Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Η ανάγνωσή του, πριν από είκοσι χρόνια, άγνωστο γιατί, μου είχε αφήσει την αίσθηση μιας μακριάς μεταμεσονύκτιας τηλεφωνικής συνομιλίας γύρω απ’ τις τραγικές ασάφειες της ζωής, με έναν εξαιρετικά ευφυή και έντιμο αντιεισαγγελέα απ’ την Πίζα που όλως τυχαίως έγραφε και καλή λογοτεχνία.

Ξέρετε, κάποιον σαν αυτούς τους μοναδικά αδιάφθορους χαρακτήρες στη θρυλική σειρά “La Piovra 1-4” της Rai, που τα έβαζαν με δυνάμεις πολύ πάνω απ’ τα κυβικά τους, καταλήγοντας να χάσουν τα πάντα στο φινάλε.

”Η μη αναστρέψιμη βλάβη στη βάση ορισμένων πεπρωμένων και η αδυναμία των πρωταγωνιστών τους να το διαχειριστούν όλο αυτό με μεγαλοψυχία, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι ο κοινός παρονομαστής ολόκληρου του βιβλίου.”

Ο αφηγητής στις “Μικρές παρεξηγήσεις άνευ Σημασίας”, ακόμα και όταν η αφήγηση από πρώτο ενικό αλλάζει σε τρίτο, γίνεται αντιληπτό, ότι είναι το ίδιο εξαπατημένο, από τις κρυφές και φανερές συντεταγμένες αυτής της ζωής, πρόσωπο. Ο συγγραφέας, δίνει μεγάλη προσοχή σε κείνες τις ασήμαντες φαινομενικά λεπτομέρειες, που στο άθροισμά τους, κανονίζουν για το αν το βιολογικό δρομολόγιο κάποιου, θα τον οδηγήσει σε ξέφωτο, ή στην μεγάλη απέξω.

Η μη αναστρέψιμη βλάβη στη βάση ορισμένων πεπρωμένων και η αδυναμία των πρωταγωνιστών τους να το διαχειριστούν όλο αυτό με μεγαλοψυχία, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι ο κοινός παρονομαστής ολόκληρου του βιβλίου.

Ο Αντόνιο Ταμπούκι σ’ αυτή τη γοητευτικά εσωστρεφή συλλογή διηγημάτων (όπως και αργότερα στον “Μαύρο Άγγελο”) αποδεικνύεται ένας μέγας μύστης της μεσογειακής μελαγχολίας. Της παράξενα αυτής πένθιμης αίσθησης, που καλύπτεται πίσω απ’ το βαθύ γαλάζιο αυτού του αποκλειστικά δικού μας ουρανού, την γραφική ξεραΐλα των νησιών και το εκτυφλωτικό φως του ήλιου. Ο συγγραφέας δείχνει να την έχει απόλυτα εντοπίσει στο περιβάλλον και στα κτίρια γύρω του και δε χάνει ευκαιρία να μας την ξεμπροστιάσει σε ανύποπτες στιγμές.

Στην ομώνυμη ιστορία του τίτλου, ο πρωταγωνιστής μιας παρέας από κάποτε πολλά υποσχόμενους φοιτητές, έρχεται αντιμέτωπος με τις πολλαπλές αλλοιώσεις και ασέλγειες στις οποίες, ο χρόνος, υπό το μανδύα μιας αόριστης φυσικότητας, έχει υποβάλλει τους φιλαράκους του. Ο ίδιος, μοιάζοντας να μην έχει ακόμα αποφασίσει ποιος ακριβώς θέλει να είναι στην ενήλικη πια ζώνη, εκφράζει χωρίς διπλωματίες τη βαθιά του ενόχληση, για τους ρόλους, που οι πρώην γκαρδιακοί του φίλοι, βρίσκονται να ερμηνεύουν οικειοθελώς στο θέατρο της τωρινής τους πραγματικότητας. Ανάμεσα τους και η γυναίκα που αποτέλεσε κάποτε το ανεπίδοτο πάθος του, η οποία χτυπημένη τώρα απ’ την επάρατη νόσο, στο σημείο που όλοι πάνω της θαύμαζαν, ετοιμάζεται να αποχωριστεί το ανυπέρβλητο σύμβολο της θηλυκότητας της.

Ο Ταμπούκι, μη χάνοντας σε κανέναν σημείο αυτού του ιδιότυπου μωσαϊκού από ιστορίες, την ειλικρίνεια του, αποφεύγει να απαντήσει στο ερώτημα: ‘’Τί απογίνεται η ερωτική επιθυμία όταν η όψη του αντικειμένου της, πρόκειται να αλλάξει δραματικά.”

“Πρόκειται για μια μικρή παρεξήγηση άνευ θεραπείας” διαβάζουμε να λέει εκ παραδρομής σε κάποιον απ’ τους ήρωες, ο ηλικιωμένος υπάλληλος μιας σχολής και σ’ αυτή την φράση, ίσως κρύβεται η παγερά τυφλή κακοδικία των πραγμάτων, σε μια ατέλειωτη σειρά από ανθρώπινες υποθέσεις.

Μετάφραση: Μυρσίνη Ζορμπά 

 

Christos H. Theofilatos

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular