Gilbert Sinoué in Literature.gr, by Tessy Baila

By  |  0 Comments
O Ζιλμπέρ Σινουέ στην Αθήνα: «Βιώνουμε μια πολύ δύσκολη στιγμή στην παγκόσμια Ιστορία», γράφει η Τέσυ Μπάιλα

Μετά από δέκα χρόνια ο διεθνούς φήμης συγγραφέας Ζιλμπέρ Σινουέ επισκέφτηκε ξανά την χώρα μας, με αφορμή την προώθηση του νέου του βιβλίου με τίτλο: «Ο προφήτης του θεού. Η ζωή του Μωάμεθ» από τις εκδ. ΨΥΧΟΓΙΟΣ.

Ζιλμπέρ Σινουέ / photo Tessy Baila

Φιλικός, προσηνής και αυθόρμητος μας μίλησε εκ βαθέων για τον λόγο που τον οδήγησε να αφηγηθεί τη ζωή του Μωάμεθ και μάλιστα σε μια περίοδο, κατά την οποία ο ισλαμισμός είναι υπό αμφισβήτηση και ο κόσμος, περισσότερο από ποτέ, ενδιαφέρεται γι’ αυτόν και για όλα όσα γίνονται στο όνομά του.

Σήμερα λοιπόν που ιδιαίτερα στη Γαλλία, λόγω των εξτρεμιστικών ενεργειών που συμβαίνουν εκεί, από ομάδες όπως η ISIS, υπάρχει ένα έντονο ενδιαφέρον για το Ισλάμ. Γεννημένος ο ίδιος σε μια μουσουλμανική χώρα, σε μια πολυπολιτισμική κοινότητα, όπου συμβίωναν αρμονικά Έλληνες, Εβραίοι, Ιταλοί, χριστιανοί, μουσουλμάνοι, ουδέποτε είχε ακούσει να γίνεται λόγος για τις θρησκείες και τη διαφορετικότητά τους. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένας έντονος φονταμενταλισμός, οι γυναίκες φορούν μαντήλα, κάτι που δε συνέβαινε στο παρελθόν, και ο τρόπος ζωής έχει αλλάξει δραματικά. Διερωτήθηκε, λοιπόν, ποιος είναι ο λόγος που συνέβη αυτό. Ποιος είναι ο ιδρυτής αυτής της θρησκείας και αποφάσισε να γράψει αυτό το βιβλίο, για να κατανοήσει όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα στον κόσμο. Ένα βιβλίο για το οποίο απαιτήθηκε περίπου ένας χρόνος έρευνας για να ολοκληρωθεί η συγγραφή του.

Υπάρχει μόνο μία βιογραφία του Μωάμεθ, γραμμένη τον 8ο αιώνα από έναν άνθρωπο που ζούσε τότε στη Μεδίνα, και έχει γράψει τη βιογραφία αυτή βασιζόμενος σε μαρτυρίες σύγχρονων του Μωάμεθ. Η βιογραφία αυτή υπήρχε σε επτά αντίτυπα. Είχε σωθεί μόνο το ένα όμως, το οποίο βρισκόταν στην κατοχή ενός Ιρακινού. Ο άνθρωπος αυτός αποφάσισε να γράψει μια δεύτερη βιογραφία με βάση αυτή την πρώτη. Σ΄ αυτή τη δεύτερη βιογραφία βασίστηκε ο Σινουέ για να γράψει το βιβλίο αυτό και στα λεγόμενα Χαντίντ, ιστορίες που εξιστόρησε ο Μωάμεθ και αποτελούν την προφορική παράδοση. Ο Σινουέ ξεκαθάρισε ότι έγραψε αυτό το βιβλίο με σεβασμό απέναντι στην πραγματική Ιστορία και δεν υπάρχει τίποτα σ’ αυτό που να την παραποιεί ή να την αλλοιώνει.

Χαριτολογώντας επεσήμανε πως όλες οι επικρίσεις που έχει δεχτεί για την επιλογή του αυτή προέρχονται από χριστιανούς, οι οποίοι ισχυρίζονται πως με το βιβλίο του αυτό διαφημίζει τον ισλαμισμό. Ωστόσο ο ίδιος επιμένει ότι δεν κάνει κάτι τέτοιο. Ο Μωάμεθ έχει μια διττή υπόσταση. Ως προφήτη κανείς δεν μπορεί να τον κατακρίνει, είναι όπως είναι ο Ιησούς, ο Αβραάμ και ο Μωυσής. Είναι μονοθεϊστής και έδωσε δικαιώματα στις γυναίκες σε μια εποχή που η γυναίκα δεν είχε κανένα δικαίωμα. Και πάντα μιλούσε για τους προηγούμενους προφήτες με σεβασμό. Ωστόσο οι απόψεις αυτές ήταν επικίνδυνες ακόμη και για τη ζωή του. Πολλοί είχαν αρχίσει να τον μισούν. Γι’  αυτό το λόγο έφυγε από τη Μέκκα και πήγε στη Μεδίνα όπου εκεί έγινε ένας πολεμιστής, αρχικά για λόγους άμυνας στην πορεία όμως μετά μετατράπηκε σε κατακτητή. Υπάρχει λοιπόν από τη μια ο προφήτης της Μέκκας και από την άλλη ο πολεμιστής της Μεδίνας, ο οποίος ίδρυσε το ισλάμ.

Nina Psichogiou, Gilbert Sinoué, Thanos Psichogios / photo Tessy Baila

Έτσι λοιπόν στο βιβλίο του αυτό ο Σινουέ προσπάθησε να εξηγήσει ότι έγινε από αναγκαιότητα πολεμιστής και από αναγκαιότητα ίδρυσε το ισλαμικό κράτος αλλά σήμερα δεν είναι εφικτό να προσαρμόσουμε τα λόγια του στη δική μας εποχή. Αυτό που πρέπει να γνωρίσει ο κόσμος είναι ότι όσοι εμπνέονται σήμερα από τα λόγια αυτά εμπνέονται από τον πολεμιστή και στέκονται στους πιο βίαιους και αιματηρούς στίχους του κορανίου, προσπαθώντας να τους αναπαράγουν στον εικοστό αιώνα, κάτι που είναι ανέφικτο.

Ο Σινουέ δηλώνει πως γράφει πάντα για τον εαυτό του, για να εξηγήσει πρωτίστως στον εαυτό του όλα όσα τον προβληματίζουν. Πιστεύει ότι οι Άραβες αναγνώστες πιθανόν να σοκαριστούν από κάποια κομμάτια του βιβλίου. Όταν όμως διαβάσει κανείς την Ιστορία του Ισλάμ μπορεί να κατανοήσει και το σήμερα. Αυτό που συμβαίνει σήμερα στο μουσουλμανικό κόσμο είναι απόρροια της ζωής του Μωάμεθ και των πολεμικών του επιχειρήσεων. Η μόνη διαφορά είναι ότι η ζωή αυτή συνέβη πριν από χίλια τετρακόσια χρόνια και είναι η ζωή ενός πολεμιστή. Δεν μπορούμε λοιπόν να φέρουμε στο σήμερα τα λεγόμενά του και να προσπαθούμε να πείσουμε τον κόσμο ότι είναι σωστά, χρησιμοποιώντας σε μια εντελώς διαφορετική κοινωνία.

Gilbert Sinoué, Eugenia Moutsopoulou / photo Tessy Baila

Η άνοδος του ισλαμισμού στις μέρες μας οφείλεται σε πολλούς λόγους, στη φτώχια, στην κοινωνική αδικία, στην έλλειψη παιδείας, στο αίσθημα αδικίας σε σχέση με τη Δύση που έχουν κάποιοι μουσουλμάνοι. Στην Αίγυπτο σήμερα υπάρχει ένα 35% που είναι αναλφάβητοι. Στο Μαρόκο το ποσοστό αναλφαβητισμού είναι 25%. Η Τυνησία είναι η χώρα με το καλύτερο μορφωτικό επίπεδο. Όμως όταν κάποιος ζει σε αυτές τις συνθήκες και ταυτόχρονα είναι βουτηγμένος στη φτώχια, τότε μπορεί, πολύ εύκολα, να στραφεί σε ακρότητες. Και σήμερα, σε όλο τον κόσμο οι νέοι δε βρίσκουν νόημα στη ζωή. Δεν έχουν λόγους να ονειρεύονται και έτσι και αρκετοί δυτικοί νέοι, μορφωμένοι και από ένα διαφορετικό βιοτικό επίπεδο, μπορεί να στραφούν προς τα εκεί.

Makis Provatas, Nina Psichogiou, Gilbert Sinoué, Thanos Psichogios / photo Tessy Baila

Η ιστορία επαναλαμβάνεται στο πέρασμα του χρόνου. Ο ίδιος παραμένει όμως πάντα ένας ανήσυχος αισιόδοξος. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι κάτι πρέπει να γίνει για να αλλάξουν τα πράγματα στον κόσμο. Μια νέα κατανομή του– συσσωρευμένου σήμερα σε ελάχιστους ανθρώπους–  πλούτου θα μείωνε τις κοινωνικές αδικίες. Τίποτα δεν μοιάζει να είναι φυσιολογικό στις μέρες μας. Υπήρξαν και παλαιότερα και ίσως να γίνουν και στο μέλλον επαναστάσεις στη Γαλλία και στην Ελλάδα γιατί η ζωή έχει γίνει πολύ δύσκολη. Μια μειονότητα έχει τα πάντα ενώ η πλειοψηφία στερείται και τα βασικά. Υπάρχει ανάγκη για περισσότερη δικαιοσύνη και παράλληλα υπάρχει μια διάχυτη απόρριψη της Ευρώπης και των οραμάτων της. Ένα δημοψήφισμα στη Γαλλία σήμερα ίσως κατέληγε στο ίδιο αποτέλεσμα με αυτό της Αγγλίας. Βιώνουμε μια πολύ δύσκολη στιγμή στην παγκόσμια Ιστορία. Καμία χώρα δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνη της αλλά πρέπει να δούμε τον παραλογισμό που κρύβεται μέσα στα ευρωπαϊκά σχέδια. Πιστεύω ότι η λύση είναι η Ευρώπη αλλά με μια Ευρώπη με δικαιοσύνη που θα μείωνε τις διαφορές. Θα πρέπει να βρεθούν λύσεις αλλιώς ο κίνδυνος της ανόδου του ναζισμού στην Ευρώπη είναι υπαρκτός.

Ζιλμπέρ Σινουέ / Photo : Tessy Baila

Λάτρης της Ελλάδας, η οποία είναι μια από τις χώρες καταγωγής του, μια και η γιαγιά του είχε γεννηθεί στο Βόλο, δεν παρέλειψε να μας πει ότι ανήκει στους Έλληνες Καθολικούς, πως αγαπά να βρίσκεται στη χώρα μας και πως θα τον πείραζε αν έβγαινε η Ελλάδα από την Ευρώπη, μια και η Ελλάδα είναι η κοιτίδα του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

 

 Tessy Baila – Gilbert Sinoué, in Athens January 2016  

 

 

72,054 total views, 147 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
«H Τέχνη να γράφεις, η τέχνη να διαβάζεις» με τον Δημήτρη Στεφανάκη

Η τέχνη να γράφεις – Η τέχνη να διαβάζεις  (διάρκεια: 15 ώρες / 3 κύκλοι συναντήσεων) Ο Δημήτρης Στεφανάκης στον...

Close