Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Όταν εκείνος ο Ισπανός κατακτητής γυρεύει στο εξωτικό λουλούδι παρηγοριά για τις απάνθρωπες πράξεις του, ξεκινά και ο μύθος της Πασιφλόρα. Εκείνου του παράξενου, ελικοφόρου ανθού, που με τους ανθούς του φτιάχνει ξυλώδεις αποικίες πλάι σε ωραίες, αρδευόμενες εκτάσεις. Το λουλούδι των Ίνκας προσωποποίησε το χριστιανικό πάθος, οι ποικίλοι χρωματισμοί του, το σταυρικό σχήμα θεμελίωσαν την μεταγενέστερη σημασία του. Πρόσθετες ιδιότητες του λουλουδιού το έκαναν ιδιαίτερο αφέψημα για την Ευρώπη που με αφετηρία τον Νέο Κόσμο πλουτίζει την εμπειρία του. Λουλούδι του πάθους, παρηγοριά στο πένθος.

Η παραπάνω σύσταση κρίθηκε πως ήταν απαραίτητη προτού το σημείωμα αυτό μιλήσει για την ποιητική συλλογή των εκδόσεων Βακχικόν, με τίτλο Πασιφλόρα, διά χειρός Μαλβίνας Ιωσηφίδου. Η συλλογή της κυρίας Ιωσηφίδου δεν συνιστά παρά συνέχεια σε μια ενεργή και παραγωγική παρουσία στα ελληνικά γράμματα. Άλλες εκδόσεις της ποιήτριας, καθώς και η ενασχόλησή της με το εργαστήρι της γραφής επιβεβαιώνουν την διόλου τυχαία παρουσία της.

Είθισται κανείς να μιλά για την ποίηση υιοθετώντας τρόπους και πόζες, εκφράσεις με αμφίβολο περιεχόμενο και ακαθόριστα νοήματα. Είθισται ακόμη ακόμη, να επιστρατεύεται η διεξοδική παρατήρηση πλήθους τεχνικών χαρακτηριστικών που αντλούν από τις αυξημένες δυνάμεις που χρειάζεται το ποίημα για να βρει την φύση του και να γίνει ποίημα, αδυνατίζοντας την πρωτογενή του ένταση. Σε αυτό το λιμάνι κάθε πλεούμενο πλευρίζει με άλλον τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη τον καιρό, τον άνεμο, την ανάγκη για ζωή και καταστροφή. Κανείς δεν πρέπει να ρωτά ένα ποίημα για τις σημασίες του. Είτε βρίσκει μια θέση εντός μας, είτε γίνεται τραγούδι και πετά ψηλότερα, είτε πάλι χάνεται στις αδιάκοπες ανθολογίες, καλά και ερμητικά βαλμένο μες στις καταδικασμένες σελίδες, δίχως να βρει ποτέ ανταπόκριση στην γλώσσα του. Ίσως το ποίημα να γυρεύει την απάντηση που ζητά απεγνωσμένα το αηδόνι στην ολονύχτια βάρδιά του. Ίσως μια αγρύπνια να είναι όσα ζητούν οι στίχοι για να πουν την ιστορία τους, ένα καλός, ανατολικός άνεμος, μια στήλη επιτύμβια, μια λαϊκή ιστορία με τέλος πικρό. Θέλει την ίδια ελευθερία να μιλήσει κανείς για ένα ποίημα. Και έτσι, φιλοδοξώντας σε μια ιστορία, ακουμπώ στα ποιήματα της Μαλβίνας Ιωσηφίδου, δείχνοντας έναν από τους δρόμους που εκείνα παίρνουν εντός μου.

Όταν επιτέλους έφθασε ο καιρός της αποξήρανσης, σε όλη την πολιτεία φάνηκαν τα συμπτώματα της εποχής. Τα παλιά θαύματα είχαν σκορπίσει, χάντρες ξύλινου κομπολογιού, που να σας τα λέω. Ανάμεσα σε όλες εκείνες τις προσευχές και τις χαμένες πόλεις, η Μ. έλαμπε σαν κόρη από λαζουρίτη. Διέθετε την σπασμένη ομορφιά του μαρτυρίου, το φουστάνι της κοσμούσαν όλα τα χρώματα της ίριδας. Το πλήθος και εγώ μαζί, περνούσαμε από μέσα της, κοπαδιαστοί κύριοι των τραπεζών, αναρχικοί, ζητιάνοι, μέθυσοι, έφηβοι μαθητές, αφοσιωμένοι σε ένα αλλιώτικο χρονικό. Η Μ. συνέχιζε τον αγώνα, συνέχιζε με όλες τις πιθανότητες εναντίον της. Μια τελευταία δεκαετία κάθε χίλια χρόνια Μ., κράτα γερά πίσω από τα πλήθη και τα ίχνη τους.

Όταν πεινά η Μ. αγγίζει το φουστάνι της με λαίμαργα χέρια. Αυτό είναι το σημάδι, ωστόσο περισσότερο έχει ανάγκη από λίγη αγάπη καθώς το 1990 τρέχει ανεξέλεγκτο στην κατηφοριά του καιρού, εξαντλώντας όλες τις πιθανότητες, φέρνοντας καταστροφές, ελπίδες, κυκλώνες, γίγαντες. Τώρα πια ξέρουμε.

Η Μ. συμβόλιζε μια ολόκληρη εποχή, έτσι μονάχα για εκείνη την στιγμή. Το πρόσωπό της βαθμιαία αποκτούσε την αποπνικτική μορφή ενός παλιού αγίου. Η τελετή του δικού της αποχαιρετισμού, χρειάζεται βλέπεις, ατμόσφαιρα Ρεμπώ, πάει να πει σκληρή πραγματικότητα, πάει να πει να σπαράξει την πραγματικότητα εντός της. Μα όλα αυτά μοιάζουν μεγάλα και σπουδαία για την Μ. Στην Πείνα της, γυρεύει μονάχα τα αποκόμματα της δικής τους απληστίας, τρώει από το στόμα τους, έρωτας και ανάγκη μαζί. Υπάρχει μαζί τους δίχως να το γνωρίζουν, έτσι που ξεχειμωνιάζει έξω από την boul Mich, μες στο Παρίσι του 1990.

Μόνον για την έξοχη σκηνογραφία, για αυτήν την στιγμή που σώζεται στην Πασιφλόρα των εκδόσεων Βακχικόν, η Μαλβίνα Ιωσηφίδου κερδίζει με την τρυφερότητα και την ειλικρίνειά της ένα ποιητικό κοινό, έτοιμο να γνωρίσει τις νέες, ποιητικές φωνές. Εκείνες που πληθαίνουν και με τις πρόζες τους διευκρινίζουν τα άκρα αυτού του κόσμου, περιεχόμενα εντός μας. Τα ποιήματα της κυρίας Ιωσηφίδου πότε πότε γίνονται κρυπτικά, απαντούν σε άλλους κώδικες και με άλλα κλειδιά ανοίγουν. Ωστόσο, ο τίτλος της συλλογής, αυτός ο ανθός του πάθους, αυτήν την συναλλαγή προϋποθέτει και απαιτεί. Το είδος της εξομολόγησης που προσδίδει στην ποίηση βαθμίδες σημασίας και επιβεβαιώνει το διαχρονικό θάρρος του δημιουργού καθώς εκτίθεται στα ρεύματα του καιρού του. Η ποιητική συλλογή των εκδόσεων Βακχικόν, με τις ερμηνείες της καλά βαλμένες στην τιτλοφορία των επιμέρους ενοτήτων της, προδίδει το εργαστήρι της δημιουργού που συμβάλλει ώστε να απεικονισθεί η εξωτική και πηγαία Πασιφλόρα, ας αφορμή και σύμβολο.

ΜΑΛΒΙΝΑ ΙΩΣΗΦΙΔΟΥ

«ΠΑΣΙΦΛΟΡΑ»

Εκδ. Βακχικόν 

*** Ο Απόστολος Θηβαίος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε στην Αθήνα οικονομικά και σήμερα εργάζεται στον τραπεζικό τομέα. Η ενασχόλησή του με τη συγγραφική δραστηριότητα ξεκίνησε το 2007. Κείμενα και ποιήματά του περιλαμβάνονται στο λογοτεχνικό περιοδικό “Νέα Σκέψη”, όπου και συμμετέχει συστηματικά. Δουλειά του έχει συμπεριληφθεί στη “Φιλολογική Πρωτοχρονιά” (εκδ. Μαυρίδη), στην ανθολογία του Συλλόγου Βιβλιόφιλων Έδεσσας, στη συλλογική ποιητική συλλογή των εκδ. “Σίλφιον” καθώς και στο “Αλμανάκ” του 2009, που οργανώθηκε και δημοσιεύθηκε από την ομάδα του “Ποιείν”. Επίσης δείγμα γραφής μπορεί κανείς να εντοπίσει σε πολλά έντυπα, ηλεκτρονικά και μη, όπως το περιοδικό “Asante” ή τους δικτυακούς χώρους της ομάδας “Ποιείν” και άλλων συγγραφικών, ηλεκτρονικών κοινοτήτων.   

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular