Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Ένα από τα πλέον μείζονα θέματα μιας σύγχρονης κοινωνίας κι ενός πολιτισμένου κράτους είναι αυτό της παιδείας. Η ελληνική πραγματικότητα βωά από τα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει και δεινοπαθεί με τις κατά καιρούς αλλαγές που θεσπίζονται. Το παρόν άρθρο δεν επιδιώκει να θίξει κάποιο από τα προβλήματα της παιδείας μας. Το μόνο που θα ήθελα είναι να προβληματιστούμε όλοι με αφορμή τη λογοτεχνία.

Αναμφίβολα το διάβασμα διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες του ανθρώπου, ακονίζει την κριτική σκέψη και ως «ο λόγος της τέχνης» βοηθά στην εκφραστικότητα και στην ευφράδεια του λόγου. Σύγχρονες έρευνες αποδεικνύουν πως το διάβασμα μπορεί να είναι εθισμός και να δώσει χαρά στον άνθρωπο. Γι’ αυτό το σκοπό η λογοτεχνία συνιστά βασικό μάθημα κατά τη διάρκεια όλων των σχολικών ετών. Σκεφτείτε όμως, πόσο πιο βοηθητικό θα ήταν για τους μαθητές εάν η λογοτεχνία διαβαζόταν παράλληλα και με άλλα μαθήματα.

Πρώτα από όλα το μάθημα της ιστορίας θα γινόταν πιο κατανοητό αν οι μαθητές σε κάποιες ιστορικές περιόδους παρέθεταν ένα εξωσχολικό ανάγνωσμα συντροφιά με το κύριο βιβλίο. Τι καλύτερο από τη Διδώ Σωτηρίου να διηγείται γεγονότα της μικρασιατικής καταστροφής παρέα με το Στρατή Μυριβήλη. Απομνημονεύματα και βιογραφίες ασφαλώς έχουν την τιμητική τους σε αυτήν την κατηγορία. Δυστυχώς πολλά παιδιά βρίσκουν βαρετό το μάθημα της ιστορίας κι αν όχι αυτό, αρκετά μεγαλώνοντας δεν μπορούν να συγκρατήσουν ιστορικές λεπτομέρειες. Να το μέσο, λοιπόν, ώστε να γίνει το παρελθόν μας πιο παραστατικό.

Και φυσικά δεν είναι μόνο η ιστορία που θα γινόταν πιο ευανάγνωστη. Τα θρησκευτικά, επίσης, αποτελούν ένα ακόμα παράδειγμα. Βίοι Αγίων, μυθιστορήματα με έντονους θρησκευτικούς προβληματισμούς, όπως για παράδειγμα του Νίκου Καζαντζάκη, θα ήταν οδηγός σε μια άλλη και ίσως πιο ουσιαστική κατανόηση υπαρξιακών θεμάτων. Από την άλλη θα μπορούσαν να γνωρίσουν οι μαθητές και άλλες θρησκείες ήθη και έθιμα. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για το μάθημα της φιλοσοφίας. Πόσο μαγικό ταξίδι προσφέρει «ο κόσμος της Σοφίας»;

Επιπροσθέτως οι ξένες γλώσσες θα ήταν πιο γνώριμες αν κατάφερναν οι μαθητές να μελετήσουν ξενόγλωσσο λογοτεχνικό κείμενο. Η γεωγραφία θα γινόταν πιο ελκυστική με αποσπάσματα περιγραφών τοπίων.

Και τι μπορεί να πει κανείς για τις κατ’ εξοχήν δημιουργικές τέχνες. Η λογοτεχνία αναμφισβήτητα αποτελεί πηγή έμπνευσης στη μουσική και στη ζωγραφική.

Είναι επιτακτική η ανάγκη της ύπαρξης της λογοτεχνίας κάθε ώρα και στιγμή στο σχολικό θρανίο. Πρέπει να ενσταλάξουμε τον πλούτο του λόγου στο μυαλό μας και να ποτίσουμε με αυτή τη γνώση τις παιδικές ψυχές. Τότε θα μπορούμε να μιλάμε για μια ορθότερη παιδεία και μια δυνατή προσπάθεια γι’ αυτό.

Εν κατακλείδι θα πρέπει να σημειωθεί το απαράδεχτο γεγονός για τη χώρα που είναι λίχνος πολιτισμού σε όλον τον κόσμο να μη διαθέτει επίσημη δημόσια σχολή δημιουργικής γραφής. Η χώρα με τους τόσους ποιητές, τους τόσους συγγραφείς και τις τόσες πηγές έμπνευσης δεν εκπαιδεύει και δεν εκμεταλλεύεται πιθανά ταλέντα. Είναι αυτό που θα έπρεπε να ιδρυθεί άμεσα.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular