλοι αξιολογούν πχ τα αισθηματικά μυθιστορήματα, άλλοι τα αστυνομικά, άλλοι τα βιβλία Ιστορίας ή τα οικονομικά. Συνήθως το κάθε έργο διαβάζεται από 1-2 άτομα, κρίνονται και συζητούνται οι εισηγήσεις τους και ενδεχομένως να υπάρξει και ένας τρίτος αναγνώστης που θα συμβάλει στη λήψη της τελικής απόφασης, θετικής ή αρνητικής.

 

Ποιο είναι το πιο σημαντικό που πρέπει να προσέξει ένας επίδοξος συγγραφέας  πριν στείλει το βιβλίο του στις  Εκδόσεις Ψυχογιός για αξιολόγηση;

Εκδόσεις Ψυχογιός: Επειδή κατακλυζόμαστε κυριολεκτικά από εκδοτικές προτάσεις, υπάρχουν κάποιες τυπικές προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται, όσον αφορά την έκταση ή το είδος του κειμένου, οι οποίες βεβαίως μπορεί να αλλάζουν ανάλογα με την περίοδο ή την εποχή και έχουν να κάνουν με τις ανάγκες του ετήσιου εκδοτικού μας προγράμματος. Αν αναφέρεστε στο περιεχόμενο, εκεί δεν υπάρχουν περιορισμοί. Το ζητούμενο είναι πάντα ένα καλογραμμένο και ενδιαφέρον κείμενο, που να μπορεί να ψυχαγωγήσει τον αναγνώστη. 

Όλα τα Δωρεάν Βιβλία: Κατεβάστε τα ελεύθερα και διαβάστε online!

Η αξία του λογοτεχνικού βιβλίου, του Παντελή Λιάκα

ΥΠΟΒΟΛΕΣ

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular