Η ανάδυση του κακού μέσα από τις ιστορίες του Στίβεν Κίνγκ (Β’ Μέρος), του Παντελή Λιάκα

By  |  1 Comment

tl1

 

Gage Creed (Νεκρωταφείο Ζώων)

Όταν ο Louis, η γυναίκα του Rachel, η κόρη του Eileen, ο γιός του Gage Creed και η γάτα τους, μετακομίζουν από το Σικάγο στο Ludlow του Maine, προσδοκούν μια ειρηνική νέα ζωή σε μια αγροτική τοποθεσία. Αντίθετα, αυτό που βιώνουν είναι μια κατάβαση στο θάνατο και την τρέλα, σχεδόν απαράμιλλης ποιότητας με την σύγχρονη μυθιστοριογραφία φρίκης. Στο μυθιστόρημα, η  γάτα της οικογένειας Creed, σκοτώνεται και ο Louis φοβάται να αποκαλύψει στην κόρη του ότι έθαψε το αγαπημένο τους κατοικίδιο σε ένα κοντινό Νεκρωταφείο ζώων”, ένα παλιό νεκροταφείο ινδιάνικων ενταφιασμών Μικμάκ,στο οποίο ότι θάβεται επιστρέφει στη ζωή αλλαγμένο και ψυχικά μεταμορφωμένο. Η γάτα επιστρέφει στο σπίτι της, προς μεγάλη έκπληξη του Louis, αλλά δεν είναι το ίδιο φιλική. Μετατρέπεται σε ένα απαθές ζώο, που δεν φαίνεται να δείχνει κανένα ενδιαφέρον για την ζωή. Όταν ο Gage σκοτώνεται από ένα φορτηγό, ο Louis βρίσκεται σε πλήρη απόγνωση, και ακολούθως τον ενταφιάζει στο ”Νεκρωταφείο Ζώων”. Όταν επιστρέφει πίσω στην ζωή, επικρατεί μια πραγματική φρίκη επικών διαστάσεων. Ο Gage είναι κακός, με ανθρωποφαγικές ιδιότητες (ένα ζόμπι), ως πλήρη αντίθεση του αντικειμένου αγάπης που ήταν πριν πεθάνει. Η αθώα του ψυχή, είναι πλέον, διεφθαρμένη και έχει οδηγηθεί σε ένα υπερφυσικό σκότος. Το ”Νεκρωταφείο ζώων” θεωρήθηκε, ως ένας τόπος ταφής γιακανίβαλους, όπου εκεί το πνεύμα μιας Wendigo κατοικούσε στο έδαφος. Τώρα, ο Gage ήταν πίσω με την πιο αρχέγονη κατάρα να κυλά στο αίμα του, κυριευμένος από τον πιο ζοφερό εφιάλτη που ένιωσεποτέ. Ο S.King αισθάνθηκε ότι το βιβλίο ήταν πολύ θλιβερό, ακόμη και για τον ίδιο, και έτσι το άφησε αδημοσίευτο καιρό, έως ότου η σύζυγός του, η Tabitha, και ο φίλος του, ο συγγραφέας Peter Straub,τον ενθάρρυναν να μοιραστεί αυτό το ζοφερό όραμά του περί της πατρικής αφοσίωσης με τους αναγνώστες του. Το μυθιστόρημα του Κing είναι εμπνευσμένο από την σύντομη ιστορία του W.W. Jacob`s, με τίτλο ”Monkey Paw”, το οποίο έχει κύριο θέμα το θάνατο, όχι όμως τον θάνατο ως μυστήριο, αλλά ως την αναπόφευκτη ανθρώπινη μοίρα. Το τέλος της διαδρομής, που όσο θλιβερό και αν φαντάζει για αυτούς που μένουν πίσω, δεν μπορεί να ξεχαστεί ή να παρακαμφθεί.

 

 

tl2

 

Cujo (Κούτζο)

Στο βιβλίο διαδραματίζεται η καθημερινή ιστορία μιας οικογένειας που μεγαλώνει ένα σκυλάκι του Αγίου Βερνάρδου, ώσπου το σκυλάκι το δαγκώνει μια νυχτερίδα και παθαίνει λύσσα. Ακολούθως, η υπόθεση μετατρέπεται σε εφιάλτη, καθώς το σκυλάκι χάνει τα λογικά του, και τους βλέπει όλους ως εχθρούς, ακόμα και το μικρό αγοράκι της οικογένειας.  Κάποιος που θα το διαβάσει, θα δικαιολογήσει το σκυλάκι, διότι ήταν καθήκον του ιδιοκτήτη του να το εμβολιάσει, και επιπλέον ήταν σφάλμα της νυχτερίδας που το μόλυνε με λύσσα. Το σκυλάκι ακολούθως μεταμορφώνεται σε έναν δολοφονικό σκύλο, χαρακτηριστική είναι η σκηνή που ξεριζώνει με το δάγκωμά του ένα ανθρώπινο κεφάλι. Το χαρακτηρίζει μια ακραία αιμοδιψή συμπεριφορά, καθώς μετατρέπεται αυτόματα από τον καλύτερο φίλο του ανθρώπου, στον χειρότερο εχθρό του. Ο Cujo είναι ένας φανταστικός κακοποιός, κυρίως γιατί είναι ένα σκυλί του Αγίου Βερνάνδου, μια ράτσα σκυλιού που την συνδέουμε, συνήθως, με διασώσεις ανθρώπων στα βουνά, ή με βαρέλια από ρούμι/κονιάκ που έχει δεμένα γύρω από το λαιμό του. Αυτός είναι ο λόγος, άλλωστε, που ο Κίνγκ το επίλεξε, αντί για μια κατοικίδια γάτα. Επίσης το μέγεθος που έχει αυτή η ράτσα σκυλιών, ήταν κατάλληλο εφόδιο, ώστε να γίνει ένα αποτελεσματικό τέρας που μπορεί να κλωτσήσει λυσσαλέα μια Jack Russell terrier έξω από το δρόμο. Με άλλα λόγια, μια πραγματικά ισχυρή δύναμη που όλοι πρέπει να λάβουν υπόψη τους, αν θέλουν να σωθούν. Και το χειρότερο είναι, ότι αυτό το λυσσασμένο σκυλί δεν είναι δεμένο από τον ιδιοκτήτη του, και ανά πάσα στιγμή μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή οποιουδήποτε. Με λίγα λόγια, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου, μεταμορφώνεται στον χειρότερο τετράποδο εφιάλτη που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, επιφέροντας ζοφερούς εφιάλτες.

 

 

tl3

 

CHRISTINE (Κριστίν)

Πρόκειται για την ιστορία ενός στοιχειωμένου αυτοκινήτου, μιας  Plymouth του 1958. Το αυτοκίνητο μαγεύει έναν έφηβο και καταφέρνει μετά από λίγο καιρό να το αγοράσει. Ακολούθως γίνεται ο πιστός δαιμονικός του φίλος, καθώς εκδικείται μέσα από την ομίχλη, όποιον κάνει το λάθος να μπει ανάμεσά τους, ενώ από το ραδιόφωνό του ακούγεται το τραγούδι ”Bad to the bone”. Η ψυχοσύνθεση του νεαρού έφηβου, Arnie, αλλάζει μετά την απόκτηση του αυτοκινήτου. Πριν αγοράσει το κόκκινο αυτοκίνητο από τον ιδιοκτήτη του, είναι ένα ήσυχο παιδί που δεν έχει δώσει μέχρι τότε κανένα δικαίωμα. Το νέο του απόκτημα θα γίνει πηγή λατρείας από τον νεαρό, παρά τις αντιδράσεις των γονιών του. Το αυτοκίνητο διακατέχεται από τις πιο δαιμονικές δυνάμεις, οι οποίες καταφέρνουν να παρασύρουν τον ήσυχο νεαρό σε κατάσταση να χάσει τα λογικά του, και να βιώσει την απόλυτη παράνοια. Το αυτοκίνητο λειτουργεί καταλυτικά, καθώς αυτό το άψυχο κατασκεύασμα, μοιάζει να έχει κληρονομήσει όλη την κακία του κόσμου, λειτουργώντας παράλληλα ως το τέλειο υποκατάστατο στην προβληματική ζωή του ιδιοκτήτη του. Η κακία του αυτοκινήτου στρέφεται εναντίον της ερωμένης του νεαρού (μια κακία ζήλιας), και κατά τεσσάρων συμμαθητών του νεαρού, που έκαναν το λάθος να μπουν κρυφά στο γκαράζ που ήταν παρκαρισμένο το αυτοκίνητο και να το καταστρέψουν. Αργότερα, η σμπαραλιασμένη Christine επανέρχεται από μόνη της στην αρχική της κατάσταση, μπροστά στα σαλεμένα μάτια του νεαρού οδηγού της. Πλέον, η κατάσταση είναι σε οριακό σημείο, και έτσι η ερωμένη του νεαρού Arnie, μαζί με έναν φίλο της, θα προσπαθήσει να αποτρέψει το κακό και να σταματήσει τον νεαρό οδηγό και το δαιμονικό του αυτοκίνητο. 

Ο τόπος του βιβλίου λαμβάνει χώρα στο Πίτσμπουργκ, εν αντιθέσει με τα περισσότερα βιβλία που λαμβάνουν χώρα στο
Μέιν ή στο Κολοράντο. Όπως λέει ο Κίνγκ, ”η Κριστίν είναι αφιερωμένη στο διάσημο σκηνοθέτη Τζώρτζ Ρομέρο Πίτσμπουργκ”. Η επιλογή αυτού του μοντέλου αυτοκινήτου έγινε, γιατί αυτά τα αυτοκίνητα είναι εντελώς ξεχασμένα σήμερα, αλλά όμως ήταν πολύ διαδεδομένα την δεκαετία του 50′. Δεν ήθελε αυτοκίνητα διάσημα που η ζήτησή τους είναι μεγάλη, όπως λ.χ μια Φόρντ Γκάλαξυ ή μια Σεβρολέτ. Το γεγονός ότι κανείς δεν είχε μιλήσει ξανά για τα αυτοκίνητα Plymouth, του έδωσε την ευκαιρία να κάνει την τελική επιλογή. Από την άλλη, η δεκαετία του 50′ ήταν μια πολύ ευχάριστη εποχή για τον συγγραφέα. Όπως λέει ο ίδιος, Η ζωή τότε ήταν η άνοδος της συνείδησης.” ”Για μένα, το ροκ εν ρολ ήταν η άνοδος της συνείδησης. Ήταν, σαν να εμφανιζόταν ένας μεγάλος ήλιος πάνω από τη ζωή μου”. Αυτό συνέβη, όταν πραγματικά άρχισα να ζω, και αυτό προκλήθηκε από την μουσική της δεκαετίας”. Αυτό το τρομακτικό αυτοκίνητο εκεί έξω, τρέχει μόνο του, και γίνεται νεότερο. Είναι πραγματικά ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο. Οι αναγνώστες μπορούν να βρουν κάτι ανάλογο, όπως, ένα στοιχειωμένο σπίτι, τον τρόμο στο Amityville, τη φρίκη από φαντάσματα, βρικόλακες και άλλα πολλά. Το αυτοκίνητο είναι ένα σύμβολο για την τεχνολογική εποχή, ή για το τέλος της αθωότητας, όταν αυτό συμβαίνει κατά την εφηβεία, και την περίοδο που μεγαλώνει ο άνθρωπος. ”Όταν το κάνετε αυτό, τότε πραγματικά αρχίζετε να παίρνετε το ρίσκο. Αλλά, αυτός είναι παράλληλα και ο ενθουσιασμός. Εάν μπορείτε να κάνετε κάποιον να ταξιδέψει με αυτή την ιδέα/σκέψη, τότε είναι πραγματικά υπέροχο”.

 

 

 

tl4

 

George Stark (Το πρόσωπο του Φόβου)

Με το ψευδώνυμό “Ρίτσαρντ Μπάκμαν”, ο Κινγκ δημοσίευε οκτώ μυθιστορήματα: “Η οργή” (Rage) το 1977, “Η μακριά πορεία” (The Long Walk) το 1979, “Έργα οδοποιΐας” (Road Works) το 1981, “Ο δρομέας” (The Running Man) το 1982, “Αδύνατος” (Thinner) το 1984 [αυτή η έκδοση οδήγησε στην αποκάλυψη του ψευδώνυμου αυτού)  και “Οι ρυθμιστές” (The Regulators) το 1996, ”Μπλέιζ’‘ (Bleiz) το 1973, ”22/11/63” το 2012. Η εμπειρία του, ως ένα άλλο πρόσωπο, ενέπνευσε τον King να γράψει το ”Πρόσωπο του Φόβου”, στο οποίο δημιούργησε έναν από τους πιο ψυχρούς δολοφόνους του, τον George Stark. Στο μυθιστόρημα, ο Thad Beaumont, ήταν ένας επιτυχημένος συγγραφέας που έγραψε βίαια αστυνομικά μυθιστορήματα με το ψευδώνυμο του George Stark. Όταν αποφασίζει να σκοτώσει τον άλλο του εαυτό, αυτός και η σύζυγός του, οργανώνουν μια παρωδία κηδείας, ώστε να κόψει συμβολικά ο συγγραφέας τους δεσμούς του με το βίαιο έγκλημα φαντασίας και το σκοτεινό του παρελθόν. Σε αυτό το σημείο είναι που ο King φέρνει τον απόλυτο τρόμο. O G. Stark θα αναδυθεί από το σκοτεινό τάφο, και θα αποτελέσει την ενσάρκωση του σκότους στις καρδιές όλων των ανθρώπων. Κανείς δεν μπορεί να τον αντιμετωπίσει, ούτε ακόμα και ο ίδιος ο Beaumont. Η προσπάθεια κάποιου να απαλλάξει τον κόσμο από αυτό το τερατούργημα, είναι πολύ δύσκολη. Η δημιουργία του ήταν εύκολη υπόθεση, αλλά η καταστροφή του ακατόρθωτη. Ο Stark θα αποκαλυφθεί τελικά στην έρευνα, ότι είναι ουσιαστικά το πνεύμα του αγέννητου δίδυμου αδελφού του Beaumont, ο οποίος απορροφήθηκε στη μήτρα. Τα απομεινάρια του δίδυμου Beaumont εξήχθησαν, όταν άρχισαν να εκδηλώνονται ως πιθανά αιτία δημιουργίας όγκου, όταν ήταν έντεκα χρονών, μετά από συνεχείς πονοκεφάλους. Ακολούθως, ο Stark ανέκτησε τη δύναμή του, όταν ο Beaumont έγραψε με το όνομά του.  Η ελευθερία του κακού που έχει διασκορπιστεί, και απειλεί τους πάντες, κατά το ήμισυ ανήκει στον ίδιο τον συγγραφέα, διότι ο ίδιος συνειδητοποιεί ότι το μυστικό πρόσωπο/ Πρόσωπο του Φόβου (George Stark) που ήταν θαμμένο μέσα του, αποτελεί στην ουσία ένα κακό μέρος του εαυτού του, το alter ego του. Καλείται λοιπόν να καταστρέψει μια σκοτεινή πτυχή της προσωπικότητάς του που έχει γιγαντωθεί, και απειλεί να καταστρέψει τα πάντα, ακόμα και αυτόν τον ίδιο που αγωνίζεται απέναντι στον ίδιο του τον εαυτό, ή αλλιώς απέναντι στο διαβολικό δημιούργημά του που ονομάζεται George Stark.

 

tl5
The Raggedy Man (Το Κινητό)

Το βιβλίο αφορά έναν παλμό που μεταδίδεται στα κινητά, και όσοι τον άκουσαν, μετατράπηκαν σε αυτό που ονομάστηκε αργότερα, ”άνθρωπος των κινητών”. Αποτελούν ένα ιδιαίτερο είδος ανθρώπου, αρχέγονο, ζωώδες, χωρίς ίχνος πολιτισμού. Αυτοί που το αποτελούν, δολοφονούν χωρίς τύψεις τους γύρω τους, και το μόνο που τους απασχολεί είναι η εύρεση τροφής. Μέσω της τηλεπάθειας που αναπτύσσεται στον εγκέφαλό τους, μια μορφή συλλογικού υποσυνείδητου το οποίο είναι ικανό να παρεμβαίνει στα μυαλά των επιζώντων και να τους οδηγεί στην τρέλα ή και την αυτοκτονία, αποκτούν μια ομαδικότητα και διαμορφώνουν ένα είδος αγέλης. Αυτά τα ζόμπι-άνθρωποι, υπακούν πιστά στις εντολές του ”ανθρώπου των κινητών” (Raggedy Man), ο οποίος αποτελεί τον ηγέτη τους. Τους οργανώνει και τους καθοδηγεί, όπως εκείνος θέλει. Αυτόν τον ηγέτη τον χαρακτηρίζει όλη η μηδενιστική πείνα ενός ζόμπι, αλλά επιπλέον έχει και τις δεξιότητες σχεδιασμού, καθώς και τις προοπτικές που τον κάνουν πραγματικά έναν τρομακτικό ανταγωνιστή του κόσμου. Στόχος του είναι να επικρατήσει ο λαός του σε όλο τον κόσμο. Προσπαθεί να κυριαρχήσει στον πλανήτη η δαιμονισμένη ορδή του. Βλέπει την ανθρωπότητα, ως απειλή για το λαό του, και προσπαθεί να τους καταστρέψει όλους, προκειμένου να προστατέψει την νέα του φυλή. Η ενδυμασία του υποδηλώνει, ποιος πραγματικά είναι. Τον βλέπουμε, δηλαδή, να φορά ένα κατακόκκινο τζάκετ Χάρβαρντ (ένα χρώμα ταυτιζόμενο με την κατάβαση στην κόλαση), το οποίο δίνει στο πλάσμα ένα άτυπο αέρα ζόμπι, με νοημοσύνη και ικανότητα. Σε αυτή την ζούγκλα παράνοιας, καλείται να ανταπεξέλθει ο Κλέιτον, ο οποίος αποτελεί εξαίρεση, καθώς δεν έχει κινητό, και δεν τον έχει επηρεάσει ακόμα ο Παλμός. Θα αγωνιστεί με όλες του τις δυνάμεις για να περισώσει το ανθρώπινο γένος, και την ανθρωπότητα που βουλιάζει στις πιο σκοτεινές και πρωτόγονες όψεις του πολιτισμού. Δεν υπάρχει επιστροφή από τον εφιάλτη, καθώς τα κινητά είναι χιλιάδες, και τα μηνύματα που εκπέμπονται από αυτά πολλαπλασιάζονται συνεχώς. Το αποτέλεσμα είναι οι άνθρωποι να μετατρέπονται συνεχώς σε απόλυτα αιμοδιψή κτήνη, χωρίς ίχνος ανθρωπιάς.

tl6

 

Ο ΘΟΛΟΣ (Βig Jim Rennie)

Ο Θόλος σχετίζεται με την εμφάνιση ενός διαφανούς παραπετάσματος, το οποίο καλύπτει την πόλη από την γη ως τον ουρανό, κρατώντας εγκλωβισμένους τους κατοίκους του Τσέστερ Μιλς. Η αναστάτωση, η παράνοια και οι εφιάλτες των κατοίκων που προκαλεί ο Θόλος, δίνει έδαφος στον δημοτικό σύμβουλο, Μπίγκ Τζίμ Ρένι, να υλοποιήσει τα ιδιοτελή και σατανικά του σχέδια. Αυτός αποτελεί έναν τοπικό μεγιστάνα, που εκμεταλλεύεται καταστάσεις και ανθρώπους, υποκινώντας τα νήματα, μέσα σε ένα πλαίσιο ανθρώπινης εξαχρείωσης. Πίσω από οτιδήποτε συμβαίνει στην πόλη, είναι κρυμμένος αυτός, και δουλεύει πάντα προς επίτευξη του προσωπικού του κέρδους. Όταν το χάος επεκτείνεται πάνω από ολόκληρη τη πόλη, οι κάτοικοι μετατρέπονται σε άβουλα πιόνια, τα οποία υπό την πίεση του φόβου και της εξουσίας, υποτάσσονται σε ένα συγκεκριμένο σχέδιο, ώστε να γλιτώσουν τον εαυτό τους από τον θάνατο και την πανωλεθρία. Ο Μπίγκ Τζίμ Ρένι, αποτελεί τον επιτήδειο μεγαλομανή, που εκμεταλλεύεται την θρησκοληψία, τον φόβο, την σύγχυση και την ανασφάλεια των κατοίκων, για να τους ωθήσει σε πράξεις ωμής βίας, οπλοκατοχής και κτηνωδίας, σε ένα κλίμα γενικευμένης αποστροφής της ανθρώπινης ύπαρξης και των στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η κατασκευή του θόλου από μια εξωγήινη φυλή, λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, που ένα παιδί από νοσηρή περιέργεια, φτιάχνει μια κρυψώνα μυρμηγκιών, και ακολούθως παρατηρεί από ψηλά την ύπαρξη αυτών των μικρών πλασμάτων. Αυτή η περιστασιακή περιφρόνηση της ανθρωπότητας, καθιστά αυτά τα εξωγήινα όντα πραγματικά τρομακτικά. Δεν υπάρχει τρόπος για την καταπολέμησή τους. Το αποτέλεσμα είναι η απόλυτη παράνοια, η απόλυτη αποκτήνωση και ο απόλυτος τρόμος που έχει βιώσει η ανθρωπότητα.
 

123,664 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

1 τα σχολιά σας..

  1. γιαννης1

    April 26, 2015 at 8:48 pm

    Τα παλαιότερα του βιβλια ηταν πολύ πιο ενδιαφέροντα νομιζω, αν και τελευταία αρχίζει παλι να ξαναγράφει με το ίδιο παλιό καλό ύφος και το δικο του προσωπικό στυλ…

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Ο ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ (κεφάλαια 29 & 30), του Γιώργου Πανόπουλου

«Και μη σας φαίνεται παράξενο. Γιατί κι ο ίδιος ο σατανάς μεταμφιέζεται σε άγγελο φωτός. Δεν είναι λοιπόν μεγάλο πράγμα...

Close