Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Έξι ιστορίες για φαντάσματα θα μας συντροφέψουν στο τρίτο μας μέρος για την Κλασική Λογοτεχνία Τρόμου. Στα χέρια μας ένα βιβλίο που προσφέρει ανατριχίλες από μιαν αλλοτινή εποχή, κάτι που θα διαπιστώσετε κι εσείς μόλις αγγίξετε το ανάγλυφο εξώφυλλό του με την παραδοσιακή γραμματοσειρά να πλαισιώνει την εικόνα ενός πράσινου (αγαπημένο χρώμα των φαντασμάτων!) δάσους μέσα στη νύχτα, φέρνοντας σε λιθογραφία παλαιάς τυπογραφίας.

 

Οι ιστορίες του βιβλίου είναι:

  1. «Η Διαθήκη του γαιοκτήμονα Τόμπι» του Σέρινταν Λε Φανού. Ίσως ο δημοφιλέστερος δημιουργός ιστοριών φαντασμάτων. Η ιστορία είναι γραμμένη το 1868 και περίμενε μισό αιώνα μετά τον θάνατό του ώσπου να κατοχυρωθεί επίσημα ως έργο του. Μιλάει για τη διχόνοια που σπέρνει ένας πατέρας ανάμεσα σε δυο αδέλφια που τα διαχωρίζει στην καρδιά του, αλλά και τη συνέχιση του μίσους όσο τα αδέλφια ζούνε (και όχι μόνο!). Ο Λε Φανού μας προσφέρει μια διήγηση όπου το υπερφυσικό είναι έντονα εκδικητικό, η προσπάθεια μιας λογικής εξήγησής τους είναι διάχυτη και εντέλει αποτελεί μια ιστορία για τα λάθη που προερχόμενα από το παρελθόν θα σταθούν μοιραία στο παρόν. Εξαιρετικά ηθογραφικός και περιγραφικός στις λεπτομέρειες, ο Λε Φανού αποτελεί ένα τεράστιο και ανεξάντλητο κεφάλαιο από μόνος του –αρκεί να πούμε ότι το έργο του «Καρμίλα» είναι γραμμένο πριν από τον «Δράκουλα» του Στόουκερ και επηρέασε κατά πολύ τον μύθο του βρικόλακα που όλοι αγαπήσαμε.
  2. «Ο καπετάνιος του Πολικού Αστέρα» του σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ. Γραμμένη το 1883, η ιστορία αφήνει τα γνώριμα βικτωριανά μονοπάτια και μας παρασύρει σε ένα μακρινό σκηνικό της Αρκτικής όπου πάνω σε ένα φαλαινοθηρικό εγκλωβισμένο στους πάγους, το πλήρωμά του δίνει μάχη με την τρέλα. Το φάντασμα εδώ δεν κάνει ξεκάθαρη την παρουσία του αλλά είναι σε μια συνεχόμενη και μυστηριώδη σύνδεση με τον καπετάνιο. Το διήγημα εκτελεί ωδή στην αναζήτηση μιας χαμένης αγάπης και καμουφλαρισμένα μας συνδέει με τη ζωή του συγγραφέα. Ο Ντόιλ στα έργα του επηρεάστηκε πολύ από τον Πόε, ενώ ερχόμενος αντιμέτωπος με τον θάνατο και χάνοντας πολλά από τα μέλη της οικογένειάς του, καταπέφτει σε κατάθλιψη, βρίσκει παρηγοριά στον πνευματισμό και κυρίως, στη δίψα του να αποδείξει πως υφίσταται ζωή μετά θάνατον –μια προσπάθεια επούλωσης των δικών του πληγών όπως καταλαβαίνετε. Στη συγκεκριμένη ιστορία, πέρα από τη λεπτομερή γραφή και τις ιατρικές του γνώσεις που σε όλα του τα έργα είναι παρούσες, διακρίνουμε πώς εγκιβωτίζει τη λογική και τον πόνο εντός του υπερφυσικού, επιχειρώντας μια σύνδεση των δύο κόσμων –ζωής και θανάτου.
  3. «Το στοιχειωμένο αγρόκτημα» του Χιουμ Νίσμπετ είναι γραμμένο το 1894 και είναι διαποτισμένο με αγνό, παραδοσιακό τρόμο από εκείνον που μας αρέσει –ίσως το τρομακτικότερο της συλλογής αυτής κατά την άποψή μου. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε και τόσο τον Νίσμπετ, όμως ήταν ζωγράφος και συγγραφέας έχοντας στο ενεργητικό του παραπάνω από σαράντα έργα. Έχοντας ζήσει αρκετά χρόνια της ζωής του στην Αυστραλία, μας πρόσφερε υπέροχες μυθοπλασίες με στοιχειώματα και φαντάσματα, μεταφέροντάς μας παράλληλα στην αυστραλιανή ύπαιθρο, αποτυπώνοντας τον τρόπο ζωής και την ηθογραφία του τόπου. Η ιστορία της συλλογής είναι ακριβώς μία τέτοια ιστορία, περιγράφοντας πώς μέσα από ένα πλήθος ατυχιών (ή μήπως όχι;) και αλλόκοτων συγκυριών, ο κεντρικός ήρωας θα καταλήξει σε ένα στοιχειωμένο αγρόκτημα και εκεί αντί για καταφύγιο, θα έχει μιαν απρόσμενη συνάντηση που δε θα λησμονήσει ποτέ στη ζωή του!

«Όσο ήμουν ζωντανός ήμουν ένας εύπιστος και απονήρευτος ανόητος αλλά, μόλις το πνεύμα μου ελευθερώθηκε, η επιθυμία μου για εκδίκηση μεταμόρφωσε τη φύση μου».

  1. «Το πλοίο φάντασμα» του Ρίτσαρντ Μίντλετον. Ιστορία γραμμένη το 1912, αποτελεί τη γνωστότερη του συγγραφέα που υποφέροντας από κατάθλιψη θα αυτοκτονήσει στα είκοσι εννέα του με χλωροφόρμιο. Η ιστορία βρίθει κωμικότητας και αλλόκοτων συνειρμών, μιλώντας για το Φέρφιλντ, ένα μικρό βρετανικό χωριό στο οποίο οι κάτοικοί του είναι συνηθισμένοι να συνομιλούν και να συναναστρέφονται φαντάσματα (κάτι που μάλλον τους προσφέρει ανακούφιση εφόσον οι αδικοχαμένοι ανταμώνουν με τους ζωντανούς). Ωστόσο τα νερά της μικρής και αλλόκοτης αυτής κοινωνίας θα διαταραχτούν με την έλευση ενός πλοίου-φαντάσματος που θα ρίξει άγκυρα μέσα σε έναν κήπο (!) και θα αλλάξει τα πάντα στη στοιχειωμένη καθημερινότητά τους.
  2. «Το όραμα του Καρόλου ΙΑ’» του Προσπέρ Μεριμέ. Η ιστορία είναι γραμμένη το 1829 και ο Μεριμέ με το σύντομο αυτό διήγημα (που αποτελεί περισσότερο μια φάρσα με ροπή προς το μακάβριο παρά μια ατόφια ιστορία τρόμου), θέλει να μας υπενθυμίσει πόσο εύκολα μπορεί να εξαπατηθεί κάποιος αν πιστέψει σε πλαστά ιστορικά γεγονότα.
  3. «Το αβαείο του Θέρνλεϊ» του Πέρσεβαλ Λάντον 1908. Ο Λάντον ως ανταποκριτής εφημερίδων ταξίδεψε στη Σιβηρία, την Κίνα, την Ιαπωνία και αλλού, κάτι το οποίο διαφαίνεται έντονα μέσα στα έργα του που περιγράφουν τους τρόπους μεταφοράς των ανθρώπων στους διάφορους τόπους, τις κοινωνικές τάξεις αλλά και τις συνήθειές τους. Στη συγκεκριμένη ιστορία, οι συνεπιβάτες ενός τρένου έρχονται κοντά όταν ο ένας θα διηγηθεί στον άλλον μια μακάβρια ιστορία αποζητώντας μια χάρη: να μοιραστούν μια κουκέτα. Ιδιαίτερα γκροτέσκο περιβάλλον που φλερτάρει με δεκάδες υπονοήσεις, σύνδεση του υπερφυσικού με τη λογική και μια διήγηση που καταφέρνει αυτό ακριβώς που υπόσχεται: να τρομάξει και να αφήσει ανεξίτηλο στίγμα ανάμεσα στις ιστορίες φαντασμάτων που έχουν γραφτεί έκτοτε.

Οι περισσότερες από τις ιστορίες του βιβλίου δεν έχουν εκδοθεί ποτέ στη γλώσσα μας και προσφέρονται στο ελληνικό κοινό για πρώτη φορά. Εκείνο ουσιαστικά που ανάγεται από αυτές είναι η αποτύπωση της εποχής κατά τη βιομηχανική επανάσταση, χρόνια κατά τα οποία η θρησκεία και οι δεισιδαιμονίες δίνουν τις θέσεις τους στην επιστήμη και τη λογική. Ο τρόμος είναι εδώ και οι ιστορίες είναι μία προς μία, γεμάτες εικόνες που ανεβάζουν την αγωνία· διάχυτη η επιμονή με τον θάνατο και η αναζήτηση μιας επαφής με τους νεκρούς (αποζητώντας φυσικά απόδειξη συνέχισης της ύπαρξης μετά θάνατον), ενώ το αλλόκοτο και η γοτθική ανατριχίλα που πλαισιώνει τη βικτωριανή εποχή κοντράρεται με τον ορθολογισμό κάθε που οι ζωντανοί βιώνουν το υπερφυσικό. Μια υπέροχη αναγνωστική εμπειρία για τους φαν του είδους!

Αγκαζέ με τα φαντάσματα, συνοδέψτε την ανάγνωση του βιβλίου ακούγοντας τον δίσκο «Rubber Soul» των Beatles.  

Κλείνοντας αυτό το μικρό αφιέρωμα στον τρόμο, να πούμε πως οι εκδόσεις Αίολος μετράνε περισσότερα από τριανταπέντε χρόνια παρουσίας στα Ελληνικά Γράμματα. Ονόματα με βαρύ βιογραφικό όπως Ρόμπινς, Κέρουακ, Πόλανικ είναι ανάμεσα στους συγγραφείς τους, ωστόσο για πολλούς αναγνώστες (ανάμεσά τους και εγώ), αποτελούν σταθμό καθώς κάποτε σύστησαν στο ελληνικό κοινό ονόματα όπως Λάβκραφτ, Μάχεν, Τόλκιν, Μούρκοκ σε εποχές που οι αναγνώστες του είδους «Τρόμου και Φαντασίας» δεν ξεπερνούσαν τις μερικές εκατοντάδες. Πρόσφατα ενημερώθηκα πως ο Αίολος θα προχωρήσει και σε αρκετές επανεκδόσεις εξαντλημένων βιβλίων του, οπότε περιμένουμε υπέροχες ανατριχίλες! Μην φανταστείτε την έδρα τους λαξευμένη μέσα σε κάποια υγρή σπηλιά και το δημιουργικό τμήμα τους να εργάζεται υπό το φως των κεριών· εδρεύουν σε ένα ηλιόλουστο δρόμο του Κέντρου (Χαρ. Τρικούπη 25) και μπορείτε να τους επισκεφτείτε για να διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι αν είναι απλοί, καθημερινοί άνθρωποι ή αν οι κυνόδοντές τους είναι μυτεροί! Από την άλλη, όλοι μας γνωρίζουμε πως τα σύγχρονα βαμπίρ δεν φοβούνται τον ήλιο, σωστά; Οπότε δική σας η ευθύνη! Καλές αναγνώσεις! 

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular