Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

***Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη***

Πρόκειται για το δεύτερο μυθιστόρημα της δημοσιογράφου Σεμίνας Διγενή και έρχεται για να εγκαινιάσει την αρχή της συνεργασίας της με τις εκδόσεις Κάκτος.

Οι «Απείθαρχοι» τοποθετούνται ως ένοικοι σε έναν 50όροφο ουρανοξύστη-πύργο με ορόφους που διατηρούν ονομασίες όπως: «Επανασχεδιασμός», «Αυτοκτονία», «Πειράματα», «Τραύματα» κ.α. Ετούτο, φυσικά, δεν είναι τυχαίο καθώς αυτή η σύγχρονη Βαβέλ προσφέρει στους ήρωές της κάποιες «δυνάμεις», όπως για παράδειγμα την επιλεκτική διαγραφή άσχημων αναμνήσεων και τη δυνατότητα αλλαγής του παρελθόντος όποτε εκείνοι το επιθυμούν, επανεκκινώντας τη ζωή και την ύπαρξή τους στο σημείο όπου επιθυμούν.

Πρόκειται για ένα βιβλίο με γραφή άμεση και ροή χειμαρρώδης που προσφέρεται τόσο για δεύτερη ανάγνωση όσο και για συζήτηση. Μέσα από ένα μπουκέτο κεφαλαίων, οι ήρωες της κυρίας Διγενή βιώνουν μια δυστοπική πραγματικότητα όπου ο σκληρός ρεαλισμός των ανθρωπίνων σχέσεων βυθίζεται στην αποτελμάτωση και αναδύεται ως υπερρεαλισμός που φοριέται ένδυμα στις ζωές και τις πράξεις του. Οι ήρωες του έργου δεν είναι καθημερινοί τύποι, φυσικά, αλλά προσωπικότητες γνωστές σε όλους μας. Από τη γκλαμ ροκ φύση του Μπόουι θα πάμε στον ασυμβίβαστο Κομπέιν, από την ποιητική Γώγου στον Σιδηρόπουλο, από τις φιλοσοφικές θέσεις του Νίτσε στην ευφυΐα του Αϊνστάιν και από την αμεσότητα του Βέγγου στον Μηνά Χατζησάββα. Το εγχείρημα να γειτνιάσουν όλοι αυτοί οι ένοικοι είναι προφανώς δύσκολο και απαιτεί μια ενδελεχή έρευνα για να στήσεις ως συγγραφέας τους ήρωες αυτούς και να τους τοποθετήσεις να πράξουν εκείνα που η μυθοπλασία σου υπαγορεύει, όμως το αποτέλεσμα είναι άκρως επιτυχημένο και κατά περιπτώσεις εφοδιασμένο από προσωπικές –ίσως– μαρτυρίες από κάποιους ήρωες που η συγγραφέας γνώρισε στην πορεία της ως δημοσιογράφος και σε αυτό το βιβλίο μεταφέρει κομμάτια των εξομολογήσεών τους.

Οι «Απείθαρχοι», λοιπόν, πράττουν και ζυγίζονται· ανατέμνονται και συνομιλούν για να απομείνουν γυμνοί απέναντι στις πληγές τους, διατηρώντας μια οξύτητα λόγου που δικαιολογεί τις πράξεις τους ως αναγκαίες αναμετρήσεις με τους εαυτούς τους και τον κόσμο γύρω τους. Διαβάζοντάς τους, διαπιστώνεις μέσα από τις θέσεις τους τη μελέτη των διαφορετικών θέσεων και κόσμων τους, ενώ στο σύνολό τους μιλούν (ή και συνομιλούν ακόμα σε ορισμένες περιπτώσεις) για τη ματαιότητα της ύπαρξης και τη διατήρηση της αλήθειας. Δίχως να αναζητούν πάντα ένα happy end στην όποια πορεία τους, διατηρούν το αίσθημα του ανολοκλήρωτου που συνοδεύει τις επιθυμίες τους, τα απωθημένα και τα τραύματα τους, ανασκαλίζουν τον χρόνο (και τη βίαιη αποκόλλησή του από τα όνειρά μας όταν εκείνος τρέχει ιλιγγιωδώς), τη δίψα μιας ουτοπίας, την ελπίδα, τη μετάνοια, τις χαμένες ευκαιρίες, την αγάπη ως καταφύγιο και τρόπο επούλωσης των πληγών μας. Στα σημεία όπου μελαγχολικά μιλούν για τη θλίψη και τη μοναξιά, το κάνουν με χιούμορ, ενώ εν κατακλείδι, είναι εμποτισμένοι με μια ποιητική ευθύτητα που ομορφαίνει το κείμενο.

Για τέλος, αξίζει να αναφέρω, ότι διαβάζοντας το βιβλίο και υπογραμμίζοντας πολλά σημεία του, συνειρμικά μου ήρθε στον νου η μεγαλειώδης ταινία «Brazil» του Τέρι Γκίλιαμ. Ναι, θα μπορούσε αυτός ο ουρανοξύστης των «Απείθαρχων» να είναι κομμάτι μιας ταινίας του και ετούτο, διαπιστώνοντάς το, έφερε χαμόγελο στα χείλη μου καθώς η σύνδεση έγινε απρόσκλητα και άμεσα, απλώς και μόνο μέσα από τον κινηματογραφικό τρόπο που η κυρία Διγενή προσφέρει τις σκηνές του έργου της και τους μελετημένους ήρωές της.

 

Συνοδέψτε αυτό το ταξίδι στους ορόφους των «Απείθαρχων» ακούγοντας τον δίσκο «Black Light» των Calexico από το 1998.

Η Σεμίνα Διγενή γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Σιένα και Ηλεκτρονική Δημοσιογραφία στη Ρώμη. Υπήρξε μέλος της Ένωσης Ξένων Ανταποκριτών Ιταλίας STAMPA ESTERA. Εργάστηκε ως ελεύθερη ρεπόρτερ και αρθρογράφος στις εφημερίδες «Ελευθεροτυπία», «Αυγή», «Εξόρμηση», «Απογευματινή», «Έθνος της Κυριακής», «Αδέσμευτος Τύπος», «Real News», στην ιταλική «ΑVANTI», στα ραδιόφωνα του ΣΚΑΪ, του ΑΝΤ1, του Δεύτερου Προγράμματος της ΕΡΤ, στον Real FM και σε πολλά περιοδικά.  Υπήρξε αρχισυντάκτρια, project manager, σκηνοθέτις, εμπνεύστρια πολλών τηλεοπτικών projects που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και παρουσιάστρια δεκάδων εκπομπών στη δημόσια και ιδιωτική τηλεόραση από το 1982 μέχρι το 2009. Ανάμεσά τους οι εκπομπές «Τρεις στον αέρα», «Εδώ και σήμερα», «Μade in Greece», «Ιστορίες γι’ αγρίους», «Μηχανή του χρόνου», «Πες το στη Σεμίνα», «Άνθρωποι», «Ώρα Ελλάδος», «Αταίριαστοι», «Εντιμότατοι φίλοι», «Κοίτα τι έκανες», «Τοp Stories» κ.ά. Διετέλεσε, επίσης, Διευθύντρια Προγράμματος του τηλεοπτικού σταθμού ALPHA, Σύμβουλος Προγράμματος στην ΕΡΤ, Σύμβουλος Πολιτισμού του Δημάρχου Πατρέων και παραγωγός ντοκιμαντέρ σε Αμερική, Κούβα, Γαλλία, Μεγ. Βρετανία, Κίνα, Μογγολία, Ν. Αφρική, Σρι Λάνκα, Γερμανία κ.α. Έχει βραβευτεί με 19 βραβεία για το έργο της στην ελληνική τηλεόραση και δημοσιογραφία. Έχει ιδρύσει την εταιρεία επικοινωνίας Brainco S.A. και το site onlytheater.gr. Τα τελευταία εννέα χρόνια είναι υπεύθυνη πολιτισμού και αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Real Νews» και παρουσιάζει την εβδομαδιαία δίωρη εκπομπή «Feeling Good» στον Real FΜ.

George El. Tzitzikakis

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular