Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

 

Το τέλος του καλοκαιριού, Άντερς ντε λα Μοτ, Εκδόσεις Κέδρος

 

Το αστυνομικό μυθιστόρημα «Το τέλος του καλοκαιριού» του Άντερς ντε λα Μοτ, ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Σουηδικής Ακαδημίας Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας το 2016 και έχει μεταφραστεί σε 13 γλώσσες. Μας έρχεται από τις εκδόσεις Κέδρος, σε μετάφραση του Ξενοφώντα Παγκαλιά και αποτελεί το πρώτο από μια σειρά μυθιστορημάτων του συγγραφέα που θα ακολουθήσουν, με ανάλογο θέμα και τοποθετημένα στη σουηδική περιφέρεια εκτός των μεγάλων πόλεων και αστικών κέντρων.

Στην υπόθεση του έργου, βρισκόμαστε στο Σκόνε, μια μικρή πόλη της σουηδικής επαρχίας, όπου μια καλοκαιρινή νύχτα του 1983, ο μικρός Μπίλι Νίλσον θα εξαφανιστεί από το αγρόκτημα της οικογένειάς του, αφήνοντας πίσω του ως μοναδικό ίχνος ένα παπούτσι. Οι προσπάθειες της αστυνομίας (με σημαντικότερο χαρακτήρα, τον αρχηγό της τοπικής αστυνομίας Μόνσον, που έχει πάρει προσωπικά την υπόθεση της ανεύρεσης του μικρού Μπίλι), και με τη βοήθεια ολόκληρης της κοινότητας, ο εντοπισμός του χαμένου παιδιού δεν επιτυγχάνεται. Οι φήμες για απαγωγή, δολοφονία ή αντεκδίκηση, οργιάζουν (με βασικό ύποπτο τον Τόμι Ρουτ, έναν σκληροτράχηλο κυνηγό που έχει διαφορές με τον θείο του Μπίλι, τον Χάραλντ Άρονσον). Είκοσι χρόνια μετά, η Βέρα, αδελφή του εξαφανισμένου Μπίλι, έχοντας αλλάξει επώνυμο, εργάζεται ως ψυχοθεραπεύτρια στη Στοκχόλμη και διατηρεί τα δικά της θέματα που έχουν να κάνουν με διαχείριση θυμού, στρες, κρίσεις πανικού και τη θλίψη της (γεγονότα που την καθιστούν υπό την επίβλεψη των προϊσταμένων της). Μια μέρα, ένας νεαρός με το όνομα Ίσακ, εμφανίζεται επιθυμώντας να συμμετάσχει στην ομάδα θεραπείας όπου η Βέρα συντονίζει. Η ιστορία που μοιράζεται με την ομάδα, μοιάζει ανατριχιαστικά με εκείνη της οικογένειας Νίλσον και αναστατώνει τη Βέρα. Με κίνδυνο να ξυπνήσει παλιούς δαίμονες και την ισορροπία που με δυσκολία κατάφερε να έχει στη ζωή της, αναζητά τον αστυνομικό πλέον αδελφό της Ματίας και επιστρέφει στο πατρικό της στο Σκόνε για να δει το πατέρα της ‘Εμπε, γυρεύοντας απαντήσεις (από τον θείο της Χάραλντ, από τον συνταξιούχο πλέον Μόνσον κ.α.) που θα τη φέρουν αντιμέτωπη με την πικρή και σκληρή αλήθεια σχετικά με τη νύχτα εξαφάνισης του Μπίλι.

«Τι γίνεται όταν έχεις κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσες αλλά, παρ’ όλα αυτά, έχεις αποτύχει; Αν δεν καταφέρνεις να τραβήξεις μια μολυβιά πάνω σε όλα, αλλά παραμένεις προσκολλημένος σε κάτι ή σε κάποιον τόσο πολύ, και, ταυτόχρονα, αυτό είναι το μόνο που σε κρατάει στην επιφάνεια;»

«Το τέλος του καλοκαιριού» μέχρι τη μέση του κινείται ανά κεφάλαιο στο 1983, οπότε και λαμβάνει χώρα η εξαφάνιση του μικρού Μπίλι και στήνεται η επιχείρηση για την ανεύρεσή του, και στο σήμερα με τη Βέρα να έρχεται αντιμέτωπη με τα νέα στοιχεία. Από τη μέση του έργου και ύστερα, η ροή συνεχίζει στο παρόν, ενώ σε όλη την έκτασή του, εμβόλιμα τοποθετούνται και ορισμένα μηνύματα (άλλα ρομαντικά και άλλα εκδικητικής φύσεως), γραμμένα από κάποια γυναίκα, της οποίας η ταυτότητα δεν αποκαλύπτεται παρά στο τέλος του έργου. Το έργο διαθέτει ατμοσφαιρική και ρεαλιστική δομή, με κάμποσες μπλόφες στην υπόθεσή του, ενώ δεν λείπουν οι δόσεις ανεβασμένης έντασης και υψηλής αδρεναλίνης. Μέσα του θα διαβάσεις για τα μυστικά μιας μικρής κοινωνίας, για το συμφέρον προσώπων που βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση, για συμφέροντα, για χαμένες ελπίδες, ενοχές, ενδοοικογενειακά μυστικά και φλεγματικές σχέσεις. Τολμώ να πω δε, ότι ο ντε λα Μοτ, έχει καταφέρει να αποτυπώσει άριστα την κάπως ψυχρή συναισθηματική φύση των σκανδιναβών, τις παγωμένες μεταξύ τους κοινωνικές σχέσεις, και το ψυχρό κοινωνικό περιβάλλον που τείνει προς το συμφέρον και ενίοτε την παραίτηση-αποδοχή των όποιων ενοχών ενός εγκλήματος.

«Είχε νιώσει τη θλίψη του από μακριά, μπορούσε να την καταλάβει από την πόρτα, ίσως και από την άλλη πλευρά της μάντρας. Δεν επηρεάζεται ιδιαίτερα, όμως, γιατί η θλίψη του είναι και δική της. Ο μπαμπάς έχει αφήσει τη θλίψη να γίνει όλη του η ύπαρξη. Την τοποθέτησε πίσω από τις μάντρες του κήπου όπου τη φροντίζει τρυφερά και προσεκτικά με τον ίδιο τρόπο όπως τις τριανταφυλλιές. Εκείνη προτιμά τη θλίψη των άλλων»

«Το τέλος του καλοκαιριού» προσφέρει το φινάλε του με την ανάλογη ανατροπή και οι τελευταίες πενήντα σελίδες τρέχουν, όμως για τους πιο μυημένους στα ψυχολογικά θρίλερ, η λύση του μυστηρίου θα έρθει νωρίτερα, ενώ ίσως η αποκάλυψη του μυστηρίου να φανεί αρκετά «βολική» ως προς τη μη διερεύνησή της από την αστυνομία –ας μην αναφέρω περισσότερα για να μην υπάρξουν spoilers. Οι κοφτές προτάσεις και τα μικρά σε έκταση κεφάλαια που έχει στήσει ο συγγραφέας, δεν σε αφήνουν ανικανοποίητο και προσφέρουν χαραμάδες αγωνίας και μυστικών που υπόσχονται να απαντηθούν σε επόμενα κεφάλαια (και το καταφέρνουν) και αυτό συστήνει την επιτυχία του έργου. Η δράση του είναι μεν χαμηλής ταχύτητας καθώς οι ήρωες του έργου δεν έχουν πολλές εκρήξεις και οι συγκρούσεις δεν είναι πολλές, όμως οι προσωπικότητές τους είναι δομημένες και επέρχεται η ταύτιση του αναγνώστη με το θέμα –κυρίως στα σημεία όπου τα τραύματα των ηρώων είναι εμφανέστερα μέσα από τη μελαγχολική χροιά του έργου. Εν κατακλείδι, πιστεύω ότι θα ικανοποιήσει του φαν της σκανδιναβικής αστυνομικής λογοτεχνίας, παρά το γεγονός πως αποτελεί λιγότερο αστυνομικό μυθιστόρημα και περισσότερο ψυχολογικό θρίλερ. Οι ανατροπές του έργου είναι άξιες, η υπόθεση καταφέρνει να διατηρήσει το σασπένς ως το τέλος, το κλίμα σε πολλές περιπτώσεις γίνεται κλειστοφοβικό και αυτό είναι που κάνει «Το τέλος του καλοκαιριού» επιτυχημένο ανά τον κόσμο. Προσωπικά με κέρδισε αναγνωστικά και ανυπομονώ για επόμενα της σειράς που έρχονται από τις εκδόσεις Κέδρος.

 

Διαβάστε το υπό τους ήχους του και τον δίσκο

Βιογραφικό: Ο Άντερς ντε λα Μοτ είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους Σουηδούς συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας. Γεννήθηκε το 1971 και υπήρξε αξιωματικός της σουηδικής αστυνομίας για οκτώ χρόνια. Εργάστηκε για επτά έτη ως διευθυντής ασφαλείας εταιρίας ηλεκτρονικών υπολογιστών. Τα τελευταία χρόνια έχει αφοσιωθεί στο γράψιμο. Τα βιβλία του έχουν πουλήσει δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα και έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular