Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

***Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη***

Σε Θολά Νερά, Χρύσα Φάντη, Εκδόσεις Σμίλη  

[…] Είναι ένα αγόρι κοντοκουρεμένο, με χαλκά στη μύτη και απαλό χνούδι αντί για μουστάκι. Όπως και το σκυλί, έτσι κι αυτό γυρίζει γύρω από το κορίτσι, πιστεύει ότι το κορίτσι είναι ένα διπλωμένο χαρτί, ίδιο με όλων των κοριτσιών όταν πρόκειται για τη χούφτα του. Το φαντάζεται υγρό στην τσάκιση, ποντάρει σ’ αυτή τη λαχταριστή μελωμένη ρωγμή, ίσως όμως χωρίς τη σωστή διαχείριση ν’ αποδειχτεί έδαφος εχθρικό και άνυδρο.

«Τα ρούχα σου θέλουν σιδέρωμα», λέει στο κορίτσι και του δείχνει με το δάχτυλο το σημείο της τσάκισης. Αλλά η Μίκρα έχει ήδη βγάλει το πανωφόρι, κι αυτό που της λέει το αγόρι μοιάζει με απειλή. Το αγόρι συνεχίζει την προσπάθεια να πιάσει επαφή μαζί της, ενώ στο μυαλό του καταστρώνει διάφορα. Υπάρχουν πράγματα πάνω της που του ξυπνάνε επιθυμίες από αλάτι και χώμα, του θυμίζουν στάχυα και μικρές θημωνιές μέσα σε θερισμένα χωράφια. Αλλά δεν πτοείται. Τα θερισμένα χωράφια και οι θημωνιές δίνουν ύπνο καλό στους οδοιπόρους και στους τσιγγάνους. Τους κατατρώνε και τους χαρίζουν δύναμη. Μισοκρυμμένο πίσω από μάντρες, εισόδους κτιρίων, παγκάκια, θάμνους και κάδους απορριμμάτων, καταγράφει τις ώρες και τις κινήσεις της, αλλά γι’ αυτόν  πιο συναρπαστική είναι η στιγμή που η Μίκρα ξυπνά, παίρνει το πλαστικό μπιτόνι και κατευθύνεται προς τη βρύση.

Μια άλλη εικόνα που επίσης τον σαγηνεύει είναι τα βράδια, με τη φωτιά να ρίχνει μαύρες γραμμές πάνω της. Το σκυλί οσμίζεται τις διαθέσεις του, στην αρχή αγριεύεται και, με ορθωμένη την ουρά, κοιτά μέσ’ από τις αδύναμες φλόγες που τρεμοπαίζουν στο άνοιγμα. Σχηματίζει έναν κύκλο γύρω του, πλησιάζει κι άλλο, αλλά στη συνέχεια, αντί να του δείξει τα δόντια, κατεβάζει την ουρά. Η ουρά, χαλαρή, πάει κι έρχεται. Το αγόρι χαϊδεύει το μουσούδι του σκύλου, δεν φοβάται πλέον μην προδοθεί. Είναι ένα αγόρι εξαιρετικά αδύνατο, δεν είναι σαν κι αυτόν που η Μίκρα νυχθημερόν ονειρεύεται και νυχθημερόν αποστρέφεται, δεν είναι όπως ο Διάδοχος, παρόλο που πιθανότατα ό,τι κάνει το κάνει κατ’ εντολή του.

Το αγόρι είναι ένας τραγουδοποιός που παριστάνει τον διασκεδαστή. Σηκώνεται ξαφνικά όρθιο και αρχίζει τα πέρα δώθε, σέρνοντας τα παπούτσια του, σαν να κόβει βόλτες πάνω σε άμμο. Το κορίτσι κοιτά το αγόρι για ένα ολόκληρο δευτερόλεπτο και ξαναμπαίνει στον αγωγό. Ο σκύλος όχι. Προτιμά να παραμείνει φρουρός στην είσοδο. Άλλωστε, αυτός είναι ο προορισμός ενός σκύλου. Η Μίκρα μένει ασάλευτη. Τα μάτια της μαρτυρούν φουσκοθαλασσιά. «Είσαι ένας ψεύτης. Γιατί να σ’ εμπιστευτώ;» λέει στο αγόρι, που τραγουδά ακόμη πιο δυνατά, για να ξεχάσει τις ομοβροντίες των λέξεων που σκάνε γύρω του. Ξεθαρρεμένο, δίνει στο τραγούδι τα ρέστα του, ξέρει πως, αν εκπληρώσει το χρέος του προς τον άνθρωπο που του δίνει τις εντολές, ο Άρχοντας θ’ ανοίξει την πόρτα στον Καλλιτέχνη. Και ο Καλλιτέχνης, με τη σειρά του, θα πιάσει το νόημα και θα του ανοίξει την πόρτα της Συντεχνίας. Τότε, η ζωή του αγοριού θα περάσει σε άλλο επίπεδο. Ένα πεδίο πιο ελεύθερο και ανώτερο. Θα είναι σαν να έχει κι αυτό ανεβεί έναν λόφο, ίδιο με τον λόφο του Καλλιτέχνη. Έναν λόφο ίδιο μ’ εκείνον της Συντεχνίας.

Από έναν τέτοιο λόφο θα μπορεί να έχει πιο ολοκληρωμένη εικόνα της τέχνης του και όλων όσοι κινούνται γύρω της. Θα εξουσιάζει ψυχές και θα διαφεντεύει διάφορα, συμπεριλαμβανομένων και των σπιτιών, των δρόμων, των υπερώων και των υπογείων, του κέντρου και του περιθωρίου τούτης της πόλης, και ίσως και κάποιων άλλων που, στο μεταξύ, θα γνωρίσει. Από ένα τέτοιο ύψωμα, θα είναι κύριος πολλών κοριτσιών και θα έχει απ’ αυτά τα καλύτερα. Ο λόφος Παράνοια, για παράδειγμα −ο υψηλότερος όλων−, είναι εφοδιασμένος με πολλά απ’ αυτά τα έπαθλα που κάνουν τον άντρα ευτυχή και τους άλλους πρόθυμους να παραδεχτούν την αξία του.                                                                                                                                                        ***Απόσπασμα από το διήγημα «Χρυσόσκονη», της συλλογής ”Σε Θολά Νερά”, Χρύσα Φάντη, Εκδόσεις Σμίλη 2021

Στα δεκατρία διηγήματα που συγκροτούν τα Θολά νερά, νέοι άνθρωποι ψάχνουν την τύχη τους και μεσήλικες προσπαθούν να απεγκλωβιστούν από τις καθημερινές τους συνήθειες και το ερωτικό και οικογενειακό παρελθόν τους. Ακροβατώντας ανάμεσα στο ψυχογράφημα και στην παραμυθία, ένας τουριστικός ατζέντης πραγματοποιεί το πιο ομιχλώδες ταξίδι του, ένας άντρας χτυπημένος από ανίατη ασθένεια ανακαλεί παλιές εμπειρίες, ένας επιμελητής λογοτεχνικών κειμένων, καταπονημένος από την εργασία του, οραματίζεται τη φυγή του, ένας δάσκαλος, επιστρέφοντας στον γενέθλιο τόπο του, βρίσκεται αντιμέτωπος με την ιστορία του, τη στιγμή που ένας σχολικός επιθεωρητής, εν μέσω μιας πανδημίας, περιπλανιέται αέναα σε μια ανοίκεια πόλη. Κάποιος που κατονομάζεται μόνο με το αρχικό του θα προσπαθήσει να περιγράψει έναν έφηβο, ενώ ο ίδιος ο έφηβος, με τη σοφή του αφέλεια, προτιμά να επικεντρωθεί στη γνωριμία του με έναν μυστηριώδη τύπο, κάτι μεταξύ μαφιόζου και δασκάλου, Ηρακλή και Χουντίνι. Με βλέμμα λοξό και μέσα σε μιαν ατμόσφαιρα που, παρά τις ρεαλιστικές και λυρικές της αποτυπώσεις, παραμένει σκοτεινή, ρευστή και ασαφής, ένας ποιητής θα αποκαλύψει σε έναν ομότεχνό του την αλήθεια του, ενώ μια ηρωίδα υπό διαμόρφωση, μετά τον ασθματικό της μονόλογο, θα δώσει τη σκυτάλη σε ένα πλάσμα ανώνυμο. Τέλος, το ταξίδι μιας κόρης και η φανταστική απεύθυνση ενός γιου προς την υπέργηρο μάνα του θα προετοιμάσουν το έδαφος για την αποκαλυπτική περιγραφή ενός ερωτικού τριγώνου (μίμηση ύφους και ελάχιστος φόρος τιμής στο έργο του Γ. Χειμωνά).

Η Χρύσα Φάντη σπούδασε νομικά και παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Στον χώρο της λογοτεχνίας εμφανίστηκε το 2002, και μέχρι σήμερα έχει εκδώσει τη συλλογή διηγημάτων Το δόντι του λύκου (Πατάκης, 2007) και το μυθιστόρημα Η ιστορία της Σ. (Γαβριηλίδης, 2016), ενώ έχει συμμετάσχει στον συλλογικό τόμο Hotel Μετανάστευση (Πατάκης, 2007). Έργα της έχουν συμπεριληφθεί στην περιοδική ανθολογία πεζού και ποιητικού λόγου diPgeneration (Μανδραγόρας, 2017, 2018) και κείμενά της δημοσιεύονται τακτικά στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular