Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Το ράγισμα, Ευγενία Μακαριάδη, Eκδόσεις Βακχικόν 

“Τα μάτια μου κλειστά, στριφογυρίζουν στο σκοτάδι. Οι αισθήσεις μου ένα σύμπλεγμα που ασφυκτιά. Άγρια κύματα με χτυπούν στο πρόσωπο συμπαρασύροντας και πολλούς άλλους. Οι φωνές τους ανάκατες με το βουητό του ποταμού. Τα μάτια μου τη βλέπουν σε μεγάλη απόσταση”.

Διηγήματα υπερρεαλιστικά ή διηγήματα που ανήκουν στον χώρο του μαγικού ρεαλισμού περιλαμβάνει το εν λόγω απάνθισμα διηγημάτων της Ευγενίας Μακαριάδη. Η συγγραφέας έχει διακριθεί σε διαγωνισμό διηγήματος και διηγήματά της έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς σε τοπικές εφημερίδες και διαδικτυακά περιοδικά. Έχει εκδώσει όμως και ένα μυθιστόρημα το Μύριαμ και Χάννα (εκδ. Λιβάνη, 2001).

Τα διηγήματα που περιλαμβάνονται στη συλλογή με τίτλο “Το ράγισμα” είναι διηγήματα προερχόμενα κατευθείαν από τον πλούσιο εσωτερικό κόσμο της συγγραφέως. Πρόκειται για διηγήματα που ρίχνουν το βάρος στα συναισθήματα και την έκφρασή τους, διηγήματα περιγραφικά και λεπτομερή, μα συνάμα και αμφίσημα και αντιφατικά. Ο αναγνώστης δεν θα πιάσει μεμιάς το νόημά τους, καθώς πρόκειται για αναγνώσματα που θα τον βάλουν σε σκέψη.

Κάποια αποτελούν ένα είδος βιογραφίας-όχι της συγγραφέως, αλλά κάποιων φανταστικών ηρώων. Άλλα αναφέρονται στον βίο μιας μοναχικής γυναίκας, σε αναμνήσεις των παιδικών μας χρόνων, ή αποτελούν απανθίσματα σκέψεων ποικίλων. Περιλαμβάνονται ακόμη ιδιαίτερες οικογενειακές ιστορίες ή ταξίδια με πλοίο. Όλα πάντως περιέχουν αρκετά κρυμμένα νοήματα.

Αξίζουν αναφοράς δύο από τα διηγήματα που συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο και αγγίζουν τα αμφιλεγόμενο θέμα της ευθανασίας, στα οποία η συγγραφέας παρουσιάζει εντέχνως τις απόψεις όλων των πλευρών. Το δυστοπικό διήγημα “Πλημμυρικά φαινόμενα” χρήζει επίσης ιδιαίτερης μνείας, όπως και το αλληγορικό “Ζεστή σοκολάτα” και το “Πρίμα μπαλαρίνα“, το οποίο περιέχει αναφορές στη σημερινή πανδημία.

Στην αρχή τα περισσότερα ξεκινούν με μία ρεαλιστική εικόνα, η οποία όμως γρήγορα εξελίσσεται σε ουτοπία. Στην ουσία, λοιπόν, τίποτε από όσα περιλαμβάνονται στα διηγήματα δεν υπήρξε ποτέ, ούτε θα υπάρξει ποτέ στ’ αλήθεια, καθώς όλα είναι συγκερασμός φαντασίας και πραγματικότητας. Οι αφηγηματικές τεχνικές της συγγραφέως είναι ιδιαίτερες και περιλαμβάνουν, εκτός από τα συνηθισμένα, επιπλέον συνθέσεις σαν ελεύθερο ποίημα αλλά και ημερολογιακές καταγραφές και φωτογραφικά στιγμιότυπα.

Οι θεματικές, η γραφή και τα πρόσωπα ποικίλουν, με τα τελευταία να περιλαμβάνουν αφηγήσεις σε πρώτο, δεύτερο, αλλά και τρίτο ενικό. Η γραφή είναι πυκνή και το λεξιλόγιο πλούσιο. Πάντως πρόκειται για γραφή που συνδυάζει πολλά ετερόκλητα στοιχεία.

Είκοσι έξι διηγήματα καταγραφής των σκέψεων της συγγραφέως, είκοσι έξι διηγήματα που δεν περιέχουν μία εμφανή και ευδιάκριτη υπόθεση με αρχή, μέση και τέλος, περιμένουν τους αναγνώστες να αποκρυπτογραφήσουν τα κρυφά νοήματά τους στη συλλογή της Ευγενίας Μακαριάδη.

“Αγαπήσαμε τον έρωτα, τον πόνο κι εγώ ιδιαίτερα την αφοσίωσή της σε μένα μέχρις εσχάτων, αφού, είκοσι μέρες τώρα, ξαπλωμένος στην αναπαυτική μου μπερζέρα είμαι νεκρός και εκείνη χωμένη στην αγκαλιά μου”.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular