Το πορτρέτο του…φαίνεσθαι, κατά τον Όσκαρ Ουάιλντ, της Εύας Κάκια

By  |  0 Comments

Ανέκαθεν ο άνθρωπος ως κομμάτι της εκάστοτε κοινωνίας, έπεφτε στη παγίδα του φαίνεσθαι.

Έμενε σε ότι καθόριζαν οι τύποι, οι κανόνες, η δήθεν ηθική. Έμενε σε ότι αντίκριζαν τα μάτια και σε ότι τα γοήτευαν. Δύσκολα η ανθρώπινη φύση βλέπει με τον νου και την ψυχή και γι΄ αυτό το σφάλμα της, είναι καταδικασμένη να μην  φτάνει στην ουσία των πραγμάτων. Δέχεται μόνο ότι είναι οπτικά καλαίσθητο , όμορφο, γοητευτικό, σαγηνευτικό. Πάντα εστίαζε στην επιφάνεια, λάτρευε τα νιάτα και καθετί που ευχαριστεί τα ανθρώπινα πάθη, παρασύρεται από την ηδονή και τις αδυναμίες. Αντίθετα, φοβάται την ασχήμια, το γήρας του σώματος και τον θάνατο. Και φυσικά την κοινωνική κατακραυγή γι΄αυτό και φορά τον μανδύα του κοινωνικά αποδεκτού. Κρύβεται παριστάνοντας κάτι άλλο. Δυστυχώς ο δρόμος της αρετής είναι ο πιο δύσκολος. Είναι πιο εύκολο να παραδοθείς  στην ακολασία παρά να παραμείνεις ενάρετος όπως ορίζει η ηθική. Μια ηθική που αναμφισβήτητα μας διαχωρίζει από τα υπόλοιπα όντα και διατηρεί τις ισορροπίες στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

Η τέχνη μέσω του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Όσκαρ Ουάιλντ, έχει δώσει μια επακριβώς απεικόνιση όσων περιέγραψα παραπάνω. Το «Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέυ»  είναι ένα στολίδι της λογοτεχνίας, το οποίο δέχτηκε αυστηρές κριτικές αφού ήταν πρωτοποριακό , αρκετά μπροστά από την εποχή του. Ένα μυθιστόρημα που κατάφερε να αγγίξει τις αδυναμίες, τις εμμονές και τα πάθη δηλαδή όλες τις πτυχές της ανθρώπινης φύσης. Πρόκειται για ένα διαχρονικό έργο, το οποίο δύσκολα μπορεί να συγκριθεί λόγω του ότι καταφέρνει να μεταδώσει μηνύματα ζωής μέσω εικόνων που προβάλλουν τα έντονα συναισθήματα, την επιθυμία για ζωή , μια ζωή που φτάνει στα άκρα των ανθρώπινων δυνατοτήτων. Απεικονίζει με αξιοθαύμαστο τρόπο πως η έπαρση ενός ανθρώπου μετατρέπει μια αγνή και καθαρή ψυχή σε έρμαιο της ακολασίας, της αμαρτίας και της αιώνιας καταδίκης.

Ο Ντόριαν ως νέος, άμαθος, άβγαλτος με την νεανική απειρία, παρασυρόμενος από την τελειότητα του πορτρέτου του, που ζωγράφισε ο φίλος του Μπάζιλ Χόλγουορντ, πούλησε την ψυχή του για την αιώνια νεότητα και το κάλλος. Ο ναρκισσισμός σε συνδυασμό με την άρνηση , καταπάτηση και καταστροφή του ρομαντικού έρωτα είχαν ως αποτέλεσμα να διαφθαρεί μια καθαρή ψυχή ενός νεαρού ανθρώπου. Ζώντας αντίθετα στην ανθρώπινη ηθική, έχασε ότι όμορφο και αγνό υπήρχε μέσα του. Βέβαια τιμώντας το «φαίνεσθαι» της ευγενούς τάξης στην οποία άνηκε καλύφθηκε με τον μανδύα του τζέντλεμαν. Κλείδωσε την καρδιά του και έχασε για πάντα την ευκαιρία να αγαπήσει και να αγαπηθεί, ενώ  η χειρότερη τιμωρία ήρθε στο τέλος. Όταν ερωτεύτηκε ειλικρινά και για πρώτη φορά στη ζωή του, ήταν ήδη αργά. Μπορεί μόνο στον πίνακα να αποτυπώνονταν τα σημάδια της φθοράς αλλά ακόμα και αυτός τον εκδικήθηκε.

Έτσι και στη σημερινή εποχή, γοητευόμαστε από την πλούσια ζωή, τη γεμάτη με υλικές και σαρκικές απολαύσεις, η οποία όμως στερείται τα πραγματικά ανθρώπινα συναισθήματα , της καλής πλευράς της ανθρώπινης φύσης. Στερείται ιδανικά και όνειρα. Δυστυχώς το πορτρέτο του φαίνεσθαι όπως τολμώ να αποκαλώ, απεικονίζει τη διαφορά της ζοφερής πραγματικότητας και της τέχνης, μια τέχνης που μπορεί ακόμα και σήμερα να παρουσιάζει το «είναι», το οποίο αποτελεί το παν της ανθρώπινης ύπαρξης.

4,417 total views, 0 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Η Γυναίκα στη Λογοτεχνία του Δημήτρη Στεφανάκη

Η θέση της γυναίκας στον κόσμο υπήρξε ανέκαθεν ένα από τα μείζονα λογοτεχνικά ζητήματα. Από την Αντιγόνη μέχρι την Ιουλιέτα...

Close