Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Μισοτιμής, Ισμήνη Ζαγοραίου, Εκδόσεις Βακχικόν

Δεκαπέντε διηγήματα βασισμένα σε μία πρωτότυπη ιδέα περιέχει το νέο βιβλίο της Ισμήνης Ζαγοραίου με τον τίτλο Μισοτιμής. Η λέξη αυτή περιέχεται εντέχνως μέσα σε κάθε διήγημα του βιβλίου, με το τελευταίο από αυτά μάλιστα να τιτλοφορείται επίσης με τη συγκεκριμένη λέξη.

Παλαιά αντικείμενα τα οποία πωλούνται μισοτιμής, άνθρωποι και συναισθήματα που πωλούνται και αγοράζονται επίσης μισοτιμής. Ακόμη και τα χρέη μπορούν να εξοφληθούν μισοτιμής. Το αντίτιμο της εμπορικής αξίας, η ηθική και τα αισθήματα, όλα αυτά ζυγίζονται στα παλαιοπωλεία των διηγημάτων της Ζαγοραίου με την κυριολεκτική, αλλά και την αλληγορική σημασία.

Στα διηγήματα της συλλογής Μισοτιμής το βάρος δεν πέφτει στην αφήγηση μίας συγκλονιστικής υπόθεσης, αλλά στην εναργή αποτύπωση των εντυπώσεων, των συναισθημάτων και των σκέψεων των ηρώων. Ο χρόνος και ο τόπος είναι συνήθως απόντες, ενώ συχνά μαζί με τους ανθρώπους πρωταγωνιστούν και τα παλιά αντικείμενα. Τα θέματα είναι διάφορα και ποικίλα. Σε ορισμένα περιγράφεται διεξοδικά η ζωή μιας γυναίκας, γύρω από τη ζωή της  οποίας στρέφονται τα γεγονότα του διηγήματος. Τέτοια είναι Το ποδόμακτρο, Η κουρέλα και Το κυπαρισσί μαντό της κυρίας Πομπαντούρ. Τα ρούχα της παράξενης κυρίας Πομπαντούρ ήταν κι αυτά αγορασμένα μισοτιμής. Η ίδια, όμως, ήταν θεότρελη:

Δεν αναρωτηθήκαμε ποτέ για την ηλικία, το επάγγελμα, την  οικογενειακή της κατάσταση. Ήταν τόσο μουρλή, που με συνοπτικές διαδικασίες και τυπική ευγένεια ανεχόμασταν τις ατέλειωτες πρόβες στα ρούχα και τις σχεδόν εβδομαδιαίες επισκέψεις στο μαγαζί, που κάποιες φορές γίνονταν απλά για να βρει ώτα ευήκοα“.

Άλλα διηγήματα δομούνται καθαρά πάνω στη θεματική των αναμνήσεων, των παιδικών χρόνων και της νοσταλγίας, όπως Η φοντανιέρα, Το βινύλιο και Το μπαούλο:

Είχα μια όμορφη μαμά, ξανθιά, όπως  και γω. Τον πατέρα μου δεν μπορώ να τον περιγράψω, γιατί δεν τολμούσα να τον κοιτώ στο πρόσωπο. Θυμάμαι μόνο ότι ήταν ένας δυνατός άντρας, με βροντερή φωνή και χέρια γεμάτα φλέβες“.

Η φοντανιέρα ήταν κρύσταλλο λευκό, στρογγυλή και πολύ όμορφη, με μπαλαρίνες ζωγραφισμένες στο χέρι γύρω γύρω. Αρκετά βαθιά, την είχαμε μόνο για ειδικές περιστάσεις και μόνο για κέρασμα ή για αγιασμό, όταν ερχόταν ο παπάς. Είχε χεράκια περίτεχνα και στον πάτο είχε πάλι μια μπαλαρίνα στις μύτες των ποδιών, με τα χέρια όρθια και το κεφάλι ψηλά. Κόκκινα και πράσινα και μπλε τα σοκολατάκια, πολυτελείας. Πάντα έμεναν τα μπλε, γιατί ήταν πικρά“.

Αυτή η νοσταλγία για κάθε τι παλιό και ο πόνος που δημιουργούν, πολλές φορές, οι παιδικές αναμνήσεις, είναι διάχυτα σε κάποια από τα κείμενα. Το ρολόι που άνοιγε πόρτες μας αφηγείται την ιστορία του κυρίου Αποστόλη, ενώ οι ναζί και οι Εβραίοι δίνουν το παρόν στο διήγημα  TO CAMEO αφήνονταν μία μικρή επίγευση του Ολοκαυτώματος στο βιβλίο:

Η Ραχήλ ερχόταν στα όνειρά μου. Δεν πέρασε ποτέ μπροστά απ’ τα  αντικείμενα που έρχονταν στα χέρια μου, σε κείνα που πουλούσα χωρίς να ξέρω από πού ξεκίνησαν και πού θα καταλήξουν. Δεν πέρασε ποτέ απ’ τις συναγωγές, όπου προσευχόμουν, πιστεύοντας ότι η αμαρτία μου ήταν πως κι εγώ ίσως εμπορευόμουν άθελά μου τον πόνο. Μα όχι, είμαι πολύ γέρος πια και λέω ανοησίες”.

Το διήγημα HO HO HO ξεχωρίζει αφού τοποθετείται στην περίοδο των Χριστουγέννων και αντικείμενό του δεν είναι άλλο από έναν Άη Βασίλη που γελάει με το χαρακτηριστικό γέλιο που όλοι μας έχουμε ακούσει:

“Τράβηξα την κίτρινη κατσαρή κορδέλα και το χαρτί άνοιξε σχεδόν μόνο του για να αποκαλύψει ένα κουτί, όπου μέσα του ήταν ένας Άγιος Βασίλης. Άκαμπτος, κοκάλινος κι ακίνητος με το ένα χέρι να κρατάει ένα μεγάλο σακί με κουτιά, τάχα δώρα και το άλλο μια κουδούνα. Τα μάγουλά του ήταν κατακόκκινα και τα χείλη του γελαστά, το ίδιο και τα μάτια του. Στη βάση του είχε καλώδιο για να το βάζεις στην πρίζα”.

Στο τελευταίο διήγημα Μισοτιμής, που είναι αφιερωμένο στους ανθρώπους των φαναριών, με μία μόνο φράση η Ισμήνη Ζαγοραίου μας βάζει στο νόημα και την ουσία ολόκληρου του βιβλίου:

Πουλήθηκα μισοτιμής για το αύριο, το σφραγισμένο με συρματόπλεγμα”.

Λήθη και αναμνήσεις, λοιπόν, θάνατος και ζωή, παιδικά χρόνια και ενηλικίωση, όλα αυτά τα αντιθετικά ζεύγη έχουν τη θέση της στο Μισοτιμής της Ισμήνης Ζαγοραίου.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular