Παλιές και νέες ιστορίες που αγαπάμε και θα αγαπήσουμε, γράφει ο Κώστας Στοφόρος

By  |  0 Comments

Ανήκω σε εκείνη τη γενιά που ήρθε σε πρώτη επαφή με την κλασική λογοτεχνία σε πολύ μικρή ηλικία, μέσα από τα «Κλασσικά Εικονογραφημένα». Υπήρξαν κατά κάποιον τρόπο οι πρόδρομοι των «Graphic Novel» που θα έλεγα πως μας συστήνονται με κάποια έπαρση, σε σχέση με εκείνη την παλιότερη δουλειά…

Και τότε υπήρχαν ενστάσεις από εκείνους που φοβόντουσαν ότι τα παιδιά θα παράμεναν στην ευκολία του κόμικ και η σχέση τους με την κλασική λογοτεχνία θα σταματούσε εκεί. Κι όμως. Πιστεύω πως διαψεύστηκαν…

Με ενδιαφέρον παρακολουθώ και τις διασκευές που γίνονται σήμερα από καλούς συγγραφείς της παιδικής μας λογοτεχνίας σε σειρές που κυκλοφορούν από αρκετούς εκδοτικούς οίκους.

Εξαιρετικά διασκεδαστική και περιεκτική η διασκευή της Λίνας Σωτηροπούλου, στη Στρίγκλα που έγινε αρνάκι (Ο πρώτος μου Σαίξπηρ – στη σειρά «Η πρώτη μου λογοτεχνία» των εκδόσεων Μεταίχμιο) με εικονογράφηση της Σάντρας Ελευθερίου, που σίγουρα πετυχαίνει στον στόχο να προσελκύσει μικρότερα παιδιά ώστε να ανακαλύψουν το έργο του Σαίξπηρ. Είναι σίγουρα μια καλή αφετηρία…

 

 

Από τα πιο αγαπημένα μου παραμύθια είναι και ο Εγωιστής Γίγαντας του Όσκαρ Ουάιλντ, που διασκεύασε με επίσης ευρηματικό τρόπο η Μαρία Δασκαλάκη, για τη σειρά «Κλασικοί Θησαυροί» των εκδόσεων Μίνωας , με εικονογράφηση του Νίκου Γιαννόπουλου. Οι εκδόσεις αυτές έχουν έτσι κι αλλιώς πολυετή παράδοση στην έκδοση έργων της κλασικής λογοτεχνίας με την περίφημη «Γαλάζια σειρά» που διαβάζαμε από μικροί. 

 

 

 

Από τις εκδόσεις Μίνωας κυκλοφορεί και η σειρά για την Ελληνική Μυθολογία. Πιο πρόσφατη έκδοση Ο Πάρις και η ωραία Ελένη της Ιωάννας Μπαμπέτα, με εικονογράφηση του Θάνου Τσίλη. Δεν είναι τόσο απλό -όσο φαίνεται- να παρουσιάζεις γνωστές ιστορίες από την μυθολογία. Συχνά συναντάμε κακογραμμένα κείμενα σε εκδόσεις τουριστικής αισθητικής. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα καλό κείμενο, άρτια εικονογράφηση και αισθητική. Έχει σημασία να προσέχουμε ποια βιβλία επιλέγουμε για να συστήσουμε τη Μυθολογία στα παιδιά. 

 

Από τις καλύτερες σειρές του είδους είναι τα «Μυθολογικά Παραμύθια» των εκδόσεων Μεταίχμιο, όπου σημαντικοί Έλληνες συγγραφείς μετέχουν με έργα τους. Από τις πιο πρόσφατες εκδόσεις ξεχώρισα τη «Δανάη και τη βροχή» της Καλλιόπης Κύρδη με εικονογράφηση της Σάντρας Ελευθερίου. Μια πολύ όμορφη απόδοση του μύθου μέσα από το κείμενο και την εικόνα. Επίσης άρτιας αισθητικής. Αξίζει πραγματικά να διαβάσετε με τα παιδιά όλα τα βιβλία της σειράς. Είμαι σίγουρος πως κι εσείς θα ανακαλύψετε πράγματα που δεν γνωρίζετε και θα νιώσετε την διαχρονική γοητεία της Ελληνικής Μυθολογίας. 

 

 

 

Κλείνω με δυο βιβλία που βρίσκω από τα πιο όμορφα και ενδιαφέροντα που κυκλοφόρησαν αυτή τη χρονιά. Τα Καράβια που έπαιξαν με τη φωτιά και τα Καράβια που ταξίδεψαν την περιέργεια ( εκδόσεις Ίκαρος ) , της Μαρίας Αγγελίδου και του Αντώνη Παπαθεοδούλου, με εμπνευσμένη εικονογράφηση από τον Χρήστο Κούρτογλου, μας ταξιδεύουν πραγματικά σε έναν κόσμο που είναι ακόμη πιο μαγικός γιατί είναι αληθινός. Τα δυο βιβλία έρχονται να συμπληρώσουν μια τετραλογία που ξεκίνησε με τα Καράβια που ταξίδεψαν τη φαντασία και τα Καράβια που δεν φοβήθηκαν. 

Στα «Καράβια που έπαιξαν με τη φωτιά» ανακαλύπτουμε το πιο πιπεράτο ναυάγιο, το ποταμόπλοιο όπου κινδύνεψε να χαθεί ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς συγγραφείς, τα καράβια που κάηκαν για να μην υπάρχει οδός διαφυγής όταν έγινε η Αραβική κατάκτηση της Κρήτης, αλλά κι ένα καράβι που έζησε χιλιάδες χρόνια στο σκοτάδι… όσο για την Περιέργεια, βλέπουμε πως και γιατί βρίσκεται πίσω από τις πιο σημαντικές εξερευνήσεις και ανακαλύψεις. Γιατί ένα καράβι να χαρακτηρίζεται ως ανάποδο; Πώς γίνεται ένα αρχαίο καράβι να είναι ολοκαίνουργιο; Πώς μπορεί ένα καράβι να ταξιδέψει στο χρόνο; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα βρίσκουν τις απαντήσεις τους μέσα από εξαιρετικά κείμενα, πίσω από τα οποία κρύβεται σοβαρή ιστορική έρευνα, αλλά δεν είναι σοβαροφανή και χαρακτηρίζονται από έντονα παιγνιώδη διάθεση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ακόμη μια φορά αποδεικνύεται πως στα χέρια χαρισματικών δημιουργών η γνώση γίνεται απολύτως διασκεδαστική!   

 

 

Kostas Stoforos

 

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Κλασική λογοτεχνία τρόμου, (Μέρος Δεύτερο) γράφει ο Γιώργος Ελ. Τζιτζικάκης [Κλασικές ιστορίες τρόμου απ’ όλο τον κόσμο, Συλλογικό]

Μια συλλογή ιστοριών από μεγάλες πένες του περασμένου αιώνα και ένα μπουκέτο αφηγήσεων αλιευμένων από λαϊκές παραδόσεις του Μεξικού, της...

Close