Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Το Τρίλημμα του Τάκη Νταλάκου, από την πετυχημένη σειρά των αστυνομικών μυθιστορημάτων των εκδόσεων Βακχικόν μονοπωλεί το ενδιαφέρον αυτού του σημειώματος. Δεν είναι λίγες οι φορές που βιβλία από τον παραπάνω κατάλογο ξεχώρισαν στα ράφια των βιβλιοπωλείων και έθεσαν στο προσκήνιο τους νέους συγγραφείς της ελληνικής, εκδοτικής δραστηριότητας. Τις ενδιαφέρουσες αστυνομικές εκδόσεις που ήδη σχεδιάζονται από το Βακχικόν έρχεται να επιβεβαιώσει ο υπαινιγμός για την συνέχεια του Τριλήμματος που λογικά θα συμπληρώσει την πλοκή του μυθιστορήματος του κυρίου Νταλάκου.

Με ένα λιτό, εισαγωγικό σημείωμα, ωστόσο εξόχως ενδεικτικό των υλικών που επιστρατεύθηκαν για την σύνθεση του μυθιστορήματος ο Κανέλλος Τερζής αποκαλύπτει το εργαστήριό του. Ένα μυθιστόρημα με επίκεντρο τις ανθρώπινες σχέσεις που εκτείνεται στα όρια μιας Αθήνας με αποχρώσεις noir και χιλιάδες πρόσωπα. Μια πόλη που νιώθουμε πως γνωρίζουμε και ας μας εκπλήσσει κάθε φορά με τα συντρίμια ή το φως της.

Η ουκουμενικότητα που διατρέχει το βιβλίο και η βαθιά ουμανιστική ανθρωπογεωγραφία έχουν την ρίζα τους σε χρόνια βαθιά παρατήρηση, μελέτη και σε πρώτο χρόνο σκανάρισμα των βασικών, στην αβυσσαλέα μέγγενη που απαρτίζει την καθημερινότητα, σημειώνει ο Τερζής στο εισαγωγικό κείμενο του βιβλίου. Επισημαίνοντας το αυτονόητο αίσθημα της δεινότητας με την οποία ο Τάκης Νταλάκος υφαίνει την πλοκή του έργου του, το κείμενο επιτρέπει στον αναγνώστη να απολαύσει το αθηναϊκό αυτό μυθιστόρημα. Είναι να τονίζει κανείς τούτη την γεωγραφική και κοινωνική σήμανση του Τριλήμματος καθώς το κείμενο, κάτω από την συγγραφική επάρκεια του δημιουργού ρεαλιστικοποιείται στις παράξενες και ατμοσφαιρικές ανηφοριές πέριξ της οδού Μασσαλίας.

Προφορικότητα, φυσικότητα, απλές, καθημερινές συζητήσεις που διαμορφώνουν και οδηγούν βαθμιαία στην ανάδειξη των στοιχείων που συνθέτουν από το τίποτε του Τερζή τον ιστό της υπόθεσης της εξαιρετικής έκδοσης. Ένα είδος ασφυκτικής παρατήρησης που δεν αυθονεί σε διακοσμήσεις, μα εικονοποιεί μικρές συνόψεις, είτε κάνουμε λόγο για ανθρώπινα αισθήματα ή απλά για την μετρημένη σκηνογραφία της καθημερινότητας. Πρόσωπα με πολλαπλές αφετηρίες, παράταιρες συνευρέσεις, μισά λόγια, ρυθμός άλλοτε καταιγιστικός και ξανά δεμένος άρρηκτα με την ατμόσφαιρα. Ομόκεντροι κύκλοι τους οποίους διατρέχει ο αναγνώστης, πάντοτε υπό την επήρρεια της γοητευτικής γραφής του Νταλάκου ώσπου να φθάσει στο επίκεντρο, την καρδιά των γεγονότων. Ωραία και επικίνδυνα ρίσκα, κορίτσια με εξωτικές πατρίδες, όροι μιας γραφικής ελληνικότητας που δεν θα εκλείψει ποτέ. Να μερικές από τις εξοικειώσεις με τις οποίες έρχεται λυτρωτικά αντιμέτωπος ο αναγνώστης, αναγνωρίζοντας πέραν της μυθιστορίας, μια γωνιώδη και όλο υπαινιγμούς αναπαράσταση της δικής μας πραγματικότητας.  Η έννοια της επιλογής, το κλειστό σχήμα της ανθρώπινης πορείας που θα διατρέξει μια αθεράπευτη τροχιά προτού σφραγίσει την πορεία του και αναθεωρήσει. Διαρκείς, χρονικές μεταπτώσεις, διέξοδοι σε μια πραγματικότητα με αναρίθμητες προοπτικές και όψεις. Είτε γίνεται λόγος για τον λάτρη του είδους, είτε για τον αναγνώστη που θα βρεθεί τυχαία εμπρός από το βιβλίο του Τάκη Νταλάκου, το μυθιστόρημα του Αθηναίου συγγραφέα θα σταθεί μια απολαυστική διαδικασία. Ο συγγραφέας δεν εντάσσεται στον ασφυκτικό ρυθμό του είδους που υπηρετεί, οι όροι του εκφράζουν το οικείο περιβάλλον, η ιστορία και οι πρωταγωνιστές του φύονται μες στην πόλη που αλλάζει και κρύβει τα σημάδια της, συγκρατώντας ένα είδος θέρμης και τρυφερότητας, ένα είδος καταφυγής για τους μύστες της.

Θα μπορούσε κανείς να προχωρήσει σε αναλύσεις και τεχνικές παρατηρήσεις για το βιβλίο του Τ. Νταλάκου, ανιχνεύοντας το εργαστήριο του δημιουργού αλλά και το διακριτό του ταλέντο. Ωστόσο, ποιος είναι εκείνος που θα τολμούσε να αποκαλύψει όσα η πένα του συγγραφέα τόσο έξοχα παραθέτει για τον αναγνώστη, διαμορφώνοντας δεκάδες ζωές, σχέσεις, μαρτυρίες και εξομολογήσεις. Και όλα τούτα με αφετηρία το πρώτο κεφάλαιο που τιτλοφορείται Κυριακή προς Δευτέρα και το οποίο παρά την συντόμευσή του κατορθώνει με επάρκεια και αποτελεσματικότητα να επιβεβαιώσει όσα ο Κανέλλος Τερζής παρατηρεί στο εισαγωγικό σημείωμα του μυθιστορήματος Τρίλημμα που φέρνουν οι εκδόσεις Βακχικόν στα βιβλιοπωλεία. 

*** Ο Απόστολος Θηβαίος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε στην Αθήνα οικονομικά και σήμερα εργάζεται στον τραπεζικό τομέα. Η ενασχόλησή του με τη συγγραφική δραστηριότητα ξεκίνησε το 2007. Κείμενα και ποιήματά του περιλαμβάνονται στο λογοτεχνικό περιοδικό “Νέα Σκέψη”, όπου και συμμετέχει συστηματικά. Δουλειά του έχει συμπεριληφθεί στη “Φιλολογική Πρωτοχρονιά” (εκδ. Μαυρίδη), στην ανθολογία του Συλλόγου Βιβλιόφιλων Έδεσσας, στη συλλογική ποιητική συλλογή των εκδ. “Σίλφιον” καθώς και στο “Αλμανάκ” του 2009, που οργανώθηκε και δημοσιεύθηκε από την ομάδα του “Ποιείν”. Επίσης δείγμα γραφής μπορεί κανείς να εντοπίσει σε πολλά έντυπα, ηλεκτρονικά και μη, όπως το περιοδικό “Asante” ή τους δικτυακούς χώρους της ομάδας “Ποιείν” και άλλων συγγραφικών, ηλεκτρονικών κοινοτήτων.  

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular