Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.
Η Ζέλντα έφυγε, Φωτεινή Ναούμ, Εκδόσεις Bell

 

Η Ζέλντα έφυγε, Φωτεινή Ναούμ, Εκδόσεις Bell

Σκέψεις για τους συγγραφείς, τα βιβλία και τον εκδοτικό χώρο γενικά, μοιράζεται μαζί μας η Φωτεινή Ναούμ μέσα από την κατασκευή μιας πρωτότυπης μυθιστορίας στο νέο της βιβλίο που τιτλοφορείται Η Ζέλντα έφυγε. Αποδεικνύει έτσι πόσο εύκολα μπορεί να αλλάξει ένας συγγραφέας τη θεματολογία του, το στυλ γραφής και αφήγησης, αλλά και τη γλώσσα την οποία χρησιμοποιεί, από το ένα βιβλίο στο άλλο. Διότι το Η Ζέλντα έφυγε είναι, πράγματι, ένα έργο που διαφέρει αρκετά από τα προηγούμενά της συγγράμματα, ξεφεύγοντας από τα τετριμμένα.

Ας μην υπερβάλουμε βέβαια… Δεν διαφέρει τόσο ώστε να μην θίγει, τα, πρωταρχικά για τη συγγραφέα, θέματα των ανθρωπίνων σχέσεων, της ζωής μας που φεύγει και χάνεται, τις γυναίκες, και φυσικά, τον έρωτα. Σε όλα αυτά, όμως, τα οποία την είχαν απασχολήσει και στα προηγούμενα βιβλία της, έρχονται να προστεθούν και οι σκέψεις της για τη συγγραφή και το βιβλίο, έναν χώρο τον οποίο γνωρίζει άψογα με την εμπειρία τόσων χρόνων που έχει διαθέσει σε αυτόν.

Το πιο δυνατό σημείο του βιβλίου είναι, αναντίρρητα, η πολύ έξυπνη αφηγηματική ιδέα της να επιλέξει ως πρωταγωνίστρια του βιβλίου μία κοπέλα, τη Ζέλντα, η οποία, από τότε που ήταν μικρό κοριτσάκι, μεγάλωνε με μία μόνο φιλοδοξία: να γίνει ηρωίδα σε ένα βιβλίο! Αναμφισβήτητα, ένα πρωτότυπο όνειρο για να έχει κανείς…

Ο πρώτος αφηγηματικός άξονας του βιβλίου είναι αυτός, δηλαδή η ίδια η Ζέλντα. Ο δεύτερος, υποδηλώνεται από τη δεύτερη λέξη του τίτλου στο βιβλίο: “έφυγε”. Πράγματι, όλα η υπόθεση στο μυθιστόρημα χτίζεται πάνω σε αυτό ακριβώς το γεγονός: στο ότι η Ζέλντα είναι μία κοπέλα η οποία πάντοτε μπαίνει ξαφνικά στη ζωή των εραστών της, σαν αερικό, και κατόπιν εξαφανίζεται και φεύγει το ίδιο ξαφνικά όπως ήρθε… Όλη η πλοκή, εν προκειμένω, χτίζεται πάνω σε αυτή ακριβώς τη φυγή.

Έτσι, θα υπάρξουν κάμποσοι άνδρες-σταθμοί στη ζωή της κοπέλας, ένας άβγαλτος έφηβος, ένας ιδιόρρυθμος μεσήλικας δικηγόρος, ένας ναρκομανής και ένας άνθρωπος του υποκόσμου, καθώς και μία ηλικιωμένη γυναίκα με την οποία θα δημιουργήσει φιλική σχέση. Όλοι αυτοί θα είναι οι συμπρωταγωνιστές του μυθιστορήματος, μαζί με τον κύριο πρωταγωνιστή- μαζί με την ίδια τη Ζέλντα- της ιστορίας, δηλαδή τον επιτυχημένο συγγραφέα Ανδρέα Μεντά, ο οποίος είναι και αυτός ο οποίος θα επιλέξει η ίδια η Ζέλντα τελικά για να γράψει το βιβλίο της ζωής της.

Η Ζέλντα είναι η ηρωίδα του βιβλίου, το οποίο ο Ανδρέας προσπαθεί φιλόδοξα στο μεγαλύτερο μέρος του πονήματος της Φωτεινής να ολοκληρώσει μέσα από τη γνωριμία και τις συζητήσεις με τους ανθρώπους που γνώρισαν την ιδιαίτερη αυτή θηλυκή παρουσία. Συγχρόνως είναι όμως και η πραγματική ανθρώπινη ύπαρξη, που, σαν ανεμοστρόβιλος, πέρασε και από τη ζωή του ίδιου του Μεντά. Ποιος θα είναι, άραγε, αυτός που η ίδια η Ζέλντα έχει ξεχωρίσει, από τους εραστές-σταθμούς της ζωής της; Πού τελειώνει η φαντασία και πού αρχίζει η πραγματικότητα; Και, εν τέλει, ο συγγραφέας καθοδηγεί τον ήρωα ή ο ήρωας τον συγγραφέα;

Η Φ.Ν. κεντά με μεγάλη μαεστρία το πρωτότυπο, έξυπνο και συνάμα περίπλοκο, αφηγηματικό αυτό παιχνίδι και το μπολιάζει ταυτόχρονα με τις δικές της σκέψεις και απόψεις περί της συγγραφής, τόσο μέσα στο ίδιο το κείμενο, όσο και με μίνι-διαλόγους του Μεντά και της Ζέλντα για τα βιβλία και το γράψιμο στην αρχή κάθε κεφαλαίου.

Η συγγραφέας δεν θα πέσει, όμως, στην, τόσο συνηθισμένη αναγνωστικά, παγίδα, να κάνει τον αναγνώστη να αμφιβάλλει σχετικά με την πραγματική ύπαρξη της ηρωίδας του. Όχι, η Ζέλντα υπάρχει πέραν πάσης αμφιβολίας. Και μάλιστα είναι η προσωποποίηση της αθωότητας, αλλά και η χαρά της ζωής. Όμορφη, αυθόρμητη, αέρινη, καλοσυνάτη, αφελής, με την αύρα μυστηρίου γύρω της, μοιάζει με παιδί εγκλωβισμένο στο σώμα γυναίκας. “Τριβόταν σαν γάτα σε όλους γιατί έχει ανάγκη από αγάπη”, σύμφωνα με τα γραφόμενα της ίδιας της συγγραφέως. Κανείς δεν μπορεί να της αντισταθεί- ως ένα σημείο τουλάχιστον. Είναι η ύπαρξη που σημάδεψε και πολλές φορές άλλαξε τις ζωές των ανθρώπων με τους οποίους συγχρωτίστηκε και επέλεξε για να “γράψει” την  ιστορία της ζωής της. Μια γυναίκα που επιλέγει απλά να ζει με Ζ κεφαλαίο.

Κοντά στη Ζέλντα, ο επιτυχημένος συγγραφέας Ανδρέας, ψάχνει τον εαυτό του. Είναι επιτυχημένος, λατρεύει τη δουλειά του, αλλά, ξέρει πράγματι να ζει; Και τι γίνεται όταν η έμπνευση τον εγκαταλείπει; Η Φ.Ν., με όχημα το δικό της μυαλό και την πένα της, επιχειρεί μία καλοζυγισμένη βουτιά στα άδυτα του νου ενός συγγραφέα. Θα καταφέρει, με τη βοήθεια της μυθιστορηματικής και πραγματικής Ζέλντα να βρει την αληθινή ζωή, αυτή που έχει αφήσει εδώ και τόσα χρόνια να του γλιστράει σαν χέλι μέσα από τα χέρια του;

Το Η Ζέλντα έφυγε, πέρα από την πρωτότυπη μυθιστορία, αποτελεί και μία έξυπνα συγκαλυμμένη κριτική, από πλευράς της συγγραφέως, σε όλα τα κακώς κείμενα του εκδοτικού χώρου, από το “δήθεν” και την έπαρση που επιδεικνύουν ορισμένοι συγγραφείς, οι οποίοι λανθασμένα πιστεύουν ότι είναι αναντικατάστατοι, μέχρι και τον σκληρό ανταγωνισμό του επαγγέλματος, την πίεση των εκδοτών, την παραφορά των απανωτών παρουσιάσεων και την απουσία στις μέρες μας, πολλές φορές, μιας αληθινής λογοτεχνίας, απαλλαγμένης από το κυνήγι του κέρδους.

Η γραφή της είναι απλή, περιεκτική, μα καλοδουλεμένη, όπως πάντα, και ρεαλιστική, φλερτάροντας, πολλές φορές, με τον αυτοσαρκασμό και την ειρωνεία.Το όλο στήσιμο του βιβλίου θα μας θυμίσει, ίσως, σκηνές από ισπανική και αμερικάνικη λογοτεχνία.

Η μουσική παίζει, τέλος, καίριο ρόλο στο βιβλίο, αφού ακούγεται σε κάθε καίρια στιγμή στην εξέλιξη της πλοκής. Από αυτό φαίνεται πόσο σημαντική είναι αυτή και στη ζωή της ίδιας της συγγραφέως.

Ούτως ή άλλως, πρόκειται για ένα βιβλίο το οποίο περιέχει πολλή “Φωτεινή Ναούμ” μέσα του, από τις προσωπικές απόψεις που διατηρεί η ίδια για τη ζωή, τις ανθρώπινες σχέσεις, τους συγγραφείς και τα βιβλία, τον τρόπο που η ίδια ζει και γράφει, μέχρι και τις μουσικές προτιμήσεις και το ίδιο το περιβάλλον που τόσο καλά γνωρίζει, ήτοι το ακριτικό χωριό Δίλοφο στον Έβρο, στο οποίο και διαδραματίζεται, πέρα από την Αθήνα, το μυθιστόρημα.

Εν κατακλείδι, το Η Ζέλντα έφυγε, είναι ένα βιβλίο ιδιαίτερο, το οποίο συγκαταλέγεται, πιστεύω, ανάμεσα στα καλύτερα πονήματα της συγκεκριμένης ταλαντούχας συγγραφέως.

Η Ζέλντα έφυγε, Φωτεινή Ναούμ, Εκδόσεις Bell

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular