Η ανάδυση του κακού μέσα από τις ιστορίες του Στίβεν Κίνγκ (Α’ Μέρος), του Παντελή Λιάκα

By  |  0 Comments

”Είναι καλύτερο να είσαι καλός παρά κακός, αλλά για να καταφέρεις να είσαι καλός το κόστος είναι τεράστιο.”

Αν υπάρχει κάτι που γνωρίζουμε καλά στα βιβλία του Stephen King αυτό είναι η ανάδυση του κακού. Ο δημιουργός των πολυάριθμων λογοτεχνικών εφιαλτών, ήταν πίσω από μερικούς από τους πιο τρομακτικούς χαρακτήρες που έχουμε διαβάσει ποτέ. Τους χειρίζεται με ιδιαίτερη μαεστρία, αποτυπώνοντας παράλληλα τα βαθύτερα ψυχολογικά αίτια των πράξεών τους, σε ένα πλαίσιο απόλυτου τρόμου και φαντασίας. Ο Στίβεν Κίνγκ, υποστήριζε, ότι στα μυθιστορήματά του ακολουθούσε την επινόηση φανταστικών στοιχείων τρόμου, προκειμένου να μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε τους πραγματικούς. Το όνομα του Stephen King φέρνει στο νου εικόνες από φρικτά πλάσματα και διάσημους κακοποιούς της μυθιστοριογραφίας. Αυτά είναι τα όντα του αφάνταστου κακού, που δοκιμάζουν τα όρια της θέλησης των πρωταγωνιστών που προσπαθούν απεγνωσμένα να επιβιώσουν. Μερικοί από αυτούς τους κακούς, τείνουν να γίνουν τόσο διάσημοι (ή διαβόητοι), όσο ο ίδιος ο συγγραφέας. Ένα από τα βασικότερα θέματα στα μυθιστορήματα τρόμου του Κινγκ, είναι το γεγονός, ότι ο τρόμος καραδοκεί πίσω από τα τετριμμένα και καθημερινά πράγματα. Αυτοκίνητα, κλόουνς, αστυνομικοί, σκυλιά του Άγιου Βερνάρδου, ιδιοκτήτες καταστημάτων ή ένα φανταστικό ψευδώνυμο, είναι τα οχήματα που φέρνουν την φρίκη,  συνήθως σε ένα προαστιακό και κοιμώμενο κόσμο. Όπως λέει ο ίδιος,‘Τα τέρατα είναι πραγματικά και τα φαντάσματα είναι επίσης πραγματικά. Ζουν μέσα μας, και μερικές φορές νικούν”. Ενώ πολλοί κακοποιοί του Stephen King είναι τέρατα της ανθρώπινης ζωής (serial killers, δεσποτικοί άντρες πεινασμένοι για δύναμη, μηδενιστές, φρενοβλαβείς κλπ), οι πιο αξιομνημόνευτες είναι οι υπερφυσικές τους δυνάμεις, που τις χρησιμοποιούν για την διασάλευση της ομαλής λειτουργίας του κόσμου.

Μερικοί από αυτούς τους αντιήρωες, παρατίθενται στη συνέχεια

 

 

ttk

Randall Flagg (Το Κοράκι)

Γνωστός και ως ψηλός άντρας, άντρας με μαύρα, σκοτεινός άντρας, άντρας χωρίς πρόσωπο κ.α. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που συνηγορούν στην άποψη, ότι ο Randall Flagg είναι ο πιο διαβόητος κακοποιόςστα βιβλία του Stephen King. Τον βλέπουμε  να πρωταγωνιστεί σε μια σειρά μυθιστορημάτων. Αρχικά τον βλέπουμε στο ”Κοράκι”. Φαίνεται να είναι ψηλός, να φορά καουμπόικες μπότες και ξεθωριασμένα τζιν.  Το δαιμονικό του πρόσωπο, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όμορφα εξωτερικά του χαρακτηριστικά. Αποτελεί το αρχέτυπο όλων των κακοποιών και έχει γίνει κυρίως γνωστός, λόγω της φαυλότητάςτου στο βιβλίο ”Το Κοράκι”. Προσπαθεί να επιτύχει μια λατρεία γύρω από το όνομά του, και στην προσπάθειά του να ασκήσει επιρροή και να ελέγξει τους άλλους, επιβάλλει σκληρές τιμωρίες. Στόχος του είναι να επιβάλλει το δικό του φασιστικό καθεστώς. Τον βλέπουμε επίσης να εμφανίζεται στο διήγημα ” Τα μάτια του Δράκου”, και στο μυθιστόρημα ” Καρδιές στην Ατλαντίδα”, και κατόπιν στην σειρά του ”Μαύρου Πύργου”, ως σφοδρός ανταγωνιστής του Roland. Είναι πανταχού παρών, και πολεμά με δόλια μέσα τους καλούς. Προσπαθεί να εμπνεύσει εμπιστοσύνη σε ανθρώπους με σκοτεινές καρδιές που αρέσκονται σε ακραίες ενέργειες. Ο Flagg συχνά διακατέχεται από δίψα για εξουσία και καταστροφή, μοχθηρία και πανουργία. Καταφέρνει όμως πάντα να διαφεύγει. Αλλάζει το βλέμμα, τη συμπεριφορά και το όνομά του, σαν ένα ζευγάρι από αυτά τα παλιά τζιν που φοράει. Όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, τον καθιστούν επάξια έναν επαναλαμβανόμενο κακό τύπο

 

 

 

ttk2

Pennywise (Το Αυτό)

Μια ομάδα παιδιών, αντιμετωπίζουν τη φρίκη στα δώδεκά τους χρόνια. Ανακαλύπτουν τι κρύβεται πίσω από τα γεγονότα που στοιχειώνουν τη ζωή τους. Είναι ”το Αυτό”, που πολεμούν και προσπαθούν να το νικήσουν με όλες τους τις δυνάμεις.

30 χρόνια αργότερα, ενήλικοι πια, και πετυχημένοι, καλούνται να επιστρέψουν πίσω στην γενέτειρά τους, όταν ”το Αυτό” επιστρέφει ξανά, ακόμα πιο εφιαλτικό κι ανατριχιαστικό από πριν. Η τελική αναμέτρηση θα είναι δύσκολη. ”Το αυτό” είναι υπεύθυνο για αμέτρητους εφιάλτες. Αποτελεί στην ουσίαένα τερατούργημα, ενσαρκώνοντας ότι πιο τρομακτικό θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, δηλαδή έναν κλόουν. Ο Στίβεν Κίνγκ είχε αναφέρει ”Σκέφτηκα, γιατί δεν γράφεις κάτι, και να θέσεις εκεί όλα τα τέρατα που όλοι φοβόντουσαν ως παιδιά;” ”Βάλε τον Frankenstein, τον λυκάνθρωπο, το βαμπίρ, την μούμια, τα γιγάντια ανθρωποφάγα πλάσματα που βλέπουμε σε παλιές ταινίες. Ρίξε τα  όλα αυτά εκεί μέσα”. Ο Στίβεν Κίνγκ το καταφέρνειαυτό, μέσω ενός τερατούργηματος, που ήταν στην πραγματικότητα μία μόνο εκδήλωση του διαχρονικού αιτήματος της σκέψης του, που ο ίδιοςαγωνίστηκε να εξηγήσει πλήρως.  Ο Pennywise (ένα πλάσμα δηλαδή που ονομάζεται το αυτό),  ζει κάτω από το αποχετευτικό δίκτυο και μεταμορφώνεται σε κλόουν, προκειμένου να πλησιάσει τα παιδιά. Ένα πλάσμα που δεν έχει στην πραγματικότητα μορφή, παρά μόνο ζει και τρέφεται από σάρκα, αίμα και κυρίως φόβο. Ο Pennywise είναι πολύ πιο τρομακτικός όταν φοβίζει τα παιδιά, παρά τους μεγάλους. Είτε τρομοκρατεί, είτε γελάει, παραμένει το ίδιο τρομαχτικός, καταφέρνοντας έτσι να ζωντανέψει τους χειρότερους εφιάλτες μας. Σκοπός του είναι να οδηγήσει στην απόλυτη τρέλα εκείνους που τον κοιτάζουν. Αυτό που αποκομίζουμε από το βιβλίο, συμπυκνώνει αυτό που είχε πει ο Στίβεν Κίνγκ Ποτέ δεν ισχύει το «έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα», αλλά αντίθετα το αφήνουμε στα παιδιά να το ανακαλύψουν μόνα τους”.

 

 

ttk3

Crimson King (Ο Μαύρος Πύργος)

 

Γνωστός ως Los’Ram Abbalah, The Kingfish, The Red King, Lord of Discordia, Lord of Spiders, Satan. Ίσως ο πιο φιλόδοξος κακοποιός στα βιβλία του συγγραφέα, είναι ο Crimson KIng (πορφυρός βασιλιάς),ο οποίος ποτέ δεν είναι ικανοποιημένος, όταν απλά σκοτώνει μερικούς ανθρώπους ή στοιχειώνει άλλους. Επιζητεί συνεχώς την ολοκληρωτική καταστροφή των πάντων. Συμβολίζει πολλές όψεις του κακού σε ένα φανταστικό σύμπαν, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του Σατανά, όπως φαίνεται από τα κόκκινα μάτια του και το πορφυρό του χρώμα. Εκτός από τον ”Μαύρο Πύργο”, τον συναντούμε επίσης σε βιβλία όπως, την ”Αυπνία”, το ”Μαύρο Σπίτι” και τις ”Καρδιές της Ατλαντίδας”. Ο Stephen King υποστηρίζει ότι όλοι οι κακοποιοί του, υπερφυσικοί ή όχι, είναι πιόνια και δημιουργήματα του πορφυρού βασιλιά (βλέπε Randall Flagg). Το ίδιο το όνομα φέρει μια μεγάλη δόση μεταλλαγμένου. Στην ουσία φέρει το μισό όνομα του Stephen King. O ίδιος ο Stephen King είναι υπεύθυνος για το κακό που συμβαίνει στους κόσμους των βιβλίων του, και το ήμισυ του συγγραφέα (Crimson King) είναι υπεύθυνο για αυτά τα φρικιαστικά τέρατα που προκαλούν την απόλυτη παράνοια. Ο Stephen King είναι οσυγγραφέας, ο πατέρας, ο σύζυγος, ο φαν του πορφυρού βασιλιά. Ο Crimson King είναι ο σκοτεινός άρχοντας του φανταστικού σύμπαντος, ο κατασκευαστής των τερατουργημάτων που μάχονται  το καλό με κάθε τρόπο και κόστος.

 

 

ttk4

Annie Wilkes (Μίζερι)

 

Το πιο τρομακτικό χαρακτηριστικό της Annie Wilkes, είναι το πόσο γλυκιά φαίνεται στην αρχή του βιβλίου. Η αμέριστη αφοσίωσή της στον ρομαντικό μυθιστοριογράφο, Paul Sheldon, φανερώνει ότι ηWilkes αποτελεί ένα είδος σωτήρα, όμως αυτό γρήγορα θα διαψευστεί. Στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα άλλο, παρά μια συναισθηματικά ασταθής και ψυχοπαθής δολοφόνος, που φτάνει σε ακραίες εκδηλώσεις θυμού. Με άλλα λόγια, μια ψυχωτική φαν, που σώζει τον αγαπημένο της συγγραφέα από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα που του συνέβη κοντά στο σπίτι της. Στην συνέχεια τον βασανίζειψυχολογικά, ενώ στο πιο τρομακτικό κομμάτι του βιβλίου, του κόβει το πόδι. Οι ψυχολόγοι, αναλύοντας το μυαλό της Annie Wilkes, διέγνωσαν σημάδια ψυχοπάθειας, μεταιχμιακής διαταραχής της προσωπικότητας, διπολικής διαταραχής και σχιζοφρενικά χαρακτηριστικά. Η Kathy Bates, η οποία υποκρίθηκε τον ρόλο στην κινηματογραφική ταινία, εκδήλωσε όλες αυτές τις σκοτεινές πτυχές που παρατηρούμε στο βιβλίο, καθιστώντας την ως μια από τις καλύτερες προσαρμογές που έγιναν ποτέ. “Η Misery είναι ένα βιβλίο για την κοκαΐνη. Η Annie Wilkes είναι κοκαΐνη” λέει ο King  σε συνέντευξή του στην RS. ”Αποτέλεσα τον νούμερο ένα φαν της, και επάξια εντάχτηκε στο πάνθεον των κακοποιών στα βιβλία μου”. Για όποιον θέλει, λοιπόν, να νιώσει την δυστυχία ενός ταλαίπωρου, που έπεσε την λάθος ώρα, πάνω στον λάθος άνθρωπο, ας το διαβάσει.

 

 

 

ttk5

Jack Torrance (Η Λάμψη)

Το ξενοδοχείο είναι υπεύθυνο για τα γεγονότα που συμβαίνουν στην ”Λάμψη”. Το άδειο τεράστιο ξενοδοχείο χρειάζεται έναν επιστάτη μέσα στον χειμώνα. Το σκηνικό αποπνέει μόνο απομόνωση και στοιχεία τρέλας. Αυτό επηρεάζει την ψυχοσύνθεση του πρωταγωνιστή, Jack Torrance, ενός συγγραφέα τρόμου. Αναζητά την έμπνευση σ’ ένα παλιό-στοιχειωμένο ξενοδοχείο και όταν εγκαθίσταταιεκεί με την οικογένειά του, μετατρέπεται σε μια δολοφονική μαριονέτα. Χαρακτηριστικοί είναι οι χώροι του ξενοδοχείου, που είναι σαν να βγήκαν από τους χειρότερους εφιάλτες. Οι εικόνες του βιβλίου προκαλούν φοβίες για τα παλιά κτίρια, τα καινούργια κτίρια, τα σκοτεινά δωμάτια, τα φωτεινά δωμάτια, τους διαδρόμους, τα ξενοδοχεία, τους καθρέφτες, τα δίδυμα κοριτσάκια, τις μπανιέρες, και κυρίως για τον ίδιο μας τον εαυτό. Στη συνέχεια ο Jack (τον οποίο υποδύθηκε στο σινεμά ο Jack Nicholson), μεταμορφώνεται, για τη σύζυγό του Γουέντι και τον πεντάχρονο γιο του Ντάνι, σε ένανανθρωποκτόνο μανιακό δολοφόνο, με όπλο του ένα σφυρί. Το βιβλίο αποτυπώνει την ευθραυστότητα της πατρότητας, τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ πατέρα και γιου, την μεταμόρφωση καλών ανθρώπων σε τέρατα, στο πλαίσιο ενός σκοτεινού διεφθαρμένου τόπου, στον οποίο βασιλεύει το κακό. Το ξενοδοχείο που κατοικείται από τα κακά πνεύματα, σε συνδυασμό με τα οράματα του μικρού παιδιού, δημιουργούν μια εικόνα απόλυτης νοσηρότητας και σχιζοφρένειας. Αυτό το μοναχικό καταφύγιο, που αποτελεί την τελευταία ευκαιρία για να διατηρηθεί η συνοχή της οικογένειας, θα διαψευστεί, και θα μετατραπεί στον μεγαλύτερο εφιάλτη.

 

 

 

ttk6

Andre Linoge (Η Καταιγίδα του Αιώνα)

Όταν είσαι 4000 ετών, η συνείδησή σου κατά πάσα πιθανότητα δεν είναι το ισχυρότερο σημείο σου. Ένας ξένος επισκέπτης (Αndre Linoge), εμφανίζεται απ’ το πουθενά και ταράζει τα νερά. Στο μικρό χωριό έχει ξεσπάσει μια μεγάλη καταιγίδα, και οι κάτοικοί του έχουν κρυφτεί στα υπόγεια για να σωθούν. Ο ξένος θέλει έναν διάδοχο. Βασανίζει τους κατοίκους και δεν αφήνει κανέναν, μέχρι να πάρει ένα παιδί. Δεν είναι καλός τύπος, και κουβαλάει ένα μυστικό μαζί του. Γνωρίζει στοιχεία για κάθε έναν ξεχωριστά από τους κατοίκους του χωριού. Πολλοί κάτοικοι τρέπονται σε φυγή μέσα στην καταιγίδα, άλλοι αυτοκτονούν, ενώ άλλοι μάταια προσπαθούν να τον εξοντώσουν. Η κλειστή κοινωνία χαρακτηρίζεται από έντονες καταστάσεις άγχους. Τα μυστικά που κρύβει ο καθένας από τους κατοίκους, και οι αποφάσεις που πρέπει να πάρει, σχετίζονται με το πως θα κυλίσει η ζωή μετά από αυτές. Υπάρχει ο καλός σερίφης, ο κακός δήμαρχος, η συμπαθητική γιαγιούλα, οι αγαθοί ψαράδες, οι πονηροί χωριάτες, ο περίεργος ιερέας, η καλή δασκάλα, και φυσικά ο περίεργος ξένος, που δεν θα ηρεμήσει, αν δεν του δώσουν αυτό που θέλει. Το βιβλίο έχει εμπνεύσει ένα εκπληκτικό αριθμό ταινιών και σειρών τηςτηλεόρασης. ”Κάθε εικόνα της ιστορίας φαινόταν να είναι μια εικόνα της ταινίας, και όχι μια εικόνα του βιβλίου” γράφει ο Στίβεν Κίνγκ στην εισαγωγή του σεναρίου. Το σενάριο περιστρέφεται, όπως και το βιβλίο, γύρω από την φρικιαστική ψυχοσύνθεση του André Linoge.

 

 

 

ttk7

Kurt Barlow (Σάλεμς Λοτ)

Ένας μυστηριώδης ξένος, μαζί με τον βοηθό του, αγοράζουν ένα σπίτι, ενώ παράλληλα ανοίγουν ένα κατάστημα αντικών στην πόλη. Οι κάτοικοι του Σάλεμς Λοτ πεθαίνουν ο ένας πίσω από τον άλλο. Ωστόσο οι τάφοι τους βρίσκονται άδειοι. Ο Μίαρς αντιλαμβάνεται πως ο Κέρτ Μπάρλοου είναι στην πραγματικότητα βρικόλακας, και προσπαθεί να μετατρέψει την πόλη σε αποικία βρικολάκων. Ο Μίαρς, ενώνει τις δυνάμεις του με τον φίλο του και καθηγητή γυμνασίου Ματ Μπερκ, τη σύντροφό του Σούζαν Νόρτον, τον γιατρό Τζέιμς Κόντι και τον νεαρό Μαρκ Πετρί, για να αφανίσουν τον βρικόλακα και να σώσουν την πόλη. Ο Κέρτ Μπάρλοου, λίγο καιρό μετά την άφιξή του, μάχεται να επικρατήσει το χάος και προσπαθεί να μετατρέψει τους άλλους σε βαμπίρ. Χρησιμοποιεί το υπνωτικό ξόρκι που ο ίδιος έχει κατασκευάσει, και καταφέρνει να κάνει όλους τους κατοίκους της πόλης ότι θέλει. Με άλλα λόγια, αυτός είναι λίγο-πολύ το χειρότερο πράγμα που συνέβη ποτέ στον τόπο. Ο Κερτ Μπάρλοου έχει το δικό τουγοτθικό αρχοντικό, την δική του λεγεώνα σκοτεινών οργάνων, και μια σκοτεινή τάση να αγκαλιάσει τους κατοίκους της πόλης, καθιστώντας τους πιόνια του. Ο Στίβεν Κίνγκ είχε επηρεαστεί από το βιβλίο ”Dracula”, του Bram Stoker και το ”Our Town”, του Thornton Wilder. Αποφάσισε να συνταιριάξει τις δύο έννοιες μαζί, θέτοντας αυτήν την υβριδική ιστορία τρόμου σε μια βουκολική πόλη του Mέιν, πουονομάζεται  Jerusalem’s Lot γνωστή ως  Salem΄s Lot. Τα βαμπίρ έχουν διαδραματίσει βασικό ρόλο στο έργο του Στίβεν Κίνγκ, όπως βλέπουμε στα έργα “The Night Flier”,” Wolves of the Calla”, ”American Vampire”. Στην εισαγωγή του πρώτου εμπορικού χαρτόδετου βιβλίου για τα αμερικάνικα βαμπίρ, ο Κίνγκ είπε ότι οι βρικόλακες θα πρέπει να είναι, Πέτρινοι δολοφόνοι που ποτέ δεν παίρνουναρκετό από αυτό το νόστιμο υγρό. Είναι κακά αγόρια και κορίτσια. Κυνηγοί. Η προσωποποίηση των σκοτεινών μεσάνυχτων της Αμερικής. Κόκκινο, άσπρο και μπλε, με έμφαση στο κόκκινο”. Αυτά τα βαμπίρ κατάφεραν να δημιουργήσουν έναν ιδιαίτερο ρομαντισμό, γύρω από πολλά βιβλία τρόμου.

 

 

ΠΗΓΕΣ
Το Κοράκι

Το Αυτό
Ο Μαύρος Πύργος
Μίζερι
Η Λάμψη
Η Καταιγίδα του Αιώνα
Σάλεμς Λοτ

87,461 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Υπόθεση Αυτοέκδοση: Εκδημοκρατισμός ή υπονόμευση της συγγραφής και της ανάγνωσης; του Παναγιώτη Κάπου

Η ανθρωπότητα αδιαμφισβήτητα διανύει την εποχή της επανάστασης των νέων τεχνολογιών και της πληροφόρησης, η οποία επηρεάζει συθέμελα όλες τις...

Close