Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

***Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη***

Σήμερα το Literature.gr φιλοξενεί τον συγγραφέα Χαράλαμπο Στυλιανού, για να συνομιλήσει για την αστυνομική λογοτεχνία και το νέο του έργο με τίτλο «Να ξέρεις σε είδα», που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΒΑΚΧΙΚΟΝ, τον περασμένο Σεπτέμβρη. Ο Χαράλαμπος Στυλιανού κατάγεται από την Κύπρο. Σπούδασε Δημόσια Διοίκηση στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και κατέχει τον τίτλο του ACIB (Associate of the Chartered Institute of Bankers). Υπηρέτησε, ως ανώτερο διευθυντικό στέλεχος, σε τραπεζικό οργανισμό της Κύπρου και διετέλεσε διευθυντής εκπαίδευσης, διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού και περιφερειακός διευθυντής Πάφου.

Έχει ασχοληθεί με τη συγγραφή και διδασκαλία θεμάτων που σχετίζονται με τις διαπροσωπικές δεξιότητες και την προσωπική ανάπτυξη, ενώ συμμετείχε ως εισηγητής σε διάφορα συνέδρια, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Το Να ξέρεις σε είδα είναι το δεύτερο μυθιστόρημά του.

Βιργινία Αυγερινού, Νοέμβριος 2023

Πώς ξεκίνησε να σχηματίζεται στο μυαλό σας η ιδέα του αστυνομικού έργου «Να ξέρεις σε είδα» που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Βακχικόν και τι σκεφτήκατε πρώτα, τους ήρωες ή την πλοκή; 

Διαβάζοντας πολλά έργα αστυνομικής λογοτεχνίας και παρακολουθώντας κάποιες πετυχημένες αστυνομικές σειρές, άρχισε να δημιουργείται μέσα μου η ιδέα να ασχοληθώ με το είδος. Κάπως έτσι προέκυψε η στροφή μου στο αστυνομικό μυθιστόρημα και το «Να ξέρεις σε είδα».

Σχετικά με το ερώτημά σας, αν σκέφτηκα πρώτα τους ήρωες ή την πλοκή, η απάντηση μου είναι ξεκάθαρα την πλοκή. Αυτό όσον αφορά το ξεκίνημα της συγγραφής του έργου γιατί, στην πορεία, οποιοσδήποτε δικός μου σχεδιασμός ανατράπηκε από τους ήρωες, οι οποίοι ήθελαν να ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο.

 

Ποια συναισθήματα επικρατούσαν κατά τη διάρκεια της συγγραφής αυτού του βιβλίου και πόσο χρόνο χρειαστήκατε για να το ολοκληρώσετε; 

Τα συναισθήματα μου ήταν πολλά και ποικίλα. Αν μπορώ να αναφέρω τα πιο σημαντικά, θα έλεγα τη χαρά της δημιουργίας, τον ενθουσιασμό για το κτίσιμο της ιστορίας, και την όμορφη προσμονή για το πούτελικά θα με οδηγούσαν οι χαρακτήρες.Όμως, πρέπει να πωότι αισθάνθηκα και λύπη, καθώς η εξέλιξη του έργου με υποχρέωσε να καταδικάσω έναν από τους ήρωες μου.

Η χαρά, ο ενθουσιασμός και η προσμονή που ανέφερα πιο πάνω, ήταν οι κινητήριες δυνάμεις, για να ολοκληρώσω το βιβλίο μου στον σχετικά σύντομο χρόνο των έξι μηνών.

 

Απαιτήθηκε κάποια αστυνομική έρευνα εκ μέρους σας και πού ανατρέξατε για να την ολοκληρώσετε; 

Η αλήθεια είναι πως, καθώς έμπαινα σε χώρους που δεν μου ήταν οικείοι, χρειάστηκε να ερευνήσω αρκετά θέματα. Βοήθημά μου ήταν το διαδίκτυο, αλλά και ένας φίλος αστυνόμος, στον οποίο έδωσα το έργο μου να το διαβάσει,για να με διαφωτίσει σε θέματα της ειδικότητας του. Με την ευκαιρία, του εκφράζω και εδώ τις ευχαριστίες μου.

 

Όλο και περισσότερο νέοι Έλληνες συγγραφείς παραδίδουν στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό crime μυθιστορήματα. Πιστεύετε ότι το ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα μπορεί να αποκτήσει την αίγλη του αστυνομικού μυθιστορήματος των βόρειων χωρών, για παράδειγμα, στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα; Μπορεί να ταξιδέψει η ελληνική αστυνομική λογοτεχνία σε όλο τον κόσμο; 

Υπό τις σημερινές συνθήκες, είναι ένα δύσκολο εγχείρημα αλλά όχι ακατόρθωτο. Για να ταξιδέψει η ελληνική αστυνομική λογοτεχνία σε όλο τον κόσμο, χρειάζεται να επενδυθούν πολλά στον τομέα της μετάφρασης και προώθησης των βιβλίων. Το κράτος, πρέπει να έλθει υποστηρικτής και αρωγός της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, με οικονομική στήριξη, προγράμματα επιμόρφωσης μεταφραστών, και άλλες ανάλογες δράσεις.

Το έδαφος είναι πρόσφορο, εφόσον η αστυνομική λογοτεχνία έχει φανατικό κοινό παγκοσμίως, και πολλοί συγγραφείς κατάφεραν να γίνουν γνωστοί εκτός Ελλάδος. Εξάλλου, η ελληνική λογοτεχνία έχει μία μακρά ιστορία με σημαντικούς δημιουργούς, και έργα που έχουν γράψει ιστορία στο εξωτερικό. Δεν αναφέρομαι μόνο στους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους και συγγραφείς, αλλά και σε πολλούς πιο πρόσφατους λογοτέχνες.

Με δύο λόγια, συγγραφείς, εκδοτικοί οίκοι και κράτος, με όραμα, στόχους και ενθουσιασμό, πρέπει να εργαστούν από κοινού, για να προωθήσουν την ελληνική αστυνομική λογοτεχνία στο διεθνές κοινό.

 

Έχετε ασχοληθεί με τη συγγραφή και διδασκαλία θεμάτων που σχετίζονται με τις διαπροσωπικές δεξιότητες και την προσωπική ανάπτυξη. Πόσο μεγάλο ήταν το άλμα που χρειάστηκε να κάνετε ενδεχομένως για να περάσατε στο αστυνομικό μυθιστόρημα; 

Θα έλεγα πως, στη δική μου αντίληψη, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Όμως, η μακρόχρονη ενασχόληση μου με τη συγγραφή και διδασκαλία των θεμάτων που αναφέρατε,με βοήθησε να δώσω βάθος και ανθρωπισμό στους ήρωες, βοηθώντας τους να βγουν από τις σελίδες του βιβλίου ολοκληρωμένοι και πολυδιάστατοι. Μπορώ να πω ότι, η εμπειρία συγγραφής και έκδοσης του προηγούμενου μου λογοτεχνικού βιβλίου, που διαπραγματευόταν ανθρώπινα συναισθήματα όπως η αγάπη, το πάθος και η απώλεια, συνέτεινε τόσο στο σμίλευμα των χαρακτήρων του νέου μου έργου, όσο και στην εξέλιξη της πλοκής.

 

Οι τρεις ανακριτές που διαχειρίζονται την υπόθεση της δολοφονίας της Αγγλίδας θα βρεθούν μπροστά σε διλήμματα και η απόφαση που θα πάρουν θα καθορίσει την εξέλιξη της αφήγησης, ωστόσο και οι ίδιοι καθορίζονται από τα προβλήματα της προσωπικής τους ζωής. Καθώς γράφατε την περιπέτεια αυτή, ποιον από τους τρεις αγαπήσατε ή συμπονήσατε περισσότερο και γιατί.

Γράφοντας το έργο, δέθηκα με τον κάθε ανακριτή ξεχωριστά και παρακολούθησα με ενδιαφέρον την πορεία τους μέχρι τέλους. Αν πρέπει να ξεχωρίσω έναν από τους τρεις, όπως μου ζητάτε να κάνω, αυτός είναι ο αστυνόμος Διομήδης Θράσου, για ένα σημαντικό λόγο: Όντας πατέρας και εγώ ο ίδιος, κατανοώ την αγωνία του, να προστατέψει την δεκαοχτάχρονη κόρη του, από τις παγίδες που της επιφύλασσε η φοιτητική ζωή στη μεγαλούπολη της Αθήνας.

 

Στο μυθιστόρημα γίνεται νύξη για τη διαφθορά του αστυνομικού σώματος. Πιστεύετε ότι είναι ένα ευαίσθητο θέμα και πώς το διαχειριστήκατε; 

Δυστυχώς, στις μέρες μας η διαφθορά άπλωσε τα πλοκάμια της σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Το θέμα είναι όντως πολύ ευαίσθητο, ανεξάρτητα αν αφορά το αστυνομικό σώμα ή άλλους φορείς της πολιτειακής και κοινωνικής ζωής. Προσωπικά, αισθάνομαι πολύ θυμό για κάθε νέο σκάνδαλο διαφθοράς που βγαίνει στην επιφάνεια και μένει ατιμώρητο. Αυτόν τον θυμό, θα τον αναγνωρίσει και ο αναγνώστης στον τρόπο που αντιμετώπισα τη διαφθορά στο βιβλίο.

 

Ποιο στοιχείο του βιβλίου πιστεύετε ότι θα αγαπήσουν περισσότερο οι λάτρεις της αστυνομικής λογοτεχνίας στο «Να ξέρεις σε είδα»; 

Θα ξεχωρίσουν την γρήγορη πλοκή και τις ανατροπές που επισυμβαίνουν, οι οποίες δεν παύουν να σε εκπλήσσουν μέχρι την τελευταία σελίδα. Προσωπικά, εύχομαι να αγαπήσουν το βιβλίο μου ως σύνολο, όπως το αγάπησα και εγώ.

 

Η κινηματογραφική ροή είναι χαρακτηριστικό του τρόπου με τον οποίο διαχειριστήκατε το μυθιστόρημά σας. Πώς θα νιώθατε αν το βλέπατε στη μικρή οθόνη;
Σίγουρα, μεγάλη ικανοποίηση και περηφάνια.

 

Η Μάργκαρετ Άτγουντ έχει πει ότι, όταν ένας συγγραφέας θέλει να γράψει ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, θα πρέπει να ξεκινά γράφοντας το τέλος πρώτα και από εκεί να οδηγείται στην αρχή σε μια αντίστροφη συγγραφική πορεία. Σας βρίσκει σύμφωνο μια τέτοια άποψη; Είναι κάτι που κάνετε κι εσείς; 

Αν ακολουθούσα τη συνταγή της κυρίας Άτγουντ, θα έχανα την μεγαλύτερη ικανοποίηση που αισθάνομαι ως συγγραφέας: Να αφήνω τους χαρακτήρες μου να με οδηγήσουν εκεί που οι ίδιοι επιθυμούν, χωρίς να τους επιβάλλομαι, δείχνοντάς τους τον δρόμο.

Όταν ξεκίνησα το έργο, είχα μία αμυδρή ιδέα για το τι επρόκειτο να συμβεί, και σίγουρα δεν φαντάστηκα το τέλος.

 

Κλείνοντας, αφού σας ευχαριστήσουμε, θα θέλατε μας μιλήσετε για τα μελλοντικά συγγραφικά σας βήματα. Σκέφτεστε να κινηθείτε πάλι σε μια νέα αστυνομική ιστορία;

Υπάρχει στα σκαριά ένα νέο αστυνομικό μυθιστόρημα το οποίο, ακούγοντας την προτροπή της κόρης μου και κάποιων φίλων που διάβασαν το βιβλίο,θα αποτελεί συνέχεια του «Να ξέρεις σε είδα». (Ένα τεράστιο ευχαριστώ σε σας, που μου δίνετε την ευκαιρία να ακουστεί η φωνή μου στον κόσμο του Literuture.gr. Σας ευχαριστώ και για τις πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σας. Ομολογώ πως, για κάποιες από αυτές, χρειάστηκε να ψάξω βαθιά μέσα μου για να βρω τις απαντήσεις.) 

Ένας αστυνόμος που πιέζεται από τον προϊστάμενό του να παραιτηθεί, ένας λοχίας που κουβαλάει το βάρος της αυτοκτονίας του πατέρα του και ένας δυσπροσάρμοστος αστυνομικός, καλούνται να εξιχνιάσουν τον φόνο της Τζέιν Ράσελ, ενώ παράλληλα αγωνίζονται να διαχειριστούν τα ανοιχτά κεφάλαια της προσωπικής τους ζωής.

Ποιος σκότωσε την Αγγλίδα και γιατί; Το ερώτημα θα βασανίσει την ερευνητική ομάδα, ενώ στο κάδρο των υπόπτων θα μπουν ο εραστής της Τζέιν, ο Σύριος κηπουρός της, ο τυχοδιώκτης Ντάρεν Σίμπσον και ο άγνωστος χ, που την προμήθευε με το ναρκωτικό μεθαδόνη.

Μέσα από τα πολλά εμπόδια και τις ανατροπές, θα καταφέρουν άραγε οι τρεις ανακριτές να φέρουν ενώπιον της δικαιοσύνης τους δολοφόνους και να αποκαλύψουν τη διαφθορά στην ηγετική πυραμίδα της Αστυνομίας, ή θα τους προλάβει η απόπειρα δολοφονίας του επικεφαλής των ερευνών αστυνόμου;

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular