Το Τέρας της Mary Shelley, της Ιωάννας Γιολδάση

By  |  0 Comments

Κάθε ιστορία έχει τουλάχιστον δύο πλευρές. Κάθε πρωταγωνιστής χρειάζεται έναν ανταγωνιστή. Τι γίνεται όμως όταν τα γεγονότα δεν είναι απλώς μαύρα/άσπρα; Όταν οι δυο όψεις του νομίσματος μπερδεύονται σε μια τότε η δουλειά του αναγνώστη γίνεται πιο απαιτητική αλλά και ικανοποιητική.

Ξεκίνησε σαν στοίχημα. Οι συγκυρίες έφεραν μια παρέα φίλων και καλλιτεχνών κάτω από την ίδια στέγη. Θέλοντας απλά να περάσουν την ώρα τους μια πρόκληση γεννήθηκε που θα άλλαζε την ζωή μιας εξ αυτών για πάντα. Η δοκιμασία; Να δουν ποιος θα  μπορούσε να γράψει την καλύτερη ιστορία τρόμου στον περιορισμένο χρόνο που διέθεταν. Νικήτρια αναδείχθηκε η Mary Shelley με το έργο της Frankenstein. Η πλοκή του μυθιστορήματος, που έμελλε να στοιχειώσει τις νύχτες πολλών, της ήρθε σε ένα όνειρο.

Το κυνήγι της γνώσης είναι ένα από τα βασικά θέματα του βιβλίου. Μια αιμοβόρα δίψα για γνώση που καταπατά τους νόμους της επιστήμης και της ηθικής. Ο Victor Frankenstein αναμιγνύει απόκρυφες θεωρίες με αφύσικα συστατικά και το αποτέλεσμα σοκάρει ακόμη και τον ίδιο.

Ο πρωταγωνιστής παρασύρεαι από τη δύναμη που έχει στα χέρια του. Απόκοσμες τεχνικές που αψηφούν την λογική και τους νόμους της φυσικής δίνουν πνοή στο μακάβριο. Το δημιούργημά του δεν έχει ταυτότητα. Ο «πατέρας» του αρνείται να το ονομάσει. Σιχαίνεται την όψη του πλάσματος που αυτός έπλασε από το μηδέν. Δεν περίμενε πως το δημιούργημα του θα έμοιαζε με τέρας. Δεν το επιδίωξε.  Η ακαταμάχητη όμως επιμονή του να τιθασεύσει το άγνωστο τον νίκησε. Εξαιτίας του παραλογισμού του έχασε τους αγαπημένους του από το μένος του «τέρατος». Το εγκαταλείπει. Θέλει πια να ξεχάσει. Το όν όμως αποκτά σκέψη, αισθήματα, μνήμες.

Το αποτρόπαιο δημιούργημα του Frankenstein δεν χαρακτηρίζεται σαν τέρας μόνο και μόνο λόγω της εμφάνισης του αλλά και βάση των τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν για να έρθει στη ζωή. Όλη η διαδικασία κατασκευής του είναι απεχθής. Ο επιστήμονας μας δεν είναι αθώος. Θέλησε να ταΐσει την ματαιοδοξία του και να νιώσει Θεός δημιουργώντας ζωή από το τίποτα. Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος μήπως το αληθινό τέρας είναι ο ίδιος ο δημιουργός. Το τέρας δεν ζήτησε να του δοθεί πνοή. Δεν ζήτησε να κατασκευαστεί από διαμελισμένα μέρη σωμάτων, ούτε μπορούσε να καταλάβει στην αρχή πως λειτουργούσε ο κόσμος μέσα στον οποίο «γεννήθηκε», χωρίς αυτό να σημαίνει πως για τους παραπάνω λόγους αθωώνεται των πράξεων του.

Η Mary Shelley μέσα από το επιστημονικής φαντασίας με γκόθικ στοιχεία μυθιστόρημα της, μας προκαλεί ρίγη στη σκέψη πως η τεχνολογία και η επιστήμη σε συνδυασμό με την ακόρεστη επιθυμία του ανθρώπου για υπεροχή μπορούν να έχουν ολέθρια αποτελέσματα. Το έργο της μας θυμίζει πως δεν είναι δύσκολο τα νήματα να μπλεχτούν και ο δημιουργός να γίνει το πραγματικό τέρας.        

18,993 total views, 1 views today

Σχόλια

Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Το Literature.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα σας να είναι σύντομα, μη υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους και να γράφονται στην όμορφη Ελληνική μας γλώσσα. Όλα τα άρθρα στο Literature.gr φέρουν την ευθύνη του υπογράφοντα.
 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Το site www.literature.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Read previous post:
Καβαφικές επιρροές στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, της Τέσυς Μπάιλα

  «…μια ωραία μέρα οι αρχαίοι Λυρικοί από τη μια, ο Κάλβος και ο Καβάφης από την άλλη, ξύπνησαν πρώτη...

Close