Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

***Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη***

Λουκάς Κ.Παπάζογλου, Δημήτρης Μπουραντάς, Μαθήματα ηγεσίας από τους ήρωες του 1821, Eκδόσεις Ψυχογιός

Θα μπορούσαν άραγε να μας δώσουν μαθήματα ηγεσίας οι διάσημοι ήρωες του 1821; Οπωσδήποτε θα μπορούσαν, όχι μόνο μέσω των σωστών επιλογών και των πράξεών τους, αλλά και μέσα από τα λάθη τους. Αυτό υποστηρίζουν τουλάχιστον οι συγγραφείς του παρόντος πονήματος, ο ειδικός επί του θέματος της ηγεσίας Δημήτρης Μπουραντάς και ο πρωτοεμφανιζόμενος στον χώρο Λουκάς Παπάζογλου.

Το βιβλίο “Μαθήματα ηγεσίας από τους ήρωες του 1821”, αποτελεί έναν συγκερασμό συγγράμματος για την Ιστορία και την Προσωπική Αυτοβελτίωση. Απευθύνεται, επομένως, τόσο στους ιστοριοδίφες, όσο και σε εκείνους που θέλουν να βελτιώσουν τις ικανότητές τους στη διοίκηση. Οι συγγραφείς αποσκοπούν με  αυτό να μεταδώσουν στους αναγνώστες πολύτιμες πρακτικές και συμβουλές σχετικά με τη διοίκηση και το προφίλ που πρέπει να έχει ο επιτυχημένος ηγέτης στη σημερινή εποχή. 

Όπως όμως είναι κοινώς παραδεκτό, ο άνθρωπος διδάσκεται καλύτερα μέσα από ζωντανά ιστορικά παραδείγματα και όχι μονάχα από τα λόγια και τη θεωρία. Έτσι, τα πεπραγμένα των αγωνιστών του 1821 τεκμηριώνουν στο μέγιστο τα λεγόμενα των συγγραφέων.

Στον πρόλογο οι συγγραφείς μας εξηγούν με ποιον ακριβώς τρόπο μπορούμε να αξιοποιήσουμε το παρόν πόνημα. Στη συνέχεια, στην εισαγωγή προσφέρουν έναν ορισμό του ηγέτη και καθορίζουν όλα εκείνα τα στοιχεία που πρέπει να έχει ένας επιτυχημένος αρχηγός που αποστολή του έχει να κατευθύνει σωστά την ομάδα του για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Επίσης προσδιορίζουν τη διαφορά του από τον μάνατζερ, καθώς και τα διαφορετικά ηγετικά στυλ που μπορεί να ακολουθήσει ένας ηγέτης ανάλογα με την περίσταση.

Κατόπιν εξετάζονται οι βίοι ένδεκα αγωνιστών του 1821 και αναλύονται οι πράξεις τους υπό το πρίσμα της επιτυχημένης- ή όχι σε ορισμένες περιστάσεις- ηγεσίας τους-. Πρώτα απ’ όλα εξετάζεται ο βίος και τα πεπραγμένα της μεγαλύτερης και πιο αναγνωρίσιμης μορφής του 1821, του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. Ακολουθούν οι περιπτώσεις των Γεωργίου Καραϊσκάκη, Ανδρέα Βώκου-Μιαούλη, Κωνσταντίνου Κανάρη, Γρηγορίου Δικαίου-Παπαφλέσσα, Οδυσσέα Ανδρούτσου, Νικηταρά Τουρκολέκα, Μάρκου Μπότσαρη και Αθανασίου Γραμματικού-Διάκου, ενώ περιλαμβάνονται και οι βίοι δύο γυναικών που έπαιξαν κι αυτές σπουδαίο ρόλο στον Αγώνα, της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας-Πινότση και της Μαντώς Μαυρογένους.

Οπωσδήποτε κανένας από τους διάσημους αυτούς ήρωες δεν διεκδικεί το αλάθητο. Όλοι τους όμως αγωνίστηκαν με σθένος για την απελευθέρωση της Ελλάδας και με προσήλωση στους στόχους τους. Κάποιοι διέπραξαν μικρότερα λάθη, κάποιοι μεγαλύτερα. Κάποιοι έτρεφαν υπερβολική αυτοεκτίμηση, άλλοι ήταν πιο ταπεινόφρονες. Κάποιοι τυφλώθηκαν προσωρινά από το μίσος για τους εχθρούς τους, άλλοι υπήρξαν ψυχραιμότεροι. Κάποιοι διαχειρίστηκαν καλύτερα τον επονείδιστο ελληνικό εμφύλιο, άλλοι όχι και τόσο. Όλοι τους όμως έχουν από ένα χρήσιμο μάθημα να μας δώσουν σε ό,τι αφορά το πρότυπο της ηγεσίας σε χαλεπούς και ταραγμένους καιρούς.

Παράλληλα, ο αναγνώστης θα μάθει κάποιες λεπτομέρειες για τη ζωή των  μεγάλων αυτών μορφών της Ελληνικής Επανάστασης, τις οποίες ενδεχομένως δεν θα γνώριζε. Οι συγγραφείς περιλαμβάνουν συχνά στην εξιστόρησή τους και επιστολές που συνέγραψαν οι ίδιοι ή, κάποιες φορές, όσα είπαν άλλοι για αυτούς. Έτσι μας αποκαλύπτουν καθαρότερα τον χαρακτήρα και τις προθέσεις τους.

Οι αναγνώστες θα μάθουν, επομένως  για ποιον ακριβώς λόγο και μετά από ποια μάχη ο Νικηταράς ονομάστηκε Τουρκοφάγος. Ποιος συμμετείχε στις περισσότερες από τις γνωστές μάχες του 1821. Ποιος γνώρισε την απαξίωση και τη φτώχεια μετά την Επανάσταση, αλλά και ποιος φονεύτηκε από χέρι ελληνικό. Ποιος ήταν αυτός που ήθελε να πάει στην Κούλουρη (Αίγινα)πριν ξεψυχήσει και δεν πρόλαβε. Ποιος δεν ήταν και τόσο γερά προσκολλημένος στον χριστιανισμό. Ποιος ήταν εξαιρετικά αθυρόστομος, ποιος αισιόδοξος, ποιος “γυναικάς” και ποιος αδυνατούσε να ελέγξει τα πάθη του. Και, τέλος, ποιος είχε την ψυχραιμία μέσα στη λαίλαπα των μαχών, να μεριμνήσει για την οικογένειά του.

Στο τέλος συνοψίζονται εν είδει επιλόγου τα μαθήματα της αποτελεσματικής ηγεσίας σε σαράντα πέντε σημεία. Επίσης παρατίθεται βιβλιογραφία για όποιον επιθυμεί περαιτέρω μελέτη σχετική τόσο με την Ιστορία όσο και με την Ηγεσία.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular