Κριτική αποτίμηση στο ποιητικό έργο της Μαρίας Πολυδούρη από άλλους λογοτέχνες (Α’ μέρος), του Παντελή Λιάκα

By  |  0 Comments
Η άποψη του Τέλλου Άγρα για το ποιητικό έργο της Μαρίας Πολυδούρη
 
(…) Εκδήλωση πνευματικού και ηθικού καθαρμού αποτελούν τα ποιήματα της νεαρώτατης ποιήτριας, που ύστερ΄ από το μαρτύριό της πιο μισητής αρρώστειας, πέθανε επί τέλους αυτόν τον μήνα σε μια κλινική φυματικών. Ζωηρά εκδηλώνεται, και στις δυο συλλογές που πρόφτασε να εκδώσει, ο καθαρμός αυτός. Έκρηξη ζωτική ορμής συγκεντρωμένης στο ίδιο σημείο, ξέσπασμα από φαρμακερή, εσωτερική ζύμωση υπερξεχειλισμένου λυρισμού, αιματηρό ξεπέταμα δυνάμεως σκλαβωμένης και υπερτροφικής.
Και τέτοιο ξεπέταμα, σπάζει πια όλους τους ρυθμούς και τις φόρμες και τις ενότητες: ανεβαίνει, για λίγο, σε ισορροπία. ύστερα κλυδωνίζεται, τρικυμισμένο γυρεύει ν’ αδράξη, και να πιαστή, και να σταθή, καθώς το πουλί, που τρέμει επάνω σ’ ένα μοναχικό μυτερό ξύλο, όταν το κυνηγούν από κάτω για να το φτάσουν.
<Δειλό κουφάρι, ακλούθα με, για φεύγω για σ’ αφήνω>.
Έτσι λέγει τάχα η ψυχή προς το σώμα, σ’ ένα από α ωραιότερα ποιήματα του Μαρκορά. Θα μπορούσε να μπη για μοτίβο σ’ όλη την ποιητική εργασία της Πολυδούρη, όπου η αλγεινή αυτή δυσαρμονία, η αγωνιώδης ασυμμετρία ανάμεσα στην έκφραση και στη μορφή-δηλαδή στην αίσθηση και στο πνεύμα,-προσθέτει και μίαν άλλην ακόμη, δεύτερη ποίηση πίσω από τις γραμμές της ορατής: μια ποίηση τραγική και θανάσιμη.
Αδράνεια των αισθήσεων ιλιγγιώδης κίνηση του πνεύματος, ημπορεί να νοηθή. αλλά, το αντίστροφο, η ακράτητη ενέργεια των αισθήσεων, συνοδευμένη από απόλυτην αδυναμία πνευματική, είναι- και με το δίκιο του το περιγράφει ο Έδγαρ Πόε,- ο πιο φρικτός εφιάλτης του ανθρώπου. Μέσα σε τέτοιον εφιάλτη είναι γραμμένα αυτά τα ποιήματα.
Έχουν τις άφθονες, μα κι άπιαστες, τις λαμπρότατες μα αστραπιαίες εντυπώσεις, τις ρευστές και πορώδεις διαθέσεις, όπως προκαλούν στο μυαλό τα δηλητήρια και τα ναρκωτικά…Ύστερα απ’ όλα αυτά, τι να βγει; τάξη, σύνθεση, συμμετρία; Τίποτα, πρέπει να κυνηγούμε το λυρισμό που φεύγει, τον πόνο που χάνεται, τον λυγμό που απομένει μισός, τη λάμψη που φέγγει διαλλειματικά κ’ ύστερα αφανίζεται, την τεθλασμένη της αστραπής που είναι έξω από κάθε γεωμετρία.
Η βαρειά κλάψα για το τίποτα είναι το αλάθευτο σημάδι μεγάλης αρρώστειας, στα παιδιά. Με το τίποτα κλαίει κ’ η ποιήτρια. Με το τίποτα και μ’ όλα. Είναι η μυστηριώδης προαίσθηση του σύντομου τέλους της. Έπειτα, όταν το τέλος γράφεται στον ορίζοντά της καθαρό, ο συνειδητός πόνος, δικαιολογημένος πια, γίνεται αβάσταχτος, έχει την πειθώ, έχει το δικαίωμα να ξεσχιστεί σε κραυγές. Τίποτα δεν εσυγκράτησε την Πολυδούρη σ’ αυτό το πάθος,- το βίαιο πάθος εμπρός στον αιώνιο αποχωρισμό. Η σοφή τέχνη του Καρυωτάκη, κ’ η πικρή σάτιρα όπου καταστάλαξε, της έμειναν ξένη: έδωσε το αυθόρμητο, το απροσποίητο, το ασυγκράτητης γυναικός.
 
 
 
 
ΠΗΓΗ
Περιοδικό <ΠΝΟΗ>, 1930
Χρόνος Β’, Φύλλο 16-17

9,429 total views, 0 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Κερδίστε 3 αντίτυπα από το βιβλίο του Ντίνου Γιώτη «Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ»

  Οι τυχεροί είναι: Αθανάσιος Καλόγηρος, Μάνος Μπέκας και Αικατερινη Ραπτη. Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι συμμετείχαν.  Κερδίστε 3 αντίτυπα από...

Close