Το πορτρέτο ενός ζωγράφου, της Σωτηρίας Γεωργαντή [ Το αδιανόητο τοπίο, Τάκης Θεοδωρόπουλος]

By  |  1 Comment

 

Το αδιανόητο τοπίο είναι ο τίτλος ενός ζωγραφικού πίνακα που έμελλε να είναι το κύκνειο άσμα του Γιώργου Γαλανού, του εκκεντρικού ζωγράφου που δραστηριοποιήθηκε στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή γύρω στα μισά του 20ού αιώνα. Ταυτόχρονα, είναι ο τίτλος της βιογραφίας του, μιας βιογραφίας που υπήρξε αποτέλεσμα επίπονης έρευνας, επιτόπιας μετάβασης σε γεωγραφικά σημεία-κλειδιά και συλλογής μαρτυριών από τα πρόσωπα που συνδέθηκαν στενά με τον ζωγράφο. Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι στο έργο παρατίθενται αυτούσια αποσπάσματα από τις προσωπικές σημειώσεις του καλλιτέχνη, τα οποία μάλιστα καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και αποτυπώνουν τις πιο μύχιες σκέψεις του.

Μόνο που ο πίνακας αυτός, Το αδιανόητο τοπίο, δεν υπήρξε ποτέ, και ο ζωγράφος που τον φιλοτέχνησε, ο Γιώργος Γαλανός, δεν υπάρχει παρά μόνο στο λογοτεχνικό σύμπαν του συγγραφέα Τάκη Θεοδωρόπουλου. Το μυθιστόρημα Το αδιανόητο τοπίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο είκοσι πέντε χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση από τις εκδόσεις της Εστίας. Αν το έργο αυτό πρέπει οπωσδήποτε να ενταχθεί σε κάποιο λογοτεχνικό είδος, δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί μυθιστόρημα, ωστόσο δανείζεται τις τεχνικές της βιογραφίας και φλερτάρει έντονα με τον δημοσιογραφικό λόγο – ο αφηγητής, άλλωστε, είναι ένας δημοσιογράφος που αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας το έργο της συγγραφής της βιογραφίας ενός αμφιλεγόμενου, τόσο για καλλιτεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους, προσώπου, ενός καλλιτέχνη που αποφάσισε να εγκαταλείψει την πόλη για να ασκητεύσει «στα ορεινά», όπως ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά, στην καρδιά της Πελοποννήσου.

Η αφήγηση δεν είναι γραμμική, οι χρόνοι μπερδεύονται, εντούτοις η προσωπογραφία του κεντρικού προσώπου αναδύεται ξεκάθαρη, παρά τις αντιφάσεις του αντικειμένου της.

Ο Γιώργος Γαλανός είναι ένα πρόσωπο που ομολογεί τις δειλίες του, παραδέχεται τις ελλείψεις του, αφήνεται να παρασυρθεί και κακίζει τον εαυτό του για την αφέλειά του και στο τέλος πέφτει από το βάθρο που τόσο επιμελώς είχε φτιάξει για τον εαυτό του. Εντέλει είναι ένας πραγματικός άνθρωπος, κι ας είναι προϊόν μυθοπλασίας. Η πλοκή δεν φείδεται ανατροπών και εκπλήξεων – πολλά πρόσωπα της ζωής του βασικού χαρακτήρα αποδεικνύεται ότι έπαιζαν άλλο ρόλο από αυτόν που φαινόταν στην αρχή, και μέχρι την τελευταία σελίδα αποδεικνύεται ότι τίποτα τελικά δεν είναι δεδομένο.

Δεν μπορεί να μη γίνει μνεία στις λεπτομερείς και αναλυτικότατες περιγραφές των ζωγραφικών έργων του Γιώργου Γαλανού που διανθίζουν το βιβλίο από την αρχή μέχρι το τέλος, και οι οποίες είναι τόσο πειστικές και αληθοφανείς που ψάχνει κανείς επίμετρο με τις εικόνες, μέχρι να θυμηθεί ότι οι πίνακες αυτοί είναι αποκύημα της φαντασίας του συγγραφέα και μόνο. Η εκπληκτική αυτή αίσθηση του τοπίου δεν είναι τυχαία – ο συγγραφέας ομολογεί στον πρόλογό του ότι με το βιβλίο αυτό αισθάνθηκε ότι ξεπλήρωνε ένα χρέος απέναντι στον έφηβο εαυτό του που πίστευε ότι προοριζόταν να γίνει ζωγράφος. Πραγματικά, ο Τάκης Θεοδωρόπουλος φιλοτεχνεί με αφορμή Το αδιανόητο τοπίο, όχι με το πινέλο του αλλά με την πένα του, περίπου σαράντα ζωγραφικούς πίνακες, και ταυτόχρονα παραδίδει ένα αλλόκοτο και γοητευτικό λογοτέχνημα.

to_adianoito_topio_metaixmio

229,069 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

1 τα σχολιά σας..

  1. Τζένη Καζαντζίδου

    September 9, 2016 at 12:41 pm

    Ευχαριστούμε πολύ!/

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Οι αδυναμίες γνωστών λογοτεχνών (Α΄ μέρος), του Παντελή Λιάκα

Οι αδυναμίες των συγγραφέων αποτελούν μια ενδιαφέρουσα πτυχή της λογοτεχνικής έρευνας. Μερικές από τις πιο συχνές αδυναμίες είναι: ο αλκοολισμός,...

Close