Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Όταν συζητάμε για λογοτεχνία και ποίηση το μυαλό μας οδηγείται στην συναισθηματική και πνευματική ευχαρίστηση που μας φέρνει η ανάγνωση. Υπάρχει όμως και μια δεύτερη όψη: η εξάσκηση του νου.

Οι στόχοι της ανάγνωσης είναι ποικίλοι: ευχαρίστηση, ψυχαγωγία, εμπλουτισμός γνώσεων και λεξιλογίου, έξαρση της φαντασίας αλλά και εξάσκηση του νου. Πριν κάποιους μήνες δημοσιεύτηκε μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ  που ενισχύει αυτή την παραδοχή. Οι ερευνητές παρακολούθησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα σε εθελοντές που διάβαζαν έργα του Ουίλιαμ Σαίκσπηρ, ποιήματα του Τ. Σ. Έλιοτ κι άλλων γνωστών κλασικών λογοτεχνών και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όσο πιο απαιτητικά ήταν τα αναγνώσματα, τόσο πιο έντονη ήταν η εγκεφαλική δραστηριότητα.

Στην πρώτη φάση διάβασαν το πρωτότυπο κείμενο διαφόρων έργων του Σαίξπηρ (Βασιλιάς Ληρ, Οθέλλος, Μάκβεθ, Κοριολανός), ενώ στη δεύτερη διάβασαν τα ίδια έργα σε απλούστερη γλωσσική μορφή. Το πείραμα έδειξε μία σαφή διαφορά στην εγκεφαλική δραστηριότητα ανάμεσα στις δύο φάσεις, καθώς η ανάγνωση του πρωτότυπου Σαίξπηρ τόνωσε σημαντικά την ηλεκτρική δραστηριοποίηση συγκεκριμένων εγκεφαλικών κέντρων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην κατανόηση του κειμένου, με το οποίο -αντίθετα με το κείμενο στην καθομιλουμένη γλώσσα- δεν ήταν εξοικειωμένοι οι αναγνώστες. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η δυσκολία είναι που εξασκεί την προσοχή και τη συγκέντρωση του νου και, τελικά, την ικανότητα στοχασμού και αυτοπαρατήρησης. Επομένως, η εξάσκηση του νου είναι σημαντική για όλους.

Ο στόχος αυτός φαίνεται ότι τίθεται έντονα στην παιδική/σχολική ηλικία. Όντας μόλις μωρά, προσπαθούμε να καθιερώσουμε μια σχέση με την ανάγνωση μέσω των γονιών μας, οι οποίοι μας διαβάζουν παραμύθια για να μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε τη φαντασία μας. Αργότερα, στα πλαίσια του σχολείου, διδασκόμαστε λογοτεχνικά κείμενα και ποίηση με σκοπό την απόκτηση γνώσεων και την προσπάθεια δημιουργίας άρτιων αναγνωστών αργότερα (το αν επιτυγχάνεται αυτός ο σκοπός είναι θέμα για άλλο άρθρο).

Στην ενήλικη ζωή η επιλογή είναι καθαρά δική μας. Το αν συνεχίζει ο καθένας την ανάγνωση είναι πια θέμα χρόνου, γούστου και προτεραιοτήτων.

Εκείνο που, ίσως, δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι ότι η ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων και ποίησης- μέσω της εξάσκησης του νου- έχει θετική επίδραση στην πρόληψη κατά των εκφυλιστικών παθήσεων του εγκεφάλου, όπως είναι η άνοια και το αλτσχάιμερ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο ρυθµός εκφύλισης της µνήµης παρουσιάζεται 48% βραδύτερος σε όσους διαβάζουν και γράφουν καθηµερινά. Ακόμα και μετά την εμφάνιση των παθήσεων αυτών, η τακτική ανάγνωση βιβλίων, αλλά κι εφημερίδων ή περιοδικών, βελτιώνει την λειτουργία του εγκεφάλου και την ψυχική διάθεση των ασθενών.

Πηγές :

http://www.zfp-web.de/uploads/media/Broschuere_griechisch.pdf

http://www.qubo.gr/article/30556/h_klassikh_logotexnia_anavei_ton_egkefalo/

http://www.thereader.org.uk/what-we-do-and-why/older-people-dementia.aspx

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular