Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.
Κατηγορούμενη, Nicci French, Εκδόσεις Διόπτρα

***Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη***

Κατηγορούμενη, Nicci French, Εκδόσεις Διόπτρα

Ένα από τα πιο αξιοπρόσεκτα βιβλία του τελευταίου έτους στο χώρο της αστυνομικής λογοτεχνίας είναι η Κατηγορούμενη των Nicci Gerrard και Sean French, του συγγραφικού διδύμου που ενοποίησε τα ονόματά του και δημιούργησε το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Nicci French. Το εγχείρημα έχει, από μόνο του, ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πολύ περισσότερο μάλιστα που η όλη προσπάθεια αφορά και εκβάλλει σε ένα μυθιστόρημα μυστηρίου που διακρίνεται για τη μεγάλη του έκταση και την πολυεπίπεδη δράση του.

Ο τίτλος δίνει, ευθύς εξ αρχής, την αίσθηση και το στίγμα, το οποίο γίνεται ευκρινέστερο από το μότο που παρατίθεται στο εξώφυλλο του βιβλίου: «Μην υποτιμήσεις ποτέ μια γυναίκα που δεν έχει τίποτα να χάσει…». Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα μυθιστόρημα μέσα στο οποίο εκβάλλουν πολλές και διαφορετικές τάσεις, αρχής γενομένης από το αστυνομικό μυθιστόρημα, το αφήγημα αγωνίας, το ψυχολογικό θρίλερ, αλλά και το μυθιστόρημα χαρακτήρων.

Εκείνο που μπορεί κανείς να παρατηρήσει και να επισημάνει από τις πρώτες κιόλας σελίδες του βιβλίου είναι η δημιουργία ενός κλίματος που συμπαρασύρει τον αναγνώστη στην αφήγηση και την εκτύλιξη της ιστορίας. Έτσι, παρά τη μεγάλη του έκταση, το εν λόγω βιβλίο, με τους χαρακτήρες που εμπεριέχει, τις συνεχείς και απροσδόκητες ανατροπές, τους χώρους μέσα στους οποίους τοποθετείται η δράση, προσφέρεται σαν κινηματογραφική ταινία θρίλερ στον αναγνώστη ο οποίος καθοδηγείται στην ανάγνωση κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να εισέρχεται στον κόσμο του βιβλίου και να υιοθετεί μια καθαρά κινηματογραφική λογική στη «θέαση» και την παρακολούθησή του. Αυτό ενισχύεται, σε μεγάλο βαθμό, από την ένταση των σκηνών, αλλά και γενικότερα της δράσης που διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον και, πολλές φορές, ενισχύει την αναγνωστική διάθεση δημιουργώντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις ούτως ώστε αυτή να μην διακοπεί, αλλά να συνεχιστεί μέχρι την τελική λύση.

Το κεντρικό πρόσωπο, η πρωταγωνίστρια, διακρίνεται για τα μυθιστορηματικά χαρακτηριστικά της που την φέρνουν κοντά και σε άλλους χαρακτήρες του συγκεκριμένου λογοτεχνικού είδους. Το μοτίβο που ακολουθείται και εδώ στηρίζεται πάνω στην αμφιβολία, στη διερώτηση για το αν και κατά πόσο η Τάμπιθα είναι αθώα ή ένοχη. Αυτή ακριβώς η αμφισβήτηση είναι που δίνει το κέντρισμα για να ξεκινήσει η πλοκή η οποία ουσιαστικά συγκροτείται γύρω από την προσπάθεια της ίδιας της κατηγορούμενης να βρει και να φέρει στο φως την αλήθεια. Όταν ο πρώην καθηγητής της ανακαλύπτεται νεκρός στο Όουκχαμ της Αγγλίας, η Τάμπιθα είναι αυτή που θεωρείται υπεύθυνη για τον φόνο. Αυτή η κατηγορία έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το γεγονός ότι η ίδια έχει μόλις επιστρέψει στο μέρος όπου μεγάλωσε και δεν έχει προλάβει καλά καλά να εγκλιματιστεί και να γνωριστεί με τους γείτονές της. Η κατηγορία επομένως αυτή μοιάζει αβάσιμη και βεβιασμένη, αφού και η ίδια η κεντρική πρωταγωνίστρια γνωρίζει καλά την αλήθεια. Η αλήθεια όμως αυτή πρέπει να αποκαλυφθεί και, για να γίνει αυτό, η Τάμπιθα πρέπει να εισχωρήσει μέσα στο κοινωνικό γίγνεσαι του τόπου της, στο σύστημα που έχει παγιωθεί και καθιερωθεί, πρέπει όμως να δει και τη ζωή της να κομματιάζεται για να γίνει αντικείμενο εξέτασης και διερεύνησης. Κάπως έτσι η κεντρική ηρωίδα θα δει το ιστορικό της κατάθλιψής της να ανασύρεται, καθώς και τη φαρμακευτική αγωγή στην οποία είχε υποβληθεί, κυρίως όμως τη σχέση της με τον πρώην καθηγητή της, το θύμα να αναδύεται στην επιφάνεια. Η επιστροφή, άλλωστε, στο γενέθλιο τόπο τον οποίο –υποτίθεται – μισούσε περιπλέκει τα γεγονότα, τις καταστάσεις και τα συναισθήματα.

Ευρισκόμενη μέσα στη φυλακή, μέσα στην απομόνωση και το περιθώριο, η Τάμπιθα θα αποδυθεί σε έναν αγώνα να συλλέξει και να αναλύσει κάθε στοιχείο που θα φτάσει στα χέρια της, κάθε μαρτυρία που θα μπορούσε να της φανεί χρήσιμη, κάθε μικρή ή μεγάλη ένδειξη που θα τη βοηθήσει να ανασυνθέσει τα στοιχεία και τα γεγονότα εκείνα ούτως ώστε να συγκροτήσει την αλήθεια, κυρίως όμως την δικαίωση και την απενοχοποίησή της. Η πορεία αυτή προς την διεκδίκηση της αθωότητάς της, θα είναι ταυτόχρονα και μια πορεία προς τη διεκδίκηση και την κατοχύρωση της ταυτότητάς της, αλλά και μία αναδρομική πορεία προς το παρελθόν, προς της σκοτεινές και αδιερεύνητες πλευρές της παιδικής της ηλικίας από το φάσμα της οποίας θα εξέλθουν πολλές, μέχρι πρότινος, χαμένες ή, καλύτερα, θαμμένες αναμνήσεις που θα νοηματοδοτήσουν το παρόν. Ο τρόπος μάλιστα με τον θα πραγματοποιηθεί η νοηματοδότηση αυτή θα είναι άκρως ανατρεπτικός αφού η πρωταγωνίστρια θα έρθει αντιμέτωπη με τον ίδιο της τον εαυτό τον οποίο θα αμφισβητήσει και θέσει κάτω από το φως της αμφιβολίας και της αμφισβήτησης. Η διαδρομή, λοιπόν, που θα πρέπει να διανύσει θα είναι διπλή· αφενός μεν να συγκροτήσει ευθύς εξ αρχής τον εαυτό της, αφετέρου δε να πείσει τον κοινωνικό περίγυρο για την αθωότητά της. Ένα στοίχημα που «παίζεται» και στο επίπεδο της ιστορίας και στο επίπεδο της αφήγησης.

Κατηγορούμενη, Nicci French, Εκδόσεις Διόπτρα

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular