Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.
Ολοκάρπωση, Βάλτερ Πούχνερ, Eκδόσεις Ροές

 

Ολοκάρπωση, Βάλτερ Πούχνερ, Eκδόσεις Ροές

Ο καταξιωμένος πλέον και αναγνωρισμένος (και ως) ΠΟΙΗΤΗΣ ΒΑΛΤΕΡ ΠΟΥΧΝΕΡ ξεθαρρεύει και νεολογίζει μετά παρρησίας (αλλά όχι άνευ συστολής – την συστολή που χαρακτηρίζει όλους τους ουσιαστικούς ανθρώπους).

Η μητρική του γλώσσα με τον πλούτο της (η γερμανική), η πανάρχαια γλώσσα (η ελληνική) και όλες οι άλλες γλώσσες που έμαθε στη διαδρομή, σε συνδυασμό με το ποιητικό του χάρισμα και την εκ γενετής λογοτεχνική του κλίση δίνουν ένα εκρηκτικό αμάλγαμα εννοιών, τολμηρών, που μόνον μέσα από νεολογισμούς θα μπορούσαν να αποδοθούν.

Η υπέρβαση των γλωσσικών, πολιτισμικών ορίων ήταν και είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη για να μην χαθούμε παντελώς στον παγκοσμιοποιημένο χυλό που μόνον «μέλας ζωμός» δεν μπορεί να ονομάζεται (και να είναι), αφού τα μεγάλα ποτάμια εμπλουτίζονται από παραπόταμους, χειμάρρους και ρυάκια (όσο ταπεινά κι αν είναι).

Ο Βάλτερ Πούχνερ είναι ένας υπερπολιτισμικός διεθνής φιλ-ΈΛΛΗΝΑΣ εκ προδιαθέσεως κι εξ αγχιστείας, που έγινε τελικά ΈΛΛΗΝ με την διαρκή σισύφεια πάλη του να εκφραστεί ΠΟΙΗΤΙΚΑ μέσα από μία γλώσσα που ΔΕΝ ήταν η μητρική του. Και ξέρουμε πολύ καλά, όσοι γράφουμε, πως κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτόν. Σχεδόν αδύνατον…

Ας θυμηθούμε τον Κάλβο. Μεγαλούργησε στην μητρική του γλώσσα, που ελάχιστα θυμόταν, πλάθοντας – ευτυχώς – λέξεις που δεν υπήρχαν πριν: όπως π.χ. «ο ήλιος κυκλοδίωκτος, ως αράχνη, μ’ εδίπλωνε και με’ φως και με’ θάνατον ακαταπαύστως». Αυτή είναι ευλογία. Να ποιείς το Υψηλόν με λέξεις που δεν υπήρχαν προηγουμένως…

Εκτός λοιπόν από τον τίτλο «Ολοκάρπωση», ο διεθνής μας Ποιητής ξεθαρρεύει εδώ, αναπτύσσει ταχύ ποιητικό βηματισμό, παρασύρεται από τον Συμπαντικό Ρυθμό και δημιουργεί γλωσσικά εργαλεία, όπως η  «απληστόκαινος» της σελίδας 77. Υποκλίνομαι ταπεινά. Αυτό που θα μπορούσε να καταστεί κωμικό, αποκτά εδώ μια δραματικότητα αναπάντεχη.

Ούτως η άλλως αντλεί από την διαχρονία της ελληνικής γλώσσης χωρίς να νοιάζεται για γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες, όπως κάθε γνήσιος τολμηρός ποιητής οφείλει να κάνει. Και κάθε γνήσιος ποιητής είναι τολμηρός, εξ ορισμού. Θέσει και φύσει ποιητής λοιπόν ο αξιοσέβαστος Επίτιμος Καθηγητής και Συν-Ιδρυτής τού Τμήματος Θεατρικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Αθηνών Βάλτερ Πούχνερ τολμά να διαγνώσει: «λοιμώδης λαίλαπα ενέσκηψε / άγνωστη συμφορά ενεφάνη» (σελ. 125). Ενώ αν έγραφε

«λοιμώδης λαίλαψ  ενέσκηψε / συμφορά αγνώστων ενεφάνη», θα μπορούσε να αποφύγει ενδεχομένως κάποιες χασμωδίες, θα έχανε όμως τον δραματικώς σοβαρό του τόνο και θα εξόκειλε η όλη ποιητική σύνθεση.

Ο διδακτικός τόνος δεν παραπέμπει στον διδακτισμό αλλά στον γνήσιο φιλοσοφικό στοχασμό και στην αυθεντική, αυθόρμητη ανάγκη μεταλαμπάδευσης γνώσης (σοφίας) διαμεσολαβημένης ή και πρωτογενούς εμπειρίας από μια ζήση πλούσια και βιωμένη χίλια τοις εκατό.

Είναι ευτυχία να επί-κοινωνείς με τόσο υψηλά πνεύματα μέσα από το επίμοχθο έργο τους και να απολαμβάνεις στίχους-γνωμικά όπως:

«Η αρχαιολογία τού μέλλοντος

Μία ατελείωτη φρίκη»

Και

«Η παλιά εποχή 1+1 = 2

Η νέα εποχή

1+1 = 1 και 1»

(αμφότερα από το πόνημα «Αλλαγή εποχής», της σελίδας 97).

Το βιβλίο είναι αφιερωμένο – όχι τυχαία – «στη μνήμη τού Νίκου Καρούζου», αφού στην δική του ποιητική, αν όχι και θεματική, παραπέμπει.

Ξεχωρίζω επίσης τα ποιήματα: «Για το ελάφι», «Ανθρωποφαγία», «Ωκυτοκία τής γραφής», «Τι θα μας ξεπαστρέψει;». Τίποτα, είναι η απάντηση. Είμαστε πολύ μακριά πια. Τίποτα και κανένας δεν μπορεί να μας καταβάλλει. Μήτε ο θρυλικός παμπόνηρος «Ούτις» της «Οδύσσειας».

Έχουμε περάσει ήδη από την άλλη πλευρά (με την Αντιγόνη, με την Αλήθεια) και η μουσική της πόλης αχός στα αυτιά μας. Τα ποιητικά ώτα μας κατακλύζονται από άλλες μελωδίες.

Στο απυρόβλητο τού εδώ κόσμου, στο έλεος των Συμπαντικών, των Παγκόσμιων Ρευμάτων. Ηρωικώς… επαφιέμενοι εις την παρατήρησιν Φύσεως και φαινομένων.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

Ακολουθήστε τo Literature.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για τον πολιτισμό και την επικαιρότητα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png

This image has an empty alt attribute; its file name is sep-lit-1024x59.png
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
latestpopular