Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Μέρες και νύχτες της ζωής μας, Λία Μεγάλου – Σεφεριάδη, Εκδόσεις Κέδρος

Κάθε νέο βιβλίο ενός παραγωγικού και καταξιωμένου συγγραφέα έχει ιδιαίτερη σημασία και θέση τόσο μέσα στην προσωπική του συγγραφική παραγωγή, όσο και μέσα στο εν γένει νεοελληνικό λογοτεχνικό πεδίο, από τη στιγμή που, είτε βαθαίνει και χαράσσει ευκρινέστερα τον δρόμο που έχει ήδη ανοίξει ο συγγραφέας, είτε έρχεται για να προσθέσει κάτι νέο, κάτι που το διαφοροποιεί και το διακρίνει από την σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή, προσδίδοντάς του μια ιδιαίτερη σφραγίδα και προσανατολισμό. Στην περίπτωση του τελευταίου μυθιστορήματος της Λίας Μεγάλου – Σεφεριάδη φαίνεται πως ισχύουν και τα δύο. Γιατί το πεζογράφημα αυτό, την ίδια στιγμή που συντηρεί, μεταφέρει και διατηρεί τα βασικά γνωρίσματα του αφηγηματικού της λόγου, διαφοροποιείται, σε κάποιο τουλάχιστον βαθμό, στο επίπεδο της δόμησης, της συγκρότησης της κεντρικής ιστορίας από τη στιγμή που παρουσιάζεται σαν ένα δίπτυχο, μια διττή προσέγγιση και κατάθεση μιας ιστορίας ενοποιημένης και ενιαίας.

Ήδη, από τον τίτλο του έργου, Μέρες και νύχτες της ζωής μας, ο αναγνώστης μπορεί να διαμορφώσει κάποιες πρώτες προσδοκίες σε σχέση τόσο με την ειδολογική κατάταξη του έργου, αφού ο πληθυντικός που κυριαρχεί προσανατολίζει με άκρα ευθύτητα στο μεγαλύτερο σε έκταση αφηγηματικό είδος, το μυθιστόρημα, όσο και σε σχέση με τη θεματική του και τη γενικότερη υφή και ποιότητα του αφηγηματικού λόγου. Πιο συγκεκριμένα, η φράση του τίτλου προσανατολίζει προς την κατεύθυνση ενός απολογισμού ζωής ο οποίος όμως συντελείται σε δύο φάσεις ή καλύτερα δύο πτυχές που εκβάλλουν και συναντιούνται στο τέλος του μυθιστορήματος οπότε επέρχεται η λύση της πλοκής, η λύτρωση, η συμφιλίωση και, με όρους της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, η κάθαρση, η αποκατάσταση δηλαδή της ηθικής τάξης των πραγμάτων.

Η δίπτυχη δόμηση και δομή του πεζογραφήματος αντιστοιχεί και αντικατοπτρίζεται στους δύο κεντρικούς χαρακτήρες που έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, της Δέσποινας και του Κουρτ. Η δράση τοποθετείται στα τέλη του 20ου αιώνα, στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπου οι κοινωνικοπολιτικές ζυμώσεις συντελούνται με εντατικό ρυθμό και βρίσκουν το ανάλογό τους, κατά κάποιον τρόπο, στην ίδια την εξέλιξη της ιστορίας και τη συγκρότηση των χαρακτήρων. Το κεντρικό πρόσωπο του πρώτου μέρους του μυθιστορήματος είναι η Δέσποινα, καθηγήτρια αγγλικών στο επάγγελμα, που, ευρισκόμενη σε μία κρίσιμη ηλικιακή καμπή της ζωής της, ανακαλύπτει μετά το θάνατο των γονιών της κάποια στοιχεία που τις δημιουργούν διάφορες, μάλλον νεφελώδεις, υποψίες. Μην μπορώντας να τα κατανοήσει και να εκτιμήσει το περιεχόμενο, την αξία και τη σημασία τους, αρχίζει να πιάνει σιγά σιγά το νήμα που θα την οδηγήσει στις απαντήσεις και στην αλήθεια. Αυτή θα λάμψει στο τέλος, αλλά θα αποδειχθεί πολύ πιο οδυνηρή, πιο επίπονη και επώδυνη από όσο θα μπορούσε να φανταστεί στην αρχή. Αυτό θα οδηγήσει στη σχεδόν πλήρη ανατροπή των όρων και των συνθηκών ζωής της, αλλά και στην ίδια την αμφισβήτηση, τη διερώτηση και την αμφιβολία σχετικά με την ταυτότητα και την υπόστασή της. Πρόκειται για ένα είδος συνειδησιακής κρίσης την οποία θα περάσει η Δέσποινα και η οποία θα σηματοδοτήσει την κορύφωση της αφήγησης, το κορυφαίο σημείο της συναισθηματικής μέθεξης του αναγνώστη. Από το σημείο αυτό και μετά θα ακολουθήσει η αποδόμηση, η κάθοδος, η πορεία προς την ουσία των γεγονότων, προς την αλήθεια τους, μια πορεία εναγώνια και αγωνιώδης που θα έχει βέβαια το κόστος και το τίμημά της.

Το δεύτερο τμήμα της ιστορίας περιστρέφεται γύρω από τον δεύτερο πρωταγωνιστή της ιστορίας, τον Κουρτ, δασολόγο που ζει σε μια μικρή πόλη της Γερμανίας. Ορφανός από γονείς, ο Κουρτ, που έχει μεγαλώσει με τη γιαγιά του η οποία έχει ενστερνιστεί, ακόμα κι αν δεν το δείχνει φανερά, τον ναζισμό, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή ότι και αυτός, όπως και η Δέσποινα, έχει μεγαλώσει χωρίς να γνωρίζει βασικές και καίριες αλήθειες για τη ζωή και την οικογένειά του. Το δικό του νήμα θα τον οδηγήσει στη Θεσσαλονίκη και εκεί ο αναγνώστης θα παρακολουθήσει τις δύο πορείες να συναντιούνται και να ενώνονται σε μία κοινή, ενιαία γραμμή, μία κοινή μοίρα. Η αποκάλυψη του τελικού μυστικού θα αποτελέσει το επιστέγασμα της ιστορίας στο επίπεδο της πλοκής, και της αφήγησης, στο επίπεδο του λόγου.

Η ολοκλήρωση της ανάγνωσης του μυθιστορήματος φέρνει τον αναγνώστη αντιμέτωπο με την αίσθηση ότι έχει παρακολουθήσει έναν συνδυασμό από περιπέτεια και αναγνώριση, όπως αποτυπώθηκε μέσα στην αριστοτελική Ποιητική και όπως τον ενέταξε η αρχαία ελληνική τραγωδία στα κλασικά της έργα. Ο συνδυασμός αυτός αντικατοπτρίζεται, μάλιστα, στην ίδια τη μορφή της αφήγησης, στον τρόπο με τον οποίο ξεδιπλώνεται ο λόγος ως όχημα της γραφής. Η απρόσκοπτη ροή του επιτρέπει στην αναγνωστική συνείδηση να ταξιδέψει μέσα στο μυθιστορηματικό σύμπαν όπως καράβι μέσα σε ποτάμι.

Μέρες και νύχτες της ζωής μας, Λία Μεγάλου - Σεφεριάδη, Εκδόσεις Κέδρος

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular