Μ. Καραγάτσης: Έρωτας και θάνατος , της Ιωάννας Ντέντε

By  |  0 Comments

Την πρώτη φορά που διάβασα τη Μεγάλη Χίμαιρα πρέπει να ήμουν γύρω στα δεκαεπτά και τολμώ να πω ότι δε μου άρεσε ιδιαίτερα.

Θύμωσα με τη Μαρίνα αλλά και τον ίδιο τον Καραγάτση που άφησε την ηρωίδα του να καταστραφεί. Παρόλο που απόλαυσα περισσότερο το τρίτο μέρος του βιβλίου, όπου έρχεται η συναισθηματική, ψυχολογική και κυριολεκτική καταστροφή της ηρωίδας, μου φαινόταν αδιανόητο να το κάνει όλο αυτό μια γυναίκα στον εαυτό της. Πλέον, νομίζω ότι εκείνη μου η στάση οφείλεται στο νεαρό της ηλικίας, όντας ανώριμη ίσως ακόμα να κατανοήσω τη δύναμη του έρωτα και του πάθους που μπορεί απλά να σε διαλύσει.

Ξαναδιαβάζοντας το βιβλίο 13 χρόνια αργότερα οφείλω να ομολογήσω ότι απλά το λάτρεψα. Η ηλικία είναι διαφορετική, τα βιώματα περισσότερα και -μάλλον- ουσιαστικότερα. Οι πιθανότητες να έχεις πληγώσει/ πληγωθεί είναι περισσότερες από εκείνες της εφηβείας, άρα το βιβλίο έχει διαφορετική επίδραση πάνω σου. Κάτι τέτοιο νομίζω ότι συνέβη και σε μένα. Τώρα μπορώ να κατανοήσω την εσωτερική πάλη της Μαρίνας, ίσως και να δικαιολογήσω τις επιλογές της. Σημαντικό ρόλο στα νέα συναισθήματα που μου προκάλεσε το βιβλίο διαδραματίζει και η απίστευτη ικανότητα του Καραγάτση να διεισδύει μέσα στην ψυχοσύνθεση του κάθε ήρωα του. Δε δημιουργεί μονοδιάστατα πρόσωπα, αντίθετα συνθέτει ήρωες ολοκληρωμένους, πραγματικούς, με συναισθήματα και προβλήματα, ήρωες που μπορούν απλά να σε συναρπάσουν και να σε κάνουν να ταυτιστείς μαζί τους. Το ίδιο έκανε και σ’ αυτό του το μυθιστόρημα. Ίσως λόγω αυτής  της ικανότητας του να έχει καταφέρει να είναι το έργο του επίκαιρο, σύγχρονο.

Η Μεγάλη Χίμαιρα είναι η συμπληρωμένη έκδοση της Χίμαιρας, έργο που ανήκει στην τριλογία του συγγραφέα Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο και περιλαμβάνει επίσης τα Συνταγματάρχης Λιάπκιν και Γιούγκερμαν. Κοινό τους θέμα είναι η προσπάθεια τριών ξένων που βρέθηκαν στην Ελλάδα να προσαρμοστούν σε αυτή, προσπάθεια αποτυχημένη και στις τρεις περιπτώσεις. Στέκομαι περισσότερο στη Χίμαιρα γιατί σε αυτό το έργο ο ρόλος της γυναίκας είναι διαφορετικός σε σχέση με τα άλλα δύο της ‘ίδιας σειράς’. Εδώ η γυναίκα δεν παίζει ρόλο συμπληρωματικό, η προσωπικότητα της δεν προσαρμόζεται στην ανάγκη του κεντρικού ήρωα όπως συμβαίνει στον Συνταγματάρχη Λιάπκιν και τον Γιούγκερμαν.

Η Μαρίνα είναι το κυρίαρχο πρόσωπο που γεμίζει τη σκηνή και οι δύο άλλοι κεντρικοί ήρωες, Γιάννης και Μηνάς, είναι που τη συμπληρώνουν. Η Μαρίνα είναι μια γυναίκα δυναμική και ταυτόχρονα ευάλωτη απέναντι στον έρωτα, που δε διστάζει να εγκαταλείψει τον άντρα που δεν την καλύπτει σαρκικά αλλά και να ακολουθήσει χωρίς δεύτερη σκέψη εκείνον που της ξυπνά ερωτικά ένστικτα. Είναι η ίδια γυναίκα που, ακολουθώντας τη μοίρα της, αφήνεται στον έρωτα που τελικά την καταστρέφει και την οδηγεί στον θάνατο. Ο Καραγάτσης προσεγγίζει με μαεστρία τη γυναικεία ψυχοσύνθεση σε τέτοιο βαθμό που κάθε αναγνώστης μπορεί να ταυτιστεί με τη Μαρίνα.

Ο έρωτας και ο θάνατος είναι αναπόσπαστο κομμάτι του έργου του Μ. Καραγάτση. Ήρωες και ηρωίδες γεύονται πάθη και ηδονές, χωρίς την ικανότητα αντίστασης, και βιώνουν τις καταστροφικές συνέπειες. Και παρόλο που είχε κατηγορηθεί στην εποχή του για τον τρόπο που χειρίζεται τον έρωτα στα μυθιστορήματα του εστιάζοντας μόνο στα σαρκικό μέρος, η προσέγγιση του δεν είναι μόνο σαρκική αλλά παράλληλα ψυχολογική και συναισθηματική. Με μια λέξη, ολοκληρωμένη.

Πηγές

Γιάννης Χατζίνης, Προτιμήσεις

ΕΚΕΒΙ 

32,749 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
«Μονόγραμμα για ‘δήθεν’ ερωτευμένους», της Εύας Κάκια

Σαραντατρία χρόνια αργότερα, το Μονόγραμμα του δικού μας Οδυσσέα Ελύτη, παραμένει ακόμα ένας αριστουργηματικός  ύμνος γεμάτος με πάθος και νεανικότητα....

Close