Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

***Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη***

«Νόρα: Το σπίτι της κούκλας» του H. Ibsen σε

μετάφραση – σκηνοθεσία: Πέτρου Νάκου

κάθε Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 20:00

στο θέατρο Altera Pars

κριτική από τον ποιητή, θεατρολόγο και μεταφρασιολόγο Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Τα κλασικά κείμενα μάς εκπλήσσουν πάντα γιατί είναι «ανοικτά» με χαίνουσες τις πληγές των ανυπέρβλητων δημιουργών τους. Μετά την αριστουργηματική παράσταση τού θεάτρου Πορεία όπου δίνει ρέστα στον επώνυμο ρόλο η μεγάλη δραματική ηθοποιός ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, είδαμε και την πρόσφατα ανεβασμένη παράσταση στο θέατρο Altera Pars, επί της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου (μετρό Κεραμεικός, στάση των λεωφορείων «Λαΐς»).

Δεν θα προβώ σε άμεση σύγκριση των δύο παραστάσεων, όμως οι συγκρίσεις είναι πάντα αναπόφευκτες για τον επαρκή θεατή. Θα εξετάσω την εν θέματι παράσταση αυτή καθ’ εαυτή.

Ξεκινώ από τους ισότιμους δευτεραγωνιστικούς ρόλους, όπου ευτύχησαν να έχουν την ΤΕΛΕΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗ. Τρεις καρατερίστες ηθοποιοί με εμπειρία, σκηνική εντιμότητα, πλήρη έλεγχο των εκφραστικών τους μέσων, απόλυτη αληθοφάνεια, έδωσαν έναν αέρα αστυνομικού αφηγήματος στο πασίγνωστο δραματούργημα που τάραξε τα θεατρικά νερά τού εικοστού αιώνα.

Χριστίνα Λίντε: η υπέροχη Άντα Κουγιά, που μας μετέφερε με το εκφραστικό της σώμα και το ακόμα περισσότερο εκφραστικό της πρόσωπο στις μεγάλες στιγμές τού ασπρόμαυρου κινηματογράφου. Τι ταλαντούχα ηθοποιός. Μπορεί να μεταποιήσει και τους πλέον τετριμμένους ρόλους και να τους υποδυθεί σαν πρωταγωνιστικούς. Αυτό είναι θεατρική τέχνη!!!

Ανατριχιαστικός σαν Όσβαλντ από τους περίφημους «Βρικόλακες» ο Δημήτρης Αγοράς, συμπλήρωνε το «ιψενικό τρίγωνο» με αγαστή διακριτικότητα.

Αδέκαστα τρυφεροί οι Νιλς Κρόγκσταντ (διπλή διανομή): Δημήτρης Δρακόπουλος, Σάκης Σιούτης

Αλλά αυτή που περιφερόταν και πριν την παράσταση με απόλυτη φυσικότητα και αέρα οικονόμου-παδιαγωγού ήταν η κινηματογραφικότατη Σοφία Παναγιωτάκη (ως Άννα).

Και περνάμε στο πρωταγωνιστικό ζεύγος:

Ο Πέτρος Νάκος μετέφρασε, σκηνοθέτησε κι έπαιξε σαν βέρος Σιτσιλιάνος ένα μεσογειακό «αστικό δράμα» (κάτι σαν την «Φιλουμένα Μαρτουράνο» τού Εντουάρντο ντε Φιλίππο – ο Πιραντέλλο – δυστυχώς – δεν συμμετείχε στην διακειμενική αυτή μετά-μετά-νεωτερικότητα, αν και ο Κοβάλσκι τού Μάρλον Μπράντο από το «Λεωφορείον ο Πόθος» θα εύρισκε κοινά στοιχεία στους υποκριτικούς κώδικες που χρησιμοποίησε ο ιδιαίτερα εκφραστικός, εκδηλωτικός, πατριαρχικός και πατερναλιστικός και φαλλοκράτης Τόρβαλντ Χέλμερ, που πείθει κυρίως στις εκρηκτικές εξωστρεφείς στιγμές του).

Αντιθέτως, η πρωταγωνίστρια Αγγελική Κοντού, παρ’ όλο που μας έκρυβε διαρκώς και μας στερούσε το υπέροχο βλέμμα της (που θυμίζει την Γκρέτα Γκάρμπο και την Τζένη Καρέζη), έπαιξε λίγο πολύ ρεαλιστικά (στα ίχνη τού ACTORS Studio), εκτός από την καταληκτική σκηνή που ανέστησε την Μάρθα Βούρτση και πλημμύρισε τα πανέμορφα κοκκινισμένα μάτια της περιττά δάκρυα (επαληθεύοντας το «παράδοξο τού Diderot» στην πλήρη εξ αντιθέτου εφαρμογή του).

ΉΤΑΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΑΣΕΤΕ ΜΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΣΚΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ, ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΑΛΛΑ ΥΠΟΔΗΛΩΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΓΚΑΘΑ ΚΡΙΣΤΗ ΜΕΤΑΦΕΡΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΙΤΑΛΙΚΟ ΝΟΤΟ… ΆΘΛΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΥΣ, ΓΙΑ ΈΝΑ ΤΟΣΟ ΚΟΛΟΣΣΙΑΙΟ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΗΜΑ!!! Το θέατρο θέλει κι αυτό τον …κινέζο-γερμανό-πελασγό του…

Ενθουσιασμένος ο Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας.

Λίγα λόγια το έργο:

Η Νόρα και ο Τόρβαλντ αγαπιούνται, ή μάλλον έτσι πιστεύουν. Πόσο αληθινή όμως είναι μια αγάπη φορτωμένη τα συναισθηματικά βαρίδια και τις επιτελέσεις των έμφυλων ρόλων που έχουν μπολιαστεί στο βαθύ πυρήνα του ψυχισμού τους; Πόσο ουσιαστική μπορεί να είναι μια αγάπη χωρίς σεβασμό και βαθιά γνώση του “άλλου”; Και πόσο γερά μπορεί να ‘ναι τελικά τα θεμέλια ενός “Κουκλόσπιτου” στηριγμένου σε ψέματα, υπεκφυγές και αυταπάτες;

O κόσμος της Νόρας είναι προστατευμένος κάτω από ένα αστραφτερό κάλυμμα με πολλή χρυσόσκονη και λίγη ουσία. Κι όμως υπάρχουν ενδείξεις ότι κάτι σκοτεινό κρύβεται κάτω από το επίχρισμα της ανεμελιάς της. Αυτό που ξεκινά σαν οικογενειακό δράμα γρήγορα αποκαλύπτεται πως είναι ένα θρίλερ ζωής και θανάτου, που αποτυπώνει έξοχα τα πιο σύνθετα και στριφνά κομμάτια της ανθρώπινης ύπαρξης, χωρίς να αποδίδει εύκολες ταμπέλες σε καλούς και κακούς, θύτες και θύματα και χωρίς να υποδεικνύει εμφανείς δρόμους διαφυγής. Η ιστορία της Νόρας μοναδικά συναρπαστική, προσφέρει μια αγωνιώδη κλιμάκωση που έχει τη δύναμη να αιχμαλωτίζει τον ψυχισμό μας σχεδόν ενάμιση αιώνα μετά. Το “Κουκλόσπιτο” ταξιδεύει στη σκηνή με την ίδια ορμητικότητα, την ίδια αποκαλυπτική, ενοχλητική Αλήθεια και ασυναγώνιστη γοητεία, σα να υπερίπταται πάνω από τις χώρες και τις εποχές, στοχεύοντας στο επίκεντρο του ανθρώπινου πάθους και υπενθυμίζοντάς μας πως για να συμβεί το “θαύμα” της πραγματικής ένωσης δύο ανθρώπων δεν αρκεί μόνο η πίστη, αλλά χρειάζεται πολλή κι επίπονη “δουλειά” με τον εαυτό και τον άλλον.

Η υπόθεση:

Παραμονή Χριστουγέννων στο ευτυχισμένο σπίτι του Τόρβαλντ και της Νόρας Χέλμερ, που διανύουν την πιο ανέμελη περίοδο της ζωής τους. Δώρα για τα παιδιά, ετοιμασίες για το γιορτινό δείπνο. Χαρά, ασφάλεια και θαλπωρή. Δεν θα αργήσουν όμως να εμφανιστούν οι πρώτες ρωγμές στην επιφάνεια της ευτυχίας τους, καθώς ο εκβιασμός, τα ψέματα και τα ερωτικά τρίγωνα αποσαθρώνουν τα θεμέλια του σπιτικού τους, οδηγώντας σε συμπεράσματα σοκαριστικά για κάθε σχέση και εποχή.

Η ταυτότητα της παράστασης

 

«Νόρα: Το σπίτι της κούκλας»:

Συγγραφέας: H. Ibsen

Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος

Σκηνικά: Ohm David

Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα

Σχεδιασμός Φωτισμών: Πέτρος Νάκος

Μουσική επιμέλεια: Αγγελική Κοντού – Πέτρος Νάκος

Επιμέλεια Κίνησης: Ελβίρα Μπαρτζώκα

Δραματουργική επεξεργασία: Mίνα Χειμώνα

Επεξεργασία ήχων: Iωσήφ Τοπαλιάν

Βοηθός Παραγωγής: Διονύσης Μανιώτης

Κομμώσεις: Κωνσταντίνος Σαββάκης

Φωτογραφίες: Ελπίδα Μουμουλίδου

Trailer: Στέφανος Κοσμίδης

Γραφιστική επιμέλεια: Γιώργος Παπαδόπουλος

Επικοινωνία: Ράνια Παπαδοπούλου

Παίζουν οι:

Νόρα: Αγγελική Κοντού

Τόρβαλντ Χέλμερ: Πέτρος Νάκος

Χριστίνα Λίντε: Άντα Κουγιά

Νιλς Κρόγκσταντ (διπλή διανομή): Δημήτρης Δρακόπουλος, Σάκης Σιούτης

Γιατρός Ρανκ: Δημήτρης Αγοράς

Άννα: Σοφία Παναγιωτάκη

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Σάββατο στις 21.00

Κυριακή στις 20.00

Διάρκεια Παράστασης: 120’

 

Εισιτήρια

Τιμές Εισιτηρίων: 16 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητικό), 10 ευρώ (ομαδικά, άνω των 10 ατόμων), 8 ευρώ (ΑΜΕΑ/Ανέργων/Ατέλειες )

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/nora-to-spiti-tis-kouklas/

Κρατήσεις θέσεων γίνονται και στο ταμείο του θεάτρου: τηλ. 210 34 10 011

Η παράσταση πραγματοποιείται με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

Θέατρο Altera Pars

Mεγ. Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός

Τ. 2103410011

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular