Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Στον δεύτερο τόμο της τριλογίας της με τον γενικό τίτλο Η τριλογία της διασποράς η Φιλομήλα Λαπατά υπογράφει ένα ακόμα ιστορικό μυθιστόρημα, γραμμένο με μια εξαιρετική αισθητική και γλωσσική αγωγή, για τη διαφορετικότητα, την αποδοχή, τον αυτοπεριορισμό, την αναθεώρηση, την ολοκλήρωση και τέλος την πορεία για την αυτογνωσία. Παράλληλα, σκηνοθετώντας με ακρίβεια την πλοκή και τη δράση του μυθιστορήματός της, η Λαπατά καταθέτει ένα οδοιπορικό στη Σαρδηνία του 19ου αιώνα δημιουργώντας αδρούς χαρακτήρες στην ψυχοσύνθεση των οποίων καταδύεται με θάρρος και σεβασμό για να φέρει στην αφηγηματική της επιφάνεια, τα πάθη, τα λάθη, τα αδιέξοδα και τις φοβίες που βιώνουν και την ίδια στιγμή να φωτίσει όλες εκείνες τις λεπταίσθητες διακυμάνσεις των συναισθημάτων τους που συντελούν στη δημιουργία των υπαρκτικών τους θεμελίων αλλά και των πολυσύνθετων επιλογών τους

Η ηρωίδα της, η Λάκρυμα Κρίστι Ρούγιου, είναι μια ηρωίδα που διαθέτει δυναμισμό, ευγενική καταγωγή και εξωτική ομορφιά. Μοιραία όμως είναι μια γυναίκα που πρέπει να μάθει πώς να δαμάσει όλες εκείνες τις παγιωμένες αντιλήψεις της εποχής που σχετίζονται με το φύλο της, τη διαφορετικότητα, την εκτίμηση για τον άλλο, τις κοινωνικές και έμφυλες ισορροπίες. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η συγγραφέας προσωποποιεί την ίδια τη Σαρδηνία στο πρόσωπο και στη μοίρα της ηρωίδας της καθώς ο τόπος αυτός είναι ένα σημείο σύγκλησης μιας σπάνιας ομορφιάς με πλούσιες επιρροές από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Ιταλία και κρύβει πολλές αντιθέσεις, όπως ακριβώς και η Λάκρυμα.

Το μυστηριακό στοιχείο που επικρατεί στην αφηγηματική διαδρομή εμπεριέχει ένα σαγηνευτικό συναισθηματισμό, μια χροιά μαγικού ρεαλισμού, όπου μεταφυσικές συντυχίες, μάγισσες, ανεκπλήρωτα πάθη, απαγωγές, αυτοκτονίες και βεντέτες συλλειτουργούν σε μια καταιγιστική πλοκή στην οποία ο ψυχισμός των ηρώων παίζει σημαντικό ρόλο.

Ο αγώνας της Λάκρυμα να αποδεχτεί την ιδιαιτερότητά της, να κατακτήσει όλα όσα στερήθηκε, να διεκδικήσει την αγάπη και να αντιμετωπίσει τα πάθη της και εν τέλει να αναγνωρίσει πως πρωταρχικός στόχος ενός ανθρώπου πρέπει να είναι ο αυτοσεβασμός είναι βασανιστικός αλλά εξιλεωτικός. Επειδή όταν όλα φτάσουν στο τέλος η Λάκρυμα θα έχει μάθει κάτι σπουδαιότερο από τον σεβασμό στην ετερότητα. Θα έχει μάθει τη δύναμη και την ουσιώδη σημασία της συγχώρεσης. Κι αυτό θα είναι το προσωπικό της μονοπάτι προς την ολοκλήρωση, την τελειότητα και εν τέλει την ειρήνη με τον εαυτό της. Αποκολλημένη από το παρελθόν και την τοξικότητά του η γυναίκα αυτή θα συνειδητοποιήσει ότι η απελευθέρωση προϊόν της προσωπικής μας πορείας προς αυτή την ολοκλήρωση είναι και θα αποδεχτεί το παρελθόν στον βαθμό που πλέον δεν μπορεί να την πληγώνει. Έτσι η τραυματισμένη από την παιδική της ηλικία Λάκρυμα, η ταπεινωμένη από τους γονείς ακριβώς επειδή δεν ταιριάζει με τα δικά τους δεδομένα, η αποτυχημένη ως σύζυγος που δεν κατάφερε να δώσει τον πολυπόθητο γιο στον άντρα της, η στιγματισμένη κοινωνικά με αποφασιστικότητα και δυναμισμό θα διεκδικήσει μεγαλώνοντας τον χρόνο που χάθηκε μέσα στα κοινωνικά και ιδεολογικά «πρέπει» της εποχής. Και διεκδικώντας τον θα ανακαλύψει τον ίδιο της τον εαυτό και θα τον αγαπήσει ίσως για πρώτη φορά.

Είναι σημαντική και σίγουρα κοπιώδης η ιστορική έρευνα την οποία έχει διεξάγει η συγγραφέας για να στοιχειοθετήσει το έργο της. Χαρακτηριστική πάντα σε όλα της τα βιβλία η Ιστορία παρουσιάζεται ζώσα και σθεναρή και δημιουργεί το ανθρωπογεωγραφικό, κοινωνικό και ηθογραφικό πλαίσιο στο οποίο κινούνται οι ήρωες του βιβλίου.

Ευρηματικότατο στοιχείο του βιβλίου είναι εκείνο το αόρατο σακούλι το οποίο από μικρή είχε επινοήσει και το είχε φορτωθεί στην πλάτη της για να πετάει εκεί μέσα όσα στοιχεία της προσωπικότητάς της δεν έπρεπε να φέρει μαζί της, όπως ο θυμός και η θλίψη. Το σακούλι στο οποίο πετούσε τα κομμάτια εκείνα του εαυτού της που θα άξιζε να διατηρήσει για να μπορέσει να ζήσει.

Πώς καταφέρνει να επιβιώσει κάποιος με ένα τέτοιο φορτίο στους ώμους; Πόση δύναμη απαιτείται για να αναθεωρήσει κανείς την τραγικότητα του βίου του και να αναγεννηθεί; Η Λαπατά απαντά σε αυτά τα βασικά ερωτήματα φωτίζοντας ταυτόχρονα κεφαλαιώδη κοινωνικά θέματα όπως είναι οι γονικές σχέσεις, η θρησκευτικότητα των ανθρώπων, οι θρησκευτικές και κοινωνικές νοοτροπίες, ο έρωτας, η αγάπη και η υποκρισία, ο θυμός και η ανάγκη για εκδίκηση, ο κοινωνικός στιγματισμός και η  προσωπική γαλήνη μέσω της αυτεπίγνωσης και της ανάγκης για συμφωνία, πρωτίστως με τον εαυτό μας και μετά με τους άλλους.

Όλα αυτά τοποθετημένα στη Σαρδηνία του 1850, φιλοτεχνημένα στον καμβά της εποχής πάνω στον οποίο καταγράφονται οι ανθρώπινες επιλογές στον ρου της Ιστορίας με τη γνωστή και τόσο ουσιώδη αισθητική ευαισθησία της Φιλομήλας Λαπατά.

Tessy Baila – Editor in Chief

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular