Όταν η λογοτεχνία παθαίνει πραγματικότητα, της Ντίνας Σαρακηνού

By  |  0 Comments

Δικαίως πολλοί λογοτέχνες πραγματοποιούν έρευνα πριν την συγγραφή, ώστε να αγγίζει η μυθοπλασία τους  ένα ρεαλιστικό σκηνικό για τους ήρωες.

Κατά τη διάρκεια της διαμόρφωσης των  προσωπικοτήτων των ηρώων και των διαφόρων καταστάσεων  δεν θα ήταν  εφικτό να μπορέσει να παρακολουθήσει ο αναγνώστης μια αφήγηση που δεν ακουμπά έστω και στο ελάχιστο μια πλασματική εκδοχή του κόσμου του.

Και αν ο στόχος κάθε συγγραφέα είναι να δημιουργήσει ρεαλιστικούς ήρωες  με  μοναδική ταυτότητα, με αληθινά χαρακτηριστικά, να εμφυσήσει μέσα τους την ανθρώπινη υπόσταση, θα βάλει και ένα κομμάτι του εαυτού του. Το πώς συμπεριφέρονται οι ήρωες μεταξύ τους και τα πάθη που τους καταδιώκουν βασίζονται αποκλειστικά στις προσλαμβάνουσες δυνάμεις του δημιουργού τους.

Καμιά φορά όμως ο συγγραφέας στην προσπάθεια του να συνθέσει ένα κείμενο ανώτερο των βιωμάτων του, σκοντάφτει στην πραγματικότητα που επιμένει να  τον κατατρέχει μη συμμορφούμενη με το φαντασιακό του σύμπαν. Πως θα το αντιμετωπίσει; Και αν κατά κοινή ομολογία οι ήρωες παίρνουν τα ηνία του μυθιστορήματος από μια στιγμή και  έπειτα και αντιστρέφονται οι ρόλοι, πως μπορεί ένας συγγραφέας να φανεί αντάξιος στα καπρίτσια τους σε μια λογοτεχνική αφήγηση για το Παρίσι λόγου χάρη, αν ο ίδιος δεν έχει ταξιδέψει ποτέ εκεί;  Και πόσο τελικά έχει σημασία σε ένα μυθιστόρημα η ακριβής αναπαράσταση του φυσικού μας κόσμου;

Όταν η λογοτεχνία ”παθαίνει” πραγματικότητα προκύπτει ένα φαιδρό αποτέλεσμα. Αν ένας συγγραφέας υποκύψει σε εξωτερικές πιέσεις, καταπιεστικές και σαφώς διαμορφωτικές και δεν διεκδικήσει την ατομικότητά του μέσω της τέχνης του, ίσως αναιρέσει την βασική συνθήκη της λογοτεχνίας που  είναι  να αποτραβήξει τον αναγνώστη από τον πραγματικό του κόσμο και να τον μεταφέρει σε μια άλλη διάσταση.

Ίσως η διαχρονική λογοτεχνία να μην χρειάζεται να απολογείται  ούτε να πρέπει να ντυθεί με τα σημεία του καιρού της, γιατί το ανεπίκαιρο και το ανακριβές έτσι γίνεται πιο επίκαιρο και ακριβές από ποτέ.

6,652 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Ο νυμφών του Ποιήματος του Μάριου – Κυπαρίσση Μώρου

Μπορεί οι παρθένες του Ευαγγελίου να ήταν μωρές και να κλείστηκαν έξωθεν του νυμφώνος του Χριστού, δεν είναι όμως εξίσου...

Close