Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Ο τίτλος, με την αντίθεση την οποία περικλείει, δίνει επακριβώς το στίγμα του βιβλίου. Με εμφανές το στοιχείο του γκροτέσκο ο συγγραφέας επιχειρεί να φωτίσει στιγμιότυπα  από την ασυναίσθητη διαδρομή που κάνει ο ανθρώπινος νους ανάμεσα στην επιθυμία και την υπάρχουσα πραγματικότητα, την αιτία και το αποτέλεσμα, στιγμιότυπα τα οποία συνήθως μένουν στο υποσυνείδητο. Παρουσιάζει με  μοναδικό τρόπο – κάποιες φορές σκοτεινό-, στιγμές που  τοποθετούν το άτομο σε έναν άλλο κόσμο, αυτόν που δε γίνεται εύκολα αντιληπτός από τις αισθήσεις και δείχνει ακατανόητος με τους κανόνες της λογικής, ωστόσο υπάρχει, τον κρατά ο ίδιος ο άνθρωπος μέσα του ακόμα κι αν αδυνατεί να τον εξωτερικεύσει ή να τον αποκωδικοποιήσει. Όπως επισημαίνεται πολύ σωστά στο οπισθόφυλλο πρόκειται για «Δεκατρείς ιστορίες που ξεκινούν από ένα άκρως ρεαλιστικό περιβάλλον για να εξελιχθούν απρόσμενα σε κάτι εντελώς απόκοσμο και εξωπραγματικό».

«Μας περιβάλλει ένα μυστήριο, μας περιβάλλει ένα μυστήριο. Κι αυτή είναι η καλύτερη εξήγηση για κάτι που δεν μπόρεσε και ίσως ποτέ δε θα μπορέσει να εξηγηθεί», αναφέρεται στο διήγημα με τίτλο «Τζον Μίλτον» κι αυτή η φράση κατά τη γνώμη μου συνοψίζει την κεντρική ιδέα του βιβλίου.

Με άψογη δομή, έντονη δράση, απολαυστικό ύφος, κατανοητή τρέχουσα γλώσσα, ιδιαίτερο χιούμορ και τις περισσότερες φορές σε πρωτοπρόσωπη γραφή τα δεκατρία διηγήματα καταφέρνουν να αιχμαλωτίσουν τον αναγνώστη να τον βάλουν σε ασυνήθιστα μονοπάτια – κι αυτή είναι η μαγεία του εγχειρήματος-, να τον κάνουν συμμέτοχο σε όσα συμβαίνουν. Η «οικουμενικότητα» διέπει το σύνολο τους, ο χρόνος και ο χώρος δεν παίζουν ιδιαίτερο ρόλο, ακόμα και τα σύγχρονα θέματα που θίγονται παίρνουν κατά κάποιο τρόπο διαχρονικό χαρακτήρα. Οι ήρωες ακροβατούν ακριβώς σε εκείνο το λεπτό σημείο που ενώνει τη λογική με το παράλογο. Από όποια πλευρά κι αν πέσουν γνωρίζουν τελικά ότι υπάρχει η αντίπερα όχθη – κι αυτό ακριβώς είναι που μπορεί να χαρακτηρίσει τα διηγήματα, ρεαλιστικά. Μέσα από τη δική τους κατάσταση -των ηρώων- και με την εκάστοτε δική τους οπτική γωνία ο αναγνώστης παρακολουθεί γεγονότα και προβλήματα που τον έχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο απασχολήσει, συναισθήματα στα οποία δυσκολεύτηκε ή δεν τόλμησε να δώσει σχήμα και μορφή, καλείται να συμμετέχει, να εξηγήσει, να ολοκληρώσει με τον προσωπικό του τρόπο τους προβληματισμούς του συγγραφέα.  

Ο καλλιτέχνης που χρειάζεται να «σκοτώσει» τη γυναίκα του για να μεγαλουργήσει, ο ψυχίατρος που «παγιδεύεται» στα προβλήματα του ασθενούς, ο χαμένος στην ψηφιακή επικοινωνία σύγχρονος άνθρωπος, ο ανυποψίαστος για το «απόλυτο σκοτάδι», τα δυσδιάκριτα σύνορα μεταξύ κόλασης και παράδεισου στη ζωή του ατόμου που βιώνει πολλές φορές το θάνατο μέσα στην ίδια τη ζωή του, η προσωποποίηση των ενοχών ενός άντρα που συνηγόρησε στην έκτρωση του παιδιού του, η συνυπευθυνότητα στην καταστροφή του οικοσυστήματος, η ευθύνη της μητέρας για την πορεία του γιου  κι άλλα είναι τα θέματα που συναντώνται στο βιβλίο.

Ένα βιβλίο για απαιτητικούς, όπως εξάλλου όλα τα βιβλία του Βαγγέλη Γεωργάκη, ευκολοδιάβαστο ωστόσο κι από τον μέσο αναγνώστη.

Μια συλλογή δεκατριών διηγημάτων

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular