Κενώ, καμέα, κενό, της Αγλαΐας Παντελάκη

By  |  0 Comments

Ο συγγραφέας είναι ο κατεξοχήν homo ludens.

Κι αυτό, επειδή η συγγραφή είναι παιχνίδι, με όλες –ή, τουλάχιστον, σχεδόν όλες– τις έννοιες του όρου, ενός όρου, ο οποίος, μεταξύ άλλων, και σύμφωνα με το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής και το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί, για να δηλώσει ότι κάποιος ασχολείται με κάτι αποκλειστικά και μόνο για ευχαρίστηση (π.χ. Τα παιδιά παίζουν κυνηγητό.), ότι γνωρίζει τους κανόνες ή τη μέθοδο ενός («)παιχνιδιού(») (π.χ. Παίζει καλό σκάκι.), ότι υποδύεται κάτι (π.χ. Ο ηθοποιός έπαιξε καλά τον ρόλο του.), ότι ταλαντεύεται (π.χ. Η βελόνα της ζυγαριάς παίζει.), ότι ριψοκινδυνεύει (π.χ. Ο σχοινοβάτης παίζει με τη ζωή του.), ότι παύει να («)λειτουργεί(») (π.χ. Το μηχάνημα τα ‘παιξε.), ότι διασκεδάζει εκνευρίζοντας κάποιον (π.χ. Παίζει με τα νεύρα του.), ότι αποφεύγει να μιλήσει ξεκάθαρα ή ότι επιθυμεί να δυσκολέψει τον συνομιλητή του (π.χ. Παίζει με τις λέξεις.), ότι συμπεριφέρεται επιτηδευμένα (π.χ. Το παίζει διανοούμενος.), ότι είναι αβέβαιος (π.χ. Δεν ξέρει αν θα έρθει αύριο, παίζει ακόμα.), ότι αντιμετωπίζει με επιπολαιότητα ή χωρίς την πρέπουσα σοβαρότητα κάτι που απαιτεί (ή έτσι είθισται) σοβαρή αντιμετώπιση (π.χ. Παίζει εν ου παικτοίς.), ότι κινείται ή δίνει την εντύπωση ότι κινείται ακανόνιστα και με συνεχείς εναλλαγές (π.χ. Η φλόγα του κεριού τρεμοπαίζει.), ενίοτε ότι χρονοτριβεί, και, τέλος, ότι γνωρίζει κάτι πολύ καλά, ώστε να το χειρίζεται με άνεση (π.χ. Την προπαίδεια την παίζει στα δάχτυλα.). 

«Γνωρίζει κάτι πολύ καλά, ώστε να το χειρίζεται με άνεση»… Μία από τις καλύτερες μεθόδους, με την οποία ένας συγγραφέας μπορεί να αποδείξει (πρωτίστως στον εαυτό του) ότι χειρίζεται τον λόγο «με άνεση», είναι μέσω της αφήγησης μιας (σύντομης έστω) ιστορίας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, ή, ορθότερα, μέσω της απόδειξης ότι διαθέτει γνώση όλων των διαθέσιμων τρόπων και ότι κάθε φορά επιλέγει τον πλέον συμφέροντα. Πόσοι μπορεί να είναι αυτοί οι τρόποι; Παρά έναν, εκατό! – σύμφωνα, τουλάχιστον, με τον Ραιημόν Κενώ.

Οι Ασκήσεις Ύφους του δεν είναι παρά «παιχνίδια ύφους», μία παλέτα από την οποία ο συγγραφέας μπορεί να επιλέξει το χρώμα που του ταιριάζει καλύτερα κάθε φορά. If it sounds like writing… rewrite it., συμβουλεύει ο Έλμορ Λέοναρντ. Πίσω από αυτή τη φράση είναι σαν να κρύβεται η εικόνα ενός συγγραφέα με πολλούς ετερωνύμους που δρουν είτε ανεξάρτητα είτε συγκροτώντας μία ενιαία οντότητα, ενός συγγραφέα-ζωγράφου, ο οποίος, στην προσπάθεια να ντύσει τη σκέψη του με λογοτεχνικό τρόπο, με λέξεις-χρώματα, προβαίνει σε συγκεκριμένες επιλογές, απορρίπτει άλλες ή καταφεύγει σε δημιουργικούς συνδυασμούς. Ίσως για έναν πίνακα να χρησιμοποιήσει μόνο κόκκινο. Για έναν άλλο, μόνο μπλε. Για έναν τρίτο μπορεί και να χρησιμοποιήσει και τα δύο χρώματα, σε ίσες ή άνισες αναλογίες, με αποτέλεσμα ο καμβάς να στολιστεί με μωβ διαφορετικών αποχρώσεων.

Έτσι, το κείμενο μετατρέπεται σε καμέα (η ετυμολογία της οποίας δεν είναι εξακριβωμένη –όπως άλλωστε δεν είναι εξακριβωμένη και η προέλευση, το αρχικό ερέθισμα που προκάλεσε στον συγγραφέα την ανάγκη για τη συγγραφή ενός κειμένου– ενώ λέγεται πως σε ορισμένες περιπτώσεις τα στρώματα του λίθου φτάνουν τα εννέα, α ν ά λ ο γ α   μ ε   τ ο   χ ρ ώ μ α   π ο υ   θ έ λ ε ι  ν α   α ν α δ ε ί ξ ε ι  ο καλλιτέχνης – 9 η καμέα, 99 ο Κενώ!), ο συγγραφέας σε γεμολόγο, και το κενό που μεσολαβεί από το σημείο 0 (της σκέψης) στο σημείο 1 (της δημιουργίας), σε μία μέχρι πρότινος βουλωμένη αρτηρία, η οποία, χάρη στο μπαλονάκι της δημιουργικότητας, πλημμυρίζει με λέξεις και χρώματα.

229,868 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Αν ο Σαίξπηρ… του Δημήτρη Στεφανάκη

Αν Θεός μας ήταν ο Σαίξπηρ ο κόσμος μας δεν θα ήταν καλύτερος ούτε χειρότερος. Θα είχε ίσως περισσότερο χιούμορ,...

Close