Ο Έρωτας στα χρόνια του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, της Εύης Γεωργίου

By  |  0 Comments

Με την μυθιστορηματκή του τεχνική μετέτρεψε τα βιβλία του σε μικρά θησαυροφυλάκια όπου μέσα τους χώρεσε ολόκληρος ο κόσμος και το μαγικό νόημα του.

Η αποκάλυψη του Γκάμπο.

Όταν το 1947 ένα νεαρό αγόρι, ηλικίας μόλις 20 ετών με το όνομα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, δημοσίευε σε εφημερίδα, το πρώτο του διήγημα με τίτλο Η Τρίτη Παραίτηση, σίγουρα κανείς δεν φανταζόταν ότι κάνει το ντεμπούτο της μια από τις σημαντικότερες λογοτεχνικές γραφίδες του κόσμου. Ακριβώς 20 χρόνια μετά, το 1967, ο Γκάμπο όπως χαϊδευτικά πλέον τον αποκαλούν στη Λατινική Αμερική, γίνεται πασίγνωστος σε ολόκληρο τον κόσμο συνθέτοντας ένα μυθιστόρημα «τοιχογραφία» μιας ολόκληρης εποχής, που τον εδραιώνει στην παγκόσμια συγγραφική κοινότητα. Το έργο Εκατό χρόνια μοναξιά, μια ποικιλία προσώπων και χαρακτήρων που βιώνουν απλά πράγματα με παραμυθιακό τρόπο ή σύνθετες καταστάσεις με φανταστική απλότητα, είναι το βιβλίο που μετέτρεψε τον Μάρκες σε γίγαντα του μαγικού ρεαλισμού. Ο πατριάρχης του λογοτεχνικού αυτού είδους πλάθει με τις λέξεις του ένα ζωντανό πάζλ που αλλάζει με το γύρισμα της σελίδας σαν μαγική εικόνα, εκθέτοντας με την πέννα του χιλιάδες πίνακες ζωγραφικής μαζί.

Ο Πάμπλο Νερούντα το χαρακτήρισε τη μεγαλύτερη αποκάλυψη στην ισπανική γλώσσα μετά τον Δον Κιχώτη. Στο ίδιο πνεύμα θαυμασμού και αναγνώρισης του επικού βιβλίου του Μάρκες ο Ουίλιαμ Κένεντι έχει αναφέρει ότι είναι το πρώτο λογοτεχνικό έργο μετά τη Γένεση που θα έπρεπε να διαβάζεται υποχρεωτικά από το σύνολο των ανθρώπων.

Επιρροές και έμπνευση

Ο Μάρκες γεννήθηκε το 1927 στο χωριό Αρακατάκα, στην Κολομβία. Στα πρώτα χρόνια της ζωής του μεγάλωσε δίπλα στους γονείς της μητέρας του, οι οποίοι άσκησαν τεράστια επιρροή στο χαρακτήρα του. Ο παππούς του, που τον βοήθησε να έχει μια πρώτη επαφή με την ιστορία, ήταν εξαιρετικός αφηγητής ενώ έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την μόρφωση του. Παράλληλα η γιαγιά του, τον επηρέασε με τον τρόπο που η ίδια αντιμετώπιζε το ασυνήθιστο σαν κάτι απολύτως φυσικό. Εκείνη η γυναίκα υπήρξε η αρχική πηγή της μαγικής και ενίοτε υπερφυσικής προσέγγισης της πραγματικότητας, καθώς με τις ασυνήθιστες και ιδιαίτερες ιστορίες που έλεγε προσέδιδε στο φανταστικό μια χροιά που έμοιαζε αδιάψευστη στα αυτιά του μικρού τότε Μάρκες. Στοιχείο που αργότερα έγινε συνώνυμο με την υποβλητική τεχνική του δημιουργού.

Ο Μάρκες, ξεκίνησε να σπουδάζει Νομική και Πολιτικές Επιστήμες ενώ ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία σε εφημερίδες και περιοδικά. Εργάστηκε ως ξένος ανταποκριτής στη Ρώμη, το Παρίσι, τη Βαρκελώνη, το Μεξικό, τη Γενεύη, την Πολωνία, την Ινδία, την Ουγγαρία και τη Νέα Υόρκη.  Ως διηγηματογράφος και μυθιστοριογράφος, κέντρισε σταδιακά το ενδιαφέρον του κοινού όμως ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες αναδείχθηκε μαέστρος των λέξεων, και τιμήθηκε, με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1982.

Επί σειρά δεκαετιών χάριζε στους λάτρεις των μυθιστορημάτων περιπετειώδη ταξίδια μέσα από τα έργου του όπως Το φθινόπωρο του Πατριάρχη, το Χρονικόν ενός προαναγγελθέντος θανάτου, το Δώδεκα διηγήματα περιπλανώμενα και Περί έρωτος και άλλων δαιμονίων. Ο Μάρκες άφηνε τον αναγνώστη να περιηγηθεί στην αισιόδοξη και φωτεινή πλευρά της ζωής, μέσα από μια βαθιά φιλοσοφική διάθεση και μια αυθεντική αγάπη για την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ο έρωτας

Σταθμός στη συγγραφική του πορεία στάθηκε το μνημειώδες έργο του Έρωτας στα χρόνια της χολέρας. Τα πάθος και η εμμονή του ήρωα να κερδίσει την αγαπημένη του, το πείσμα και η προσκόλληση του για να την αποκτήσει, αφήνει μια γλυκιά αίσθηση που δίνει άλλοθι σε εκείνους που θυσιάζονται για ένα ιδανικό, ένα συναίσθημα ή μια ιδέα. Ρομαντικό και μαγικό, ασυνήθιστο αλλά και ανθρώπινο. O έρωτας του για εκείνη του προκαλούσε σεισμική ανατριχίλα. «Ο Φλορεντίνο Αρίσα την κατασκόπευε με θαυμασμό, την ακολουθούσε αδιάκοπα, σκόνταψε πολλές φορές στα καλάθια της υπηρέτριας που απαντούσε στις συγνώμες του μ΄ ένα χαμόγελο, κι εκείνη πέρασε τόσο κοντά του που μπόρεσε να νιώσει την αύρα της μυρουδιάς της, κι αν τότε δεν τον είδε, δεν ήταν πως δεν μπορούσε, αλλά επειδή περπατούσε έτσι περήφανα. Του φαινόταν τόσο όμορφη, τόσο γοητευτική, τόσο διαφορετική από τους κοινούς ανθρώπους, που δεν καταλάβαινε γιατί κανένας δεν ζαλιζόταν όπως εκείνος, με τις καστανιέτες των τακουνιών της στις πλάκες του δρόμου, ούτε πετούσε η καρδιά του με τους αναστεναγμούς που άφηναν οι φραμπαλάδες της, ούτε πως ο κόσμος δεν τρελαινόταν με τον αέρα της κοτσίδας της, το πέταγμα των χεριών της, το χρυσαφένιο κουδούνισμα του γέλιου της». Για τον Μάρκες η ακατανίκητη δύναμη που κάνει τη γη να γυρίζει δεν είναι οι ευτυχισμένοι έρωτες, αλλά όσοι συναντούν εμπόδια.

Σίγουρα τα 53 χρόνια, οι 7 μήνες και οι 11 ημέρες κατά τις οποίες «περίμενε» ο Φλορεντίνο Αρίσα το κορίτσι της καρδιάς του, ξεφεύγουν από το ανθρώπινο στοιχείο και αναφέρονται στην υπερδύναμη της αγάπης, όπως και το βιβλίο του Μαρκές ξεφεύγει από το μέσο όρο και αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα μυθιστορήματα του περασμένου αιώνα.

Φιλοσοφώντας  

Η κρυστάλλινη φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από το έργο και την προσωπικότητα του δεν αφήνουν περιθώρια για μεσοβέζικες ερμηνείες. «Κανένας δεν αξίζει τα δάκρυά σου, αλλά όποιος και να τα άξιζε, δεν θα σε έκανε να κλάψεις» αναφέρει ο Γκάμπο, τραβώντας μια διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην αξία της αγάπης και τη λύπη. Η λογική του δίνει λύσεις εκεί που τα πάντα κινούνται αργά και μάταια. Κάποτε είχε σημειώσει, αναφερόμενος στη μακρόχρονη ουσία της αναμονής ότι «αυτός που περιμένει πολύ, δεν πρέπει να περιμένει πολλά». Άλλωστε ο ίδιος ξεδιπλώνοντας ένα ασυναγώνιστο ταλέντο δεν άργησε να γευτεί την επιτυχία. Την ίδια στιγμή όμως τον απασχολούσαν και θέματα για τα γηρατειά αλλά και για τον χρόνο που περνά και όσα αφήνει μέσα μας. Τόνιζε ότι ένας άντρας καταλαβαίνει πότε αρχίζει να γερνάει όταν αρχίζει και μοιάζει με τον πατέρα του αλλά και ότι αυτό που έχει σημασία στη ζωή δεν είναι τι σου συμβαίνει, αλλά τι θυμάσαι και πώς το θυμάσαι. Στη περίπτωση του Μάρκες βέβαια ο χρόνος έγινε σύμμαχος και τίτλος τιμής για έναν δημιουργό που έζησε πολλά και έγραψε ακόμα περισσότερα, υπερβαίνοντας τον εαυτό του, σαν μια μαγικά ρεαλιστική ανθρώπινη ύπαρξη. Όπως είναι άλλωστε.

  

Εργογραφία

Εκατό χρόνια Μοναξιά,  Ο έρωτας στα χρόνια της Χολέρας, Το φθινόπωρο του Πατριάρχη, Ο στρατηγός μες στο λαβύρινθο του, Περί έρωτος και άλλων Δαιμονίων

Κυκλοφορούν όλα από τις εκδόσεις Λιβάνη

6,739 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Ο Λευτέρης Κουσούλης απαντά στο Ερωτηματολόγιο του L

Περιγράψτε μας την εικόνα του εφηβικού δωματίου σας και βάλτε μας και το σχετικό soundtrack. Εφηβικό δωμάτιο; Άγνωστη έννοια στα...

Close