Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Περίστροφα που

Θα δολοφονούν τους δισταγμούς και

Τις αναβολές

(από την συλλογή,

 Εποχή μου είναι η Ποίηση)

 

 

Η Ασημίνα Ξηρογιάννη δεν χρειάζεται τις συστάσεις αυτού εδώ του σημειώματος. Η ενεργή της παρουσία στα ελληνικά γράμματα επιβεβαιώνει, όχι μόνο το ταλέντο αλλά και την συνέπεια, στοιχείο αναγκαίο και προϋπόθεση της συνέχειας που ωριμάζει και πλουτίζει με αφαίρεση και έκτη αίσθηση την μυσταγωγία της γραφής. Θέατρο, ποίηση, κριτικογραφία, δοκίμιο και την ίδια στιγμή η αμέριστη συμπαράσταση στους γραφιάδες που παρελαύνουν από το Varelaki, το δημοφιλές ιστολόγιο που σήμερα μπορεί να υπερηφανεύεται πως πρότεινε μερικές από τις πιο ευαίσθητες, ποιητικές φωνές του καιρού μας.

Η Ασημίνα Ξηρογιάννη επιστρέφει στα ποιήματα, όπως κανείς γυρνά σε μια χαμένη πατρίδα. Ψιθυρίζει τα λόγια της νοσταλγίας, σηκώνει ένα προς ένα εκείνα τα υπόλευκα σεντόνια που σκεπάζουν έπιπλα και καρδιές και τραγουδά με αλλιώτικη φωνή και ψυχή απαράλλαχτη τα τρυφερά της τα τραγούδια. Το βιβλίο των Εκδόσεων Βακχικόν που ανατρέχει στο ποιητικό έργο της Ασημίνας διατυπώνει με τον πιο εύγλωττο τρόπο τον σεβασμό και τον θαυμασμό για την νεαρή ποιήτρια που τόσο έχει ευεργετήσει την νεότερη, ελληνική ποίηση.

Κοιτώ τα λεπτά, ποιητικά εργόχειρα της Cecile Davidovici. Καμωμένα από σύρμα λεπτό δίνουν ζωή στις αισθηματικές εικόνες της νεαρής δημιουργού. Αγκαλιές, ένα εφηβικό δωμάτιο, κορίτσια με θαλασσινά φορέματα και άλλα με μάτια σαν πεταλούδες άλικες, συνθέτουν τον παράξενο, τον μαγικό της κόσμο. Ένα τέτοιο έργο συνθέτουν οι συλλογές της Ασημίνας Ξηρογιάννη, τρυφερές αιτιάσεις επάνω στο σώμα το ποιητικό. Στίχοι από φόβο και από αγάπη και προφητείες και η Αίγινα με το αλλαγμένο σχήμα του φεγγαριού της δεν αφήνουν αμφιβολίες πως οι στίχοι της γεννήθηκαν από το σπάνιο ταλέντο και το σιωπηρό όραμα.

Τριγυρνώ στο αδειανό σπίτι με τα σκεπασμένα ποιήματα. Κάτω από αυτό το σεντόνι που σκεπάζει το σκρίνιο, μπορεί κανείς να μαρτυρήσει μια στροφή που ξεψυχάει. Με πνίγουν οι λυγμοί και δεν μιλώ μα δεν είναι άρνηση η σιωπή μου μονάχα σεβασμός και έρωτας για εκείνο τον ποιητικό κόσμο που ζωντανεύει. Σε μια άκρη με τα μυστικά του φυλαγμένα ο παλιός καθρέφτης μου αφηγείται την ιστορία ενός κοριτσιού. Το βλέπω μες στα δωμάτια να τριγυρνά με λευκό νυχτικό, σατέν, το κοιτάζω με τους μαύρους κύκλους των ματιών του να ζωγραφίζει ερωτηματικά μες στην νύχτα. Ετούτο το καλοκαίρι με πνίγει και εγώ που σκύβω πάνω από τα ποιήματα διαβάζω από την αρχή τον χάρτη της παλάμης σου που δείχνει όλο τον κόσμο. Τα πνεύματα περνούν από τους διαδρόμους με πελαγωμένα βλέμματα και αδειανές καρδιές, τα ποιήματα, ασημένια ξυπνούν και πετούν τριγύρω σαν να ΄ρθαν ετούτη εδώ την στιγμή στην ζωή. Είναι γραμμένα μες στο νερό και έχουν το χρώμα της θλιμμένης δόξας. Πολύ περιπλανήθηκαν μέχρι να βρουν τις σελίδες μιας ολόκληρης δεκαετίας. Τώρα, όλο απόγνωση και τρέλα, έξω και πέρα από τις παρενθέσεις που μας περιέχουν σαλεύουν σαν τις κόρες της άνοιξης μέσα από τα αρχαία νεκροταφεία, μιλώντας με φυλαχτά και αινίγματα για πράγματα μεγάλα και μικρά. Σαν το δέος του θανάτου, σαν του καιρού το δράμα και τον ρυτιδιασμένο άνδρα στις κακόφημες συνοικίες κάποιας πολιτείας. Είναι σοφά τα ποιήματα, φτερουγίζουν από χίλιους δρόμους, στα μάτια τους κρεμιέται στολίδι η αγωνία η πιο επείγουσα. Όλα θα τα αφήσω εκεί ανέγγιχτα. Θα κλείσω πίσω μου τις πόρτες, θα σφραγίσω τα παράθυρα να μην χαθούν μες στους αιθέρες τα ποιήματα. Γιατί μετά δεν θα΄χω τόπο, δεν θα ΄χω παρηγοριά και η Φρύνη που είναι πλανεύτρα του έρωτα, τα νιάτα της θα χάσει.

Επειδή είναι αιώνιο σφρίγος και εφηβεία απέραστη τα ποιήματα της Ασημίνας Ξηρογιάννη που φιλοξενούνται στις σελίδες της ποιητικής αναδρομής των εκδόσεων Βακχικόν. Μες στην φρενήρη, δεύτερη δεκαετία του ολοκαίνουριου, απαστράπτοντος αιώνα μας οι λέξεις της σχηματίζουν το σινώπιο περίγραμμα της ποίησης. Η χάρη του φτερού που το παρασέρνει ο άνεμος, ο έρωτας και ο θάνατος και όλα του κόσμου τα αντίθετα βρίσκουν το μεγάλο επιχείρημα που γυρεύουν. Η προφητεία του ανέμου από τις εκδόσεις Δωδώνη, Πληγές, Εποχή μου είναι η ποίηση, 23 μέρες, Λίγη φθορά για γούρι όλα γεννήματα των Εκδόσεων Γαβριηλίδη που γίναν πολτός πια και δεν υπάρχουν, δανείζουν το υλικό τους σε αυτήν την ανθολογία. Η Ασημίνα Ξηρογιάννη συγκεντρώνει όλα της τα υπάρχοντα στο καλαίσθητο βιβλίο των εκδόσεων Βακχικόν και δίνει το στίγμα της πορείας της μες στα ελληνικά γράμματα. Τον καιρό της αθωότητας διαδέχεται το αντίκρισμα του κόσμου για να επιστρέψουν και πάλι τα πρώτα πρόσωπα, ο ενικός ο αριθμός, ο άνεμος, ο τρόπος που κοιμάσαι, η πόλη που μοιάζει με άγγελο και με πουτάνα χαρισματική την ίδια στιγμή, το σώμα νουβέλα που διηγείται τις ιστορίες του, γραμμένες πάνω σε χείλη, λαγόνες, βλέφαρα. Ο Γιάννης Ρίτσος γράφει πως από τις απώλειες κανείς πλουτίζει και η Ασημίνα Ξηρογιάννη με αυτά ακριβώς τα υλικά ξαναλέει το πώς και το γιατί του χρόνου που ξοδεύτηκε. Απροσποίητα, ταπεινά, με μια αισθησιακή λιτότητα οι στίχοι βρίσκουν πάλι μια θέση μες στον κόσμο, άνεμος στιγμιαίος που θερμαίνει τις ζωές ετούτου του Σαββάτου.

Ποιήματα, 2009-2017 τιτλοφορείται η ανθολογία των εκδόσεων Βακχικόν που αντλεί από τις εκδόσεις της Ασημίνας Ξηρογιάννη. Συλλογές που εκδόθηκαν την προηγούμενη δεκαετία και που, όπως αναφέρει στο προλογικό της σημείωμα η Άννα Αφεντουλίδου συναντούν ξανά την Ασημίνα και παραχωρούν το υλικό της ζωής τους στο βιβλίο των εκδόσεων Βακχικόν. Η ποιήτρια δοκιμάζει να ανασύρει από τους βυθούς τις πιο αγαπημένες της πέτρες, έτσι για συντροφιά σε αυτό το πέρασμα του καιρού το ανίκητο. Εκείνα που γυρνούσαν μέχρι χθες κάλπικα στις αγορές ξαναβρίσκουν μια θέση στις σελίδες των εκδόσεων Βακχικόν. Και δεν γυρεύουν ερμηνεία, μήτε εξήγηση, γιατί είναι ουρανοί και ανάμνηση ενός κάποιου ενστίκτου, μιας παράξενης αφήγησης, μιας ξαφνιασμένης νιότης. Δεν γυρεύουν εξηγήσεις, το πώς και το γιατί έχει πνιγεί μέσα στα χρόνια. Φωτίζουν τα πράγματα που κάποτε αγάπησε η Ασημίνα και κρατούν καλά φυλαγμένα τα ένστικτα που τους χάρισαν πνοή σε έναν μακρινό κιόλας καιρό.

Η ανθολογία των ποιημάτων της Ασημίνας Ξηρογιάννη φτερουγίζει σαν γενιά που φεύγει και χάνεται. Ανάμεσά τους άφησε κάποτε η ποιήτρια το μέρισμα του σώματός της και τούτο προσδίδει στην έκδοση του Βακχικόν την σημασία ενός γεγονότος.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular