Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.
Το έγκλημα του φθινοπώρου, Άντερς ντε λα Μοτ, Εκδόσεις Κέδρος

 

Το έγκλημα του φθινοπώρου, Άντερς ντε λα Μοτ, Εκδόσεις Κέδρος

Ο συγγραφέας Άντερς ντε λα Μοτ επιστρέφει μετά το βιβλίο «Το τέλος του καλοκαιριού» (υποψήφιο για το Βραβείο Σουηδικής Ακαδημίας Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας το 2016 και έχει μεταφραστεί σε 13 γλώσσες), με το μυθιστόρημα «Το έγκλημα του φθινοπώρου». Το έργο μας έρχεται από τις Εκδόσεις Κέδρος, σε μετάφραση του Ξενοφώντα Παγκαλιά, και αποτελεί το δεύτερο σε μια σειρά μυθιστορημάτων που θα ακολουθήσουν, με ανάλογη θεματική και τοποθετημένα στο παγωμένο σκηνικό της σουηδικής περιφέρειας.

Στην υπόθεση του έργου, βρισκόμαστε χρονολογικά στο 1990 και πάλι στην περιοχή του Σκόνε, μια μικρή πόλη της σουηδικής επαρχίας, όπου μια παρέα πέντε φίλων, έχοντας μόλις τελειώσει το λύκειο (και με ορισμένους να έχουν αποφασίσει να φύγουν μακριά από την επαρχιακή ζωή), θα θελήσουν πριν αποχωριστούν για το καλοκαίρι, να κατασκηνώσουν κοντά σε μια λίμνη του Σκόνε, πλησίον ενός εγκαταλειμμένου λατομείου. Το επόμενο πρωί, ένας από τους φίλους θα βρεθεί νεκρός στη λίμνη και η αστυνομία γρήγορα θα καταλήξει πως ο θάνατός του πρόκειται για ένα τραγικό ατύχημα· η υπόθεση θα κλείσει κάπως γρήγορα (καθώς ορισμένοι εμπλεκόμενοι έφηβοι έχουν σχέση με άτομα της αστυνομίας), η οικογένεια του νεκρού πιστεύει ακράδαντα πως κάτι ύποπτο συνέβη και ο θάνατος του αγαπημένου τους δεν ήταν ατύχημα, όμως θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια μέχρι να αποκαλυφθεί τι είχε συμβεί. Κατόπιν, χρονολογικά θα μεταφερθούμε στο 2017, όπου η Άνα Βέσπερ του Τμήματος Ανθρωποκτονιών της Στοκχόλμης, θα φτάσει στην περιοχή με την κόρη της για να αντικαταστήσει τον αρχηγό της αστυνομίας που συνταξιοδοτείται, αντιμετωπίζοντας την καχυποψία και την επιθετική στάση των άλλων αστυνομικών του τόπου (για λόγους ύποπτους που ξετυλίγονται κεφάλαιο το κεφάλαιο στην πλοκή της ιστορίας). Η Βέσπερ θέλει να ξεκινήσει μια νέα ζωή για εκείνη και την κόρη της μετά τον θάνατο του συζύγου της, όμως οι σχέσεις μητέρας-κόρης είναι φλεγματικές και γρήγορα θα κληθεί από τη διαίσθησή της να σκαλίσει την υπόθεση του 1990· καθώς τα γεγονότα διαδέχονται το ένα το άλλο, θα αποκαλυφθούν μυστικά, ραδιουργίες αλλά και συμμαχίες που έχουν να κάνουν με το σύνολο της τοπικής κοινωνίας του Σκόνε.

«Φυσαλίδες. Παντού τριγύρω του. Έβγαιναν από τα ρούχα, τα μαλλιά, τη μύτη και το στόμα του σαν μικρές σφαίρες προτού εξαφανιστούν στο σκοτάδι. Ο ήχος από το χτύπημα στο νερό ακόμα στ’ αυτιά του Σίμον, ένιωθε ταλαντώσεις σε όλο το σώμα του. Το κρύο πίεζε το δέρμα του, τα αιμοφόρα αγγεία και οι πνεύμονες συρρικνώνονταν και η καρδιά χτυπούσε πιο δυνατά. Ωστόσο δεν κινήθηκε, έμεινε μετέωρος σαν μην είχε βάρος, Έκλεισε τα μάτια και άφησε να τον αγκαλιάσει το κρύο σκοτάδι»

«Το έγκλημα του φθινοπώρου» διαθέτει μια βαριά, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που είναι διάχυτη σε όλες τις σελίδες του και αυτό το αγαπήσαμε. Με αυτόν τον τρόπο, ο συγγραφέας καταφέρνει να αποτυπώσει όχι μόνο τη λιγοφώτιστη και παγωμένη σουηδική ύπαιθρο, αλλά πετυχαίνει να μεταφέρει στον αναγνώστη και τη ρίζα όλων των εγκλημάτων: Τα βαθιά μυστικά μιας κλειστής κοινωνίας. Η πλοκή του βιβλίου δομείται ανά κεφάλαιο και χρονολογικά από το 1990 στο 2017 και πάλι πίσω (όπως συνέβη και στο βιβλίο που προηγήθηκε, «Το τέλος του καλοκαιριού»), χτίζοντας έτσι τη ροή της σταδιακά. Καθ’ αυτόν τον τρόπο, διαπιστώνουμε ότι όσο χτίζονται τα σκηνικά και τα μυστικά τους, τόσο η ένταση κλιμακώνεται βαστώντας τις αποκαλύψεις για το τέλος του έργου. Και σε αυτό το έργο, ο συγγραφέας καταφέρνει να θεμελιώσει ατμοσφαιρική και ρεαλιστική δομή, με κάμποσες μπλόφες στην υπόθεση, ενώ δεν λείπουν οι δόσεις ανεβασμένης έντασης και υψηλής αδρεναλίνης.

«Τη νύχτα ονειρεύεται, για πρώτη φορά ύστερα από μήνες, ονειρεύεται ξανά. Το μικρό κλειστοφοβικό δωμάτιο του νοσοκομείου. Εκείνη στην καρέκλα, εκείνος δίπλα της στο κρεβάτι. Ο αέρας, στεγνός, μυρίζει αντισηπτικό, το φως χαμηλωμένο. Ακούγονται τα μηχανήματα, καλώδια και σωλήνες που είναι τυλιγμένα μεταξύ τους σαν σκουλήκια, και κάπου εκεί από κάτω είναι ξαπλωμένο ένα αδύναμο σώμα»

Μέσα στο βιβλίο «Το έγκλημα του φθινοπώρου» θα διαβάσεις για τα μυστικά μιας μικρής κοινωνίας, για το συμφέρον προσώπων που βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση, για συμφέροντα που δίνουν και παίρνουν, για απειλές, φόβους, χαμένες ελπίδες, ενοχές, ενδοοικογενειακά μυστικά και φλεγματικές σχέσεις. Ο συγγραφέας επιλέγει και πάλι ως κεντρική ηρωίδα του μια γυναίκα που θα φέρει τους δικούς της προσωπικούς δαίμονες στην υπόθεση, και μέσα από την προσωπικότητα και τους προβληματισμούς της, αναπτύσσει την ψυχολογική διάθεση μιας γυναίκας μόνης ενάντια σε όλους αλλά και τη δυναμική της, και την ηθική της, και τις ικανότητές της· αυτό την κάνει σάρκινη, ρεαλιστική και όχι φαιδρή ως ηρωίδα και πρωταγωνίστρια και εκτιμώ πως αποτελεί το δυνατό χαρτί του βιβλίου.

Εκείνο που καταφέρνει ο Άντερς ντε λα Μοτ για τους αναγνώστες του, συντελεί και την επιτυχία για τον ίδιο: Δεν μπερδεύεις τη γραφή του με άλλον συγγραφέα, δεν σου θυμίζει κάποιον άλλον, ενώ όταν θα διαβάσεις και τα δύο βιβλία της σειράς, θα διαπιστώσεις μέσα από σχεδόν ταυτόσημες αλλά παράλληλες φράσεις, τη συνοχή του ύφους της γραφής του και τον τρόπο που καταφέρνει να σε κερδίσει. Αυτό που κατάφερε με «Το τέλος του καλοκαιριού», το συνεχίζει και το ενισχύει με «Το έγκλημα του φθινοπώρου» και αυτό δηλώνει πως ο δημιουργός δεν επιθυμεί απλώς να γράψει μυθιστορήματα με κοινό άξονα τη σουηδική ύπαιθρο και την σκανδιναβική περιφέρεια, αλλά τα τοποθετεί τα εγκλήματά του στην περιοχή του Σκόνε, δημιουργώντας έτσι το δικό του μικρό σύμπαν, κάτι που έχει καταφέρει άριστα στα έργα του ο Στίβεν Κινγκ με το Καστλ Ροκ.

Πιο συγκεκριμένα, «Το έγκλημα του φθινοπώρου» αποτελεί περισσότερο ένα ψυχολογικό θρίλερ παρά το παραδοσιακό αστυνομικό μυθιστόρημα και αυτό θα το κάνει αγαπητό στο κοινό που θα το διαβάσει. Δεν βιάζεται να αποκαλύψει τα μυστικά του και προσφέρει το φινάλε του με την ανάλογη ανατροπή, ενώ τα μικρά σε έκταση κεφάλαια δεν σε αφήνουν να το παρατήσεις, γραπώνοντας το ενδιαφέρον σου μέχρι τη λύση του μυστηρίου. Η αγωνία είναι παρούσα και αρκετά από τα μυστικά της πλοκής απαντώνται σε επόμενα κεφάλαια, διατηρώντας τη δράση άνευ φρικτών και γραφικών σκηνών, με τις ανατροπές του έργου να είναι άξιες, με το σασπένς κοφτερό και ποντάροντας στις καλά δομημένες προσωπικότητες των ηρώων που θα πετύχουν στόχο στην ταύτισή τους με τον αναγνώστη. Εκ κατακλείδι, πιστεύω ότι θα ικανοποιήσει τόσο τους φαν της σκανδιναβικής αστυνομικής λογοτεχνίας, μα και εκείνους που γυρεύουν να διαβάσουν ένα άξιο ψυχολογικό θρίλερ. Προσωπικά με κέρδισε αναγνωστικά και ανυπομονώ για επόμενα της σειράς που έρχονται από τις εκδόσεις Κέδρος.

Διαβάστε το υπό τους ήχους του και τον ομώνυμο δίσκο των «Genesis» του 1983.

Το έγκλημα του φθινοπώρου, Άντερς ντε λα Μοτ, Εκδόσεις Κέδρος

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular