M.J. Arlidge in Literature.gr, by Kostas Stoforos

By  |  0 Comments

 

«Αρχίζω πάντα από το τέλος. Είναι εκπληκτικό ότι πολλοί συγγραφείς αρχίζουν να γράφουν χωρίς να έχουν σαφή ιδέα για το πώς τελειώνει το μυθιστόρημα. Το τέλος είναι το σημαντικότερο σημείο της ιστορίας, οπότε πως μπορείς να μην το γνωρίζεις».

 

 

Πριν από λίγες ημέρες είχα τη χαρά να παρουσιάσω το αστυνομικό μυθιστόρημα του M. J. Arlidge «Στο στόμα του λύκου» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα. Ένα πραγματικά συναρπαστικό θρίλερ με αναπάντεχη εξέλιξη. Η ηρωίδα του, η ντετέκτιβ Έλεν Γκρέις έχει γίνει ήδη ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πρόσωπα της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας. Όπως καταφέραμε να μάθουμε είναι πιθανόν να την ενσαρκώσει στη μικρή ή στη μεγάλη οθόνη πολύ γνωστή Γαλλίδα ηθοποιός.

Ο συγγραφέας επισκέφθηκε τη χώρα μας τον Ιούνιο και δήλωσε ενθουσιασμένος από την υποδοχή και τη φιλοξενία. Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Public Συντάγματος είχα την ευκαιρία τόσο να του απευθύνω ερωτήσεις, όσο και να συντονίσω τη συζήτηση που ακολούθησε.

Πριν την εκδήλωση είχαμε μια μεγάλη και ευχάριστη κουβέντα που συνεχίστηκε και το βραδάκι με ελληνικούς μεζέδες και κρασί που εκτίμησε ιδιαιτέρως ο Βρετανός συγγραφέας. Με πηγαίο χιούμορ και ευγένεια, δεν έδειξε να έχει επηρεαστεί καθόλου από τη μεγάλη επιτυχία που έχουν τα βιβλία του στον κόσμο.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί προσπάθησα να περιλάβω ένα μέρος από αυτά που συζητήσαμε.

Κώστας Στοφόρος 

 





Από πού  προέρχεται η έμπνευσή σου για τα βιβλία σου;

Η έμπνευσή μου προέρχεται από πολλές διαφορετικές πηγές. Το πρώτο μου βιβλίο, ”Eeny Meeny”, ήταν εμπνευσμένο από τηλεοπτικές εκπομπές όπως το Big Brother, όπου οι άνθρωποι πρέπει να κρίνουν την αξία του άλλου και να αποφασίσουν ποιον θα εξαλείψουν / διώξουν κλπ. Το άλλο ‘’ Liar, Liar’’,  είναι εμπνευσμένο από μια πραγματική ιστορία εγκλήματος  στην Αγγλία, ενώ το ”The Dolls House”, το τρίτο μου βιβλίο, ήταν εμπνευσμένο από την κόρη μου, είτε το πιστεύετε ή όχι!

 

 «Αρχίζω πάντα από το τέλος. Είναι εκπληκτικό ότι πολλοί συγγραφείς αρχίζουν να γράφουν χωρίς να έχουν σαφή ιδέα για το πώς τελειώνει το μυθιστόρημα. Το τέλος είναι το σημαντικότερο σημείο της ιστορίας,  οπότε πως μπορείς να μην το γνωρίζεις». Γιατί;

Εργαζόμουν ως τηλεοπτικός παραγωγός και διάβαζα διαρκώς  αστυνομικά βιβλία, ελπίζοντας να βρω “το επόμενο μεγάλο βιβλίο”. Αλλά συχνά απογοητευόμουν από το τέλος τους.  Το σιχαινόμουν αυτό! Για μένα η κορύφωση ενός βιβλίου είναι ζωτικής σημασίας, είναι το σημείο που η όλη ιστορία έχει οδηγήσει προς  αυτήν την κατεύθυνση. Αν δεν έχει νόημα ή το νιώθεις σαν ένα κουνέλι που βγαίνει από το καπέλο, τότε για μένα αυτό σημαίνει ένα αδύναμο έργο.

 

 

«Η Patricia Highsmith μου δίδαξε να αγαπώ τους κακούς». Πες μου περισσότερα για την επιρροή της στην δουλειά σου.

Για μένα η Highsmith είναι η πιο πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας. Ποτέ δεν παίρνει την προφανή διαδρομή, ποτέ δεν καταφεύγει σε κλισέ. Δεν υπάρχουν ωραιοποιήσεις στα βιβλία της – οι χαρακτήρες της υπάρχουν σε έναν  κόσμο ππυ καταρρέει  στον οποίο όλοι είναι συμβιβασμένοι με κάποιο τρόπο. Την αγαπώ για αποφεύγει  την ενάρετη ηρωίδα, το αθώο θύμα που χρειάζεται διάσωση και τους δισδιάστατους κακοποιούς. Βρίσκω όλα τα βιβλία της απολύτως συναρπαστικά,  αλλά κανένα πιο πολύ από το περισσότερο από το ‘’Ξένοι στο Τρένο’’ Strangers στο οποίο από μια τυχαία συζήτηση μεταξύ δύο ταξιδιωτών ξεκινά μια εφιαλτική ακολουθία γεγονότων που σε γραπώνει από την αρχή μέχρι το τέλος. Δεν μπορώ να πω ότι επηρεάζει τα έργα μου, καθώς το στυλ μας είναι τελείως διαφορετικό – απλώς θαυμάζω αυτό που έχει κάνει.

 

 

Γιατί επέλεξες  το όνομα Grace;

Επειδή η Helen προσπαθεί να επιτύχει μια κατάσταση χάριτος. Λόγω των προηγούμενων πράξεών της, αισθάνεται τρομερή ενοχή. Θέλει να εξιλεώσει τις αμαρτίες της – για να βγει καθαρή – και αυτό παρακινεί κάθε δράση της.  Εξ ου και το όνομά της.

 

Επτά βιβλία σε τρία χρόνια. Πώς οργανώνεις τη ζωή σου για να διαθέσεις χρόνο στο γράψιμο;

Το αντιμετωπίζω ως καθημερινή δουλειά. Κάθομαι στις 9 το πρωί και συνεχίζω μέχρι να με διακόψουν τα παιδιά μου στο τέλος της ημέρας. Ο Stephen King έχει ένα ωραίο απόφθεγμα για το γράψιμο: «Είναι δική σας υπόθεση να γνωρίζει η Μούσα ότι θα βρίσκεστε στο γραφείο σας από τις 9 το πρωί μέχρι τις 5  το απόγευμα κάθε μέρα». Συμφωνώ απόλυτα.

 

Έχεις δηλώσει: «Το ομολογώ. Δεν είμαι «άνθρωπος του βιβλίου». Πάντα αγαπούσα την ανάγνωση, αλλά η εμπειρία μου είναι από την τηλεόραση.» Γιατί λοιπόν συνεχίζεις να γράψεις βιβλία;

Γιατί είμαι απόλυτα ερωτευμένος με αυτό. Είναι τόσο διασκεδαστικό, έχεις τόσο πολύ δημιουργικό έλεγχο και οι αναγνώστες είναι υπέροχοι, παθιασμένοι άνθρωποι. Γίνομαι «άνθρωπος του βιβλίου!»

 

Σε έχουν αποκαλέσει: « “Ο νέος Jo Nesbo». Συμφωνείς;

Θα ήθελα πολύ να συμβαίνει. Αλλά ο Jo είναι πολύ πιο έμπειρος και επιτυχημένος από μένα.

 

Ποιος είναι ο αγαπημένος σου ήρωας / ντετέκτιβ;

Πρέπει να είναι η Lisbeth Salander. Νομίζω ότι είναι τόσο ασυνήθιστη, τόσο εκπληκτική, τόσο ζωντανή.

 

Αν η ζωή σου ήταν μια ταινία, ποιος ηθοποιός θα μπορούσε να παίξει εσένα;

Η σύζυγός μου θα ήθελε να είναι ο Matt Damon, οπότε θα συμφωνήσω με αυτό!

 

Από τα βιβλία σου, ποιο είναι το αγαπημένο σου, και γιατί;

Πιθανώς  το ‘’Eeny Meeny” καθώς ήταν το ντεμπούτο μου και αγαπάς πάντα το πρώτο σου. Αλλά μου αρέσει πολύ το:  «Στο στόμα του λύκου», καθώς αναδεικνύει πραγματικά την Helen Grace για πρώτη φορά.

 

Μίλησε  μας  για το ‘’Hide and Seek’’ και  το ‘’Love me not’’

Το ‘’Hide and Seek’’ ‘έπεται πολύ αβίαστα από το « Στο στόμα του λύκου» και εξελίσσεται ολοκληρωτικά σε μια γυναικεία φυλακή. Το  ‘’Love Me Not’’ αντιθέτως, είναι μια οδική ταινία – 24 τρελές ώρες στο Σαουθάμπτον, καθώς ένα ζευγάρι  εγκληματιών κατά συρροή αφηνιάζουν.

 

Μίλησε  μας  για το ‘’Hide and Seek’’ και  το ‘’Love me not’’

Το ‘’Hide and Seek’’ ‘έπεται πολύ αβίαστα από το « Στο στόμα του λύκου» και εξελίσσεται ολοκληρωτικά σε μια γυναικεία φυλακή. Το  ‘’Love Me Not’’ αντιθέτως, είναι  ένα road movie- 24 τρελές ώρες στο Σαουθάμπτον, καθώς ένα ζευγάρι εγκληματιών κατά συρροή αφηνιάζουν.

 

Η εμπειρία σου στην Ελλάδα;

Φανταστική. Αξέχαστη. Ποτέ δεν είχα τόσο θερμό καλωσόρισμα από τους εκδότες και τους αναγνώστες. Ανυπομονώ να γυρίσω.

 

 


 

Ο M. J. Arlidge εργάζεται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια στην τηλεόραση και ειδικεύεται στην παραγωγή ποιοτικών δραματικών σειρών, μεταξύ των οποίων οι αστυνομικές σειρές Torn, The Little House και Silent Witness. Παράλληλα προετοιμάζει πιλοτικές παραγωγές για πρωτότυπες αστυνομικές σειρές τόσο για βρετανικά όσο και για αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα. Το 2015, το βιβλίο του Six Degrees of Assassination που εκδόθηκε αποκλειστικά σε ακουστική μορφή ήταν Νο 1 σε πωλήσεις. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Διόπτρα τα βιβλία του Α Μπε Μπα Μπλομ, Γύρω Γύρω Όλοι, To Σπίτι με τις Κούκλες, Αν σε Πιάσω, Καίγεσαι και Στο Στόμα του Λύκου.

154,548 total views, 11 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
M.J. Arlidge in Literature.gr, by Kostas Stoforos

«I always start at the end. It’s amazing how many novelists start writing with no clear idea of how the...

Close