Ο Οδυσσέας και το ουράνιο τόξο της βαρύτητας, του Δημήτρη Στεφανάκη

By  |  0 Comments

Η περιπέτεια του μυθιστορήματος στον εικοστό αιώνα δεν έχει ακόμα αποτιμηθεί επαρκώς παρά τις χιλιάδες σελίδες που γράφτηκαν για τα μείζονα έργα της πεζογραφίας.

Κυρίως δεν έχουν εξεταστεί οι λόγοι για τους οποίους μεταπηδήσαμε αίφνης από το κλασικό αφηγηματικό σχήμα του δεκάτου αιώνα στη ρηξικέλευθη νεωτερική γραφή. Είναι σαφές ότι οι συγγραφείς στις αρχές του εικοστού αιώνα έπρεπε να διαχειριστούν την αμηχανία τους μπροστά σ’ ένα κόσμο που δεν μπορούσε πια να ερμηνευθεί με ορθόδοξα μέσα. Το ίδιο συνέβη και στις τέχνες.

Ωστόσο το κλασικό μυθιστόρημα δεν εγκαταλείφθηκε. Με τον «Οδυσσέα» του Τζόυς αναμετρώνται σημαντικά έπη όπως το «Εμβατήριο του Ραντέτσκυ»,  ή το πρώτο μέρος από τους «Υπνοβάτες». Οι άλλοι εταίροι του μοντερνισμού, Η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Λώρενς και ο Φόρστερ αποδεικνύονται περισσότερο «παραδοσιακοί» από όσο νομίζουμε. Ο Φώκνερ φώτισε όλες τις αποχρώσεις της αφηγηματικής φωνής αλλά κι ο Φιτζέραλντ χωρίς νεωτερισμούς αποδείχθηκε εξίσου σημαντικός.

Για να φτάσει κανείς από τον «Οδυσσέα» στο «Ουράνιο τόξο της Βαρύτητας» θα πρέπει να διεξέλθει μια πλειάδα έργων που πρόσκεινται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην παρωχημένη παράδοση. Ευτυχώς η λογοτεχνία δεν προσέγγισε τη δημοσιογραφία – όπως μας παρότρυνε ο Σαρτρ. Οι ιερεμιάδες του Ναμπόκοφ δεν έπιασαν τόπο κι η απαξίωση των Ρώσων γιγάντων από τον νομπελίτσα Κούτσι δεν αφορά κανένα.  Αντίθετα θα έλεγα πως στο λυκαυγές της νέας χιλιετίας επιστρέφουμε στη λατρεία του κλασικού επανεκτιμώντας βιβλία όπως  «Ζωή και Πεπρωμένο» του Γκρόσμαν ή «Ταξιδιώτης και φεγγαρόφωτο» του Άνταλ Σερμπ. Υπάρχει πάντα ένα όριο στον πειραματισμό και στον βαθμό που αυτός προωθεί τη λογοτεχνία. Από την άλλη οι μεγάλες αφηγήσεις με αρχή, μέση και τέλος δεν θα πάψουν ποτέ να βρίσκουν το στόχο τους.

 

2,849 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Διασυρμός – Από την απόλαυση της ανάγνωσης στην ανάγνωση της απόλαυσης, του Βασίλη Καγιά

Διασύρω, δηλαδή γελοιοποιώ δημοσίως, δηλαδή βλάπτω, εκθέτω, διαπομπεύω κάποιον ή την υπόληψή του, Διασυρμός, με τη λέξη πλήρως αποφορτισμένη από...

Close